Tez Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Alanya'da medikal turizm kapsamında sağlık turistlerinin motivasyonel davranışları ve ekonomik tercihlerinin incelenmesi(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Yılmaz, Hüseyin; Zengin Farias Martinez, SezinBu çalışma, sağlık turizmi kapsamında medikal turizm alanında Alanya örneğini ele alarak, sağlık turistlerinin motivasyonel davranışları ve ekonomik tercihlerini incelemeyi amaçlamaktadır. İlk olarak, sağlık turizminin genel kavramları, türleri ve küresel ölçekteki önemi ortaya konulmuş; bu alana ilişkin literatür taraması gerçekleştirilmiştir. Ardından, medikal turizm segmentinde sağlık turistlerinin hangi faktörlerden etkilendiği, ne tür hizmetleri tercih ettiği ve ekonomik anlamda hangi unsurlara öncelik verdiği incelenmiştir. Bu doğrultuda, Alanya’daki medikal turizm potansiyeli değerlendirilmiş ve bölgenin mevcut durumuna ilişkin bir profil çizilmiştir. Çalışmada nicel bir araştırma deseni benimsenmiş ve anket yöntemi kullanılarak 92 sağlık turisti üzerinde veri toplanmıştır. Elde edilen bulgular, turistlerin motivasyonel yaklaşımlarının hizmet kalitesi, tedavi maliyetleri, destinasyon imajı ve kolay ulaşılabilirlik faktörleri etrafında şekillendiğini göstermektedir. Ayrıca, ekonomik tercihlerinde fiyat-kalite dengesine, esnek ödeme seçeneklerine ve destinasyonda sunulan ek turistik aktivitelerin maliyet-etkinliğine önem verdikleri belirlenmiştir. Sonuç olarak, Alanya’nın medikal turizm alanında büyüme potansiyelinin güçlü olduğu, ancak bu potansiyelden etkin yararlanabilmek için hizmet kalitesinin artırılması, destinasyonun uluslararası tanıtımının güçlendirilmesi, hasta ve hasta yakınlarına yönelik destekleyici hizmetlerin yaygınlaştırılması gibi stratejik adımların atılması önerilmektedir. Bu çalışma, hem turizm sektörü paydaşlarına hem de politika yapıcılara Alanya’da medikal turizmi geliştirmeye yönelik yol gösterici bilgiler sunmaktadırÖğe Fen bilimleri öğretmenlerinin sosyobilimsel konuların öğretimine yönelik görüşleri, öğretim uygulamaları ve değerlendirmeleri(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Sever, Necla; Tatar, NilgünSosyobilimsel konular bilimsel bilginin sınırları içinde yer alan, uzman anlaşmazlıkları içeren, toplumu ilgilendirip tartışmalara neden olduğu için sıklıkla medyada yer alan, çoklu bakış açılarına ve çözümlerine sebep olan yapısıyla bilimdeki diğer konulardan farklılık göstermektedir. Öğretmenlerin sosyobilimsel konuların öğretimindeki rolü önemlidir. Öğretmenlerin sosyobilimsel konular hakkındaki farkındalıklarını tespit etmek ve bu farkındalıklarını öğretimlerine nasıl yansıttıklarını belirlemek aynı zamanda sosyobilimsel konuların öğretimindeki deneyimlerine yönelik değerlendirmelerini anlayabilmek amacıyla bu çalışma yapılmıştır. Bu çalışmada fen bilimleri öğretmenlerinin sosyobilimsel konular ve öğretimine yönelik görüşlerinin, öğretim sürecindeki deneyimlerinin ve deneyimlerine yönelik değerlendirmelerinin derinlemesine incelenmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca öğretmenlerin görüşleri, öğretim sürecindeki deneyimleri ve deneyimlerine yönelik değerlendirmeleri karşılaştırılarak görüş ile uygulamaları arasındaki benzerlik ve farklılıkların kıyaslanması hedeflenmektedir. Araştırmada nitel araştırma deseni olan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Antalya ilinin Alanya ilçesinde Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı devlet ortaokullarında görev yapan yedi fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Katılımcılar kolay ulaşılabilir durum örnekleme yöntemine göre belirlenmiştir. Katılımcıların sosyobilimsel konular ve öğretimine yönelik görüşleri ile sosyobilimsel konular öğretim sürecindeki deneyimlerine ilişkin değerlendirmelerini belirlemek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler, öğretim sürecindeki deneyimlerini doğal ortamında ve derinlemesine incelemek amacıyla yarı-yapılandırılmış gözlem v yapılmıştır. Verilerin tümdengelimci analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgular anlamlı şekilde birbiriyle ilişkilendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre katılımcılar sosyobilimsel konuların temel özelliklerini açıklayabilmiş, sınıf düzeyine uygun kazanımı sağlayan sosyobilimsel konular seçerek öğretim yapmışlardır. Öğretmenlerin sosyobilimsel konuların öğretiminin öğrencilere kazandırdıkları hakkında farkındalıkları mevcuttur. Öğretim öncesi hazırlık çalışması yapılmasında hemfikir olan öğretmenler, hazırlamış oldukları materyali belli amaca yönelik kullanmışlardır. Sosyobilimsel konuların öğretiminde düz anlatım soru, cevap ve tartışma yöntemi kullandığını belirten öğretmenler, uygulama sürecinde bu yöntemlerin yanı sıra tartışma yöntemini de yer vermişlerdir. Ancak tartışma yöntemini uygulamakta zorlanmışlardır. Katılımcılar sosyobilimsel konuların öğretiminde öğrenci, öğretmen ve müfredat düzeyinde zorluklar yaşayabileceklerini belirtmişlerdir. Öğretim sürecinde çeşitli zorluklarla karşılaşan öğretmenler değerlendirmelerinde konu ile ilgili araştırma yapmanın önemine değinmişlerdir. Sosyobilimsel konuların öğretiminde dikkat edilmesi gereken hususları yaşadıkları zorluklara paralel olarak belirlemiş ve öğretim sürecinde düşündüklerinden daha az zorlukla karşılaşmışlardır. Öğretim sürecinde çoğunlukla katılımcı rol üstlenen öğretmenler, görüşlerini açıklamada genellikle seçtikleri pozisyonda davranış göstermelerine rağmen pozisyon değiştiren öğretmenler de olmuştur. Öğretmenler, öğrencilerden konuyla ilgili fikirlerini ifade etmelerini beklemişlerdir. Öğrenciler konu ile ilgili farklı görüşlerini sınıf ortamında rahatlıkla paylaşmışlardır. Öğretmenler sosyobilimsel konuların öğretimini yapmanın öğrencilerin dikkatini arttırarak derse katılımlarını arttırdığını düşünmektedir. Katılımcıların sosyobilimsel konular ve öğretimine yönelik farkındalıkları mevcuttur. Ancak bu konuların öğretimine dair bilgilerinin yüzeysel olduğu söylenebilir. Sahip oldukları alan ve alan öğretimi bilgilerini kullanarak bu konuların öğretimini gerçekleştirmektedirler. Sosyobilimsel konuların öğretim modelleri, uygun öğretim yöntem/teknikleri ve materyaller hakkında derinlemesine bilgilere ihtiyaç duydukları düşünülmektedir. Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak öğretmenlere, öğretmen eğitimcilerine ve araştırmacılara öneriler sunulmuştur.Öğe Derleme Alanya çocuk masallarının okunabilirlik ile değerler eğitimi yönünden analizi ve çocuk masallarının ilkokul 2. sınıf seviyesine uyarlanması(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Demirdöğen, Elif; Bulut, SerdarSözlü kültür bir milletin bütün kültürel değerlerini ve sosyal yaşantısını ortaya çıkaran, milletin inançlarını ve ortak noktalarını sansürsüz bir şekilde aktardığı yazısız belgelerdir. Kültürel çalışmaların kent değerlerini özgün olarak şekillendirdiği günümüzde yerel noktaları konu edinen değerler ön plana çıkmaktadır. Çalışmada derlenen Alanya masallarının, Alanya’nın hızlı gelişimi, etkileşimiyle kültürel çalışmaların kaybolmasına zemin oluşturmaktadır. Bu bağlamda araştırma kültürel çalışmalara katkı sağlamaktadır. Araştırmanın amacı; Alanya’da sözlü gelenek unsuru olarak belirlenen Alanya masallarının derlenerek ilkokul 2. sınıf öğrencilerine uygunluğu ve değerler eğitimi açısından incelenmesinin sağlanmasıdır. Yörük göçebe kültürünün hâkim olduğu bu toplumda kuşaktan kuşağa aktarılan masallar çalışmamızın konusunu oluşturmaktadır. Sözlü ve yazılı gelenek unsuru olan masallardan 147 Alanya masalına ulaşılmıştır. Bu masallar nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi ile analiz edilmiş ve betimsel içerik analizi ile çalışma gerçekleştirilmiştir. 24 masal içinde kaynak kişilere ulaşılmış ve görüşme tekniği kullanılarak masallar dinlenmiştir. Masal İnceleme Formu oluşturularak bu masallardan uyarlanabilir olanlar belirlenmiştir. Toplamda belirlenen 32 masal uyarlanarak ilkokul 2. sınıf öğrencileri için uygun düzeye getirilmiştir. Uyarlanabilen her bir masalın özgün hali, masalın özgün halinin Masal İnceleme Formu’na göre puanı, masalın özgün halinin Ateşman ve Çetinkaya-Uzun’a göre okunabilirlik puanları, masalın uyarlanmış hali, masalın uyarlanmış halinin Masal İnceleme Formu’na göre puanı, masalın uyarlanmış halinin Ateşman ve ÇetinkayaUzun’a göre okunabilirlik puanları, masalın özgün masal ve uyarlanan masal halinin gösterimi, masal uyarlamada kullanılan tekniklerin örneklerle gösterimi, masalda yer alan v değerler ve bu değerlerin örnek cümlelerle gösterimi ve masalda öğretilmek istenen kelimeler verilmiştirÖğe Fen bilimleri öğretmenlerinin lise türüne ve meslek seçimine yönelik rehberlik rollerine ilişkin görüşleri(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Şahin, Bilal; Bilen, KadirFen Bilimleri öğretmenleri tarafından öğrencilerin meslek seçim süreçlerine yönelik sağlanan rehberlikte, ailevi, toplumsal ve ekonomik faktörlerin etkilerinin dikkate alınması önemli bir unsur olarak değerlendirilmektedir. Bu rehberlik faaliyetleri, öğrencilerin bireysel yetenek ve ilgilerinin yanı sıra çevresel koşulların da analiz edilmesini sağlamaktadır. Özellikle lise türü seçiminde ve gelecekteki meslek tercihlerini şekillendirme sürecinde, öğretmen rehberliğinin yönlendirici bir rol oynadığı görülmektedir. Fen bilimleri öğretmenleri tarafından öğrencilerin bilinçli meslek seçimleri yapmalarına katkı sunulurken, karşılaşılan zorluklar ve sınırlamaların bu sürecin etkinliğini azalttığı görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, fen bilimleri öğretmenlerinin öğrencilerin meslek seçimi süreçlerinde rehberlik yaparken dikkate aldıkları faktörleri ve bu süreçte karşılaştıkları zorlukları anlamaktır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni ile yürütülmüştür. Çalışma grubu için; Antalya ilinin Alanya ilçesinde görev yapan 15 fen bilimleri öğretmen amaçlı örneklem yöntemi ile seçilmiştir. Görüşlerine başvurulan fen bilimleri öğretmenlerine, demografik özelliklerin sorulduğu form doldurtulmuştur ve araştırmacı tarafından uzman görüşü alınarak geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formundaki açık uçlu sorular görüşlerine başvurulan fen bilimleri öğretmenlerine yöneltilmiştir. Katılımcıların izinleri dâhilinde ses kaydı alınmış ve notlar tutulmuştur. Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler içerik analizine tabi tutularak kodlar ve temalar oluşturulmuştur. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; öğretmenlerin, öğrencilerin ilgi ve becerilerini dikkate alarak yönlendirme yapmaları, öğrencilerin meslek seçimlerinde etkili olabileceği, fen bilimleri dersleri; öğrencilerin bilimsel kariyerlere olan ilgilerini artırabildiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Bununla birlikte, öğretmenlerin bilgi eksiklikleri ve aile/toplum baskıları, rehberlik süreçlerinin verimliliğini sınırlamaktadır. Branşlar arasıv işbirliği ve öğretmenlerin meslek liseleri gibi alternatif okul türlerine yönelik daha fazla farkındalık yaratmaları, öğrencilerin meslek seçimlerinde daha bilinçli tercihler yapmalarına yardımcı olabileceği araştırmamız sonucunda ortaya konmuştur. Araştırmaya katkı sunan öğretmen görüşlerine göre; öğretmenlerin rehberlik sürecinde daha aktif rol oynamaları, öğrencilerin daha sağlıklı meslek seçimleri yapmalarını sağlayacaktır. Öğrencilerin kişisel ve akademik gelişimlerini göz önünde bulundurarak daha kapsamlı rehberlik sunulması, eğitimde fırsat eşitliğini güçlendirecek ve meslek seçiminde daha bilinçli kararlar alınmasına katkı sağlayabilecektir.Öğe Matematik öğretmen adaylarının matematik öğrenme alanlarına ilişkin metaforik algılarının belirlenmesi ve karşılaştırılması(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Güven, Hakan; Uygun, TuğbaAraştırmanın amacı matematik öğretmen adaylarının matematik öğrenme alanlarına ilişkin metaforik algılarının belirlenip, karşılaştırılmasıdır. Araştırmada fenomenolojik (olgu-bilim) desen tercih edilmiştir. Bu kapsamda Akdeniz Bölgesi’ndeki YÖK’e bağlı bir devlet üniversitesinde 2023-2024 eğitim-öğretim yılında 1., 2., 3. ve 4. sınıfa kayıtlı 25’er matematik öğretmen adayı olmak üzere toplam 100 matematik öğretmen adayı araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Çalışmada farklı sınıf düzeyinde eğitim gören eşit sayıda matematik öğretmen adayları tercih edilmiş ve bu öğretmen adayları not ortalamaları çeşitlilik oluşturacak şekilde belirlenmiştir. Bu doğrultuda araştırmada maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubuna araştırmacı tarafından hazırlanan anket soruları yöneltilmiştir. Veri toplama aracından elde edilen bulgular içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda tema-kod tablosu oluşturulmuştur. Araştırma sonucu ortaya çıkan bulgular ışığında ‘‘eğlence’’, ‘‘çeşitlilik’’, ‘‘sonsuzluk’’, ‘‘parça-bütün ilişkisi’’, ‘‘belirsizlik’’, ‘‘düzenlilik’’, ‘‘değişken’’ ve ‘‘ilişki’’ gibi temalar öne çıkmıştırÖğe Avokado üreticilerinin sorunları ve çözüm önerileri: Alanya örneği(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Evdilek, Ali; Arslan, FıratAvokado; Antalya Alanya ilçesinde yaklaşık 2700 üretici tarafından üretimi yapılmakta yüksek verimi ile kârlı, besleyici ve gün geçtikçe popülerliği artan bir meyvedir. Bu tropik meyve üretiminin artmasının yanında üreticiler, çeşitli problemler ve zorluklarla karşı karşıya kalmaktadır. Avokado üreticilerinin sorunları ve bunların çözüm önerileri hakkında literatürde çalışmalar yetersiz olarak görülmektedir. Bu çalışmada, avokado üreticilerinin sorunları ve çözüm önerilerini belirlemek amacıyla bölge tarımında avokado konulu SWOT analizi ile veri toplamak amacıyla Batı Akdeniz Tarımsal Araştırma Enstitüsü, Alanya İlçe Tarım Müdürlüğü, Devlet Su İşleri 134. Bölge Müdürlüğü Sulama Birliği Başkanlığı, Ziraat Odası Başkanlığı, Avokado Birliği Başkanlığı ve bölgede önde gelen avokado firmaları ile bire bir görüşmeler yapılmıştır. SWOT analizi sonuçları değerlendirildiğinde Alanya’nın iklim koşullarının uygunluğu, avokadoya olan talebin hızla artması, düşük üretim maliyetleri, sertifikalı fidan kullanımı gibi güçlü yönlere sahip olduğu belirlenirken ilgili konularda eğitim alma, avokadonun yüksek verimi diğer olumlu özellikleri olarak görülmektedir. Ancak örgütlenmenin olmaması avokado üreticilerinin ortak hareket edememesine neden olurken erken hasat, hızlı kentleşme, sertifikasız fidancılık, hırsızlık, tarımsal analizlerin yapılmaması, sulama suyu fiyatlandırma problemleri gibi faktörlerin Alanya avokado üreticilerini olumsuz etkilediği belirlenmiştir. Fırsatlar incelendiğinde özellikle Avrupa ve Rusya pazarına olan yakınlık, iç piyasanın genişlemesi, avokadonun endüstriyel kullanım olanakları ön plana çıkarken; iklim değişikliği, artan hırsızlık, su kalitesinin düşmesi, pandemi dönemindeki kontrolsüz üretim artışı ve onun bugüne olan etkileri, eğitimsizlik gibi konular ise tehditler olarak karşımıza çıkmaktadır.Öğe Gökhan Akçiçek'in şiir kitaplarının çocuğa görelik bağlamında incelenmesi(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Erarslan, Ayşegül; Bayram, BoraÇocuk edebiyatı, çocukların bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimlerine katkı sağlayan edebî eserlerin bir araya geldiği önemli bir alan olarak kabul edilir. Bu tür eserler, çocukların dil becerilerini geliştirirken onların hayal gücünü zenginleştirme, estetik duygularını besleme ve dünya görüşlerini şekillendirme gibi işlevler üstlenir. Çocuk edebiyatı türleri arasında şiir, çocuğun duygu dünyasına hitap eden özel bir yere sahiptir. Yapısal özellikleri, dilin etkili kullanımı ve duygusal yoğunluğu ile şiir, çocukların dil bilincini artırmanın yanı sıra sosyal, duygusal ve düşünsel gelişimlerine katkıda bulunan önemli bir araçtır. Bu bağlamda, çocuğa görelik ilkesi, çocuk edebiyatında içerik ve tasarımın çocukların gelişim düzeylerine uygun olmasını ifade eder. Çocuk kitaplarının bu ilke doğrultusunda incelenmesi, içeriklerin eğitsel açıdan değerliliğini ve dış yapı özelliklerinin çocukların algısına uygun olup olmadığını belirleme açısından önem taşır. Böyle bir inceleme, çocuk edebiyatı eserlerinin çocuğun gelişim ihtiyaçlarına ne derece cevap verdiğini ortaya koyar. Bu tez çalışmasında, Gökhan Akçiçek'in çocuklara yönelik yazdığı Bulutlar Örtmese Güneşi (1995), Bülbül Deresi Şiirleri (1996), Çocuklara Ölüm Yakışmaz (2001), Denizlere Söylenen Şarkı (2007), Alfabesiz Kuşlar (2018), Kalbinden Öpülen Nilüfer (2022), Neşeli Çiçekler Mevsimi (2022) ve Kardeşim Sakız Ağacı (2023) adlı şiir kitapları, çocuğa görelik ilkesi bağlamında doküman incelemesi yöntemiyle ele alınmıştır. Bu inceleme, eserlerin iç ve dış yapı unsurlarını kapsamaktadır. Dış yapı unsurları, kitapların kapak tasarımı, ciltleme, kâğıt kalitesi, görsellik ve resim kullanımı, sayfa düzeni, harf karakteri ve yazı büyüklüğü gibi fiziksel özelliklerini içermektedir. İç yapı unsurları ise konu ve tema, dil kullanımı, anlatım tarzı ve iletilerin pedagojik özellikleri gibi edebî unsurlara odaklanmıştır. Şiirlerde işlenen temaların çocuk dünyasına hitap etmesi, kullanılan dilin sade ve anlaşılır olması, iletilerin pedagojik yönden katkı sunacak şekilde aktarılması detaylı bir şekilde incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre, Gökhan Akçiçek'in şiir kitaplarının genel olarak çocuğa görelik ilkesine uygun bir şekilde yazıldığı tespit edilmiştir. Örneğin dış yapı unsurları açısından bazı eserlerde görselliğin yetersiz ve sayıcı az olduğu görülse de kitapların görsel bütünlük ve tasarım bakımından çocuklara hitap ettiği belirlenmiştir. Bununla birlikte iç yap unsurları açısından ölüm gibi çocuğa uygun olmayabilecek temalara rastlanmasına rağmen eserlerde ele alınan konuların çocukların duygusal ve bilişsel gelişimin destekleyici nitelikte olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Sağlık turizmi alanında yapılan lisansüstü tezlerin amaç ve yöntem bakımından incelenmesi(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Piri, Filiz; Koçak, DuyguBu çalışmada, Türkiye'de sağlık turizmi alanında yapılan lisansüstü tezlerin amaç ve yöntem bakımından incelenmesini amaçlanmıştır. Sağlık turizmi, tüm dünyada hızla büyüyen bir sektör olup, Türkiye de bu alanda önemli bir destinasyon haline gelmiştir. Sağlık hizmetlerinin kalitesi, coğrafi avantajlar ve uygun maliyetler, Türkiye'yi yabancı hastalar için cazip kılmaktadır. Sağlık turizmi üzerine yapılan akademik çalışmaların bu alanın literatürünün gelişmesinde önemli bir yere sahiptir. Bu nedenle bu tezlerin bilimsel araştırma ilke ve kriterlerine uygun hazırlanması elde edilecek bilgi ve bulguların geçerliği açısından önemlidir. Bu nedenle bu araştırmada Türkiye'de sağlık turizmi alanında yapılan lisansüstü tezlerin amaç ve yöntem bakımından incelenmesini amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda sağlık turizmini konu alan tezlerin amaç, araştırma modeli, örneklem, veri toplama araçları ve veri analizi başlıkları incelenmiştir. Araştırma kapsamında 2010-2024 yılları arasında sağlık turizmi konulu 271 yüksek lisans ve doktora tezi analiz edilmiştir. Çalışmanın bulguları, tezlerin büyük bir kısmının nitel yöntemlere dayandığını ancak yöntemlerin açıkça tanımlanmasında ve örneklem seçiminde eksiklikler bulunduğunu ortaya koymaktadır. Özellikle, araştırma yöntemlerinin detaylandırılmaması ve geçerlilik-güvenilirlik analizlerinin yetersizliği dikkat çekmektedir. Ayrıca, betimsel istatistikler ve içerik analizi gibi temel yöntemlerin yaygın kullanıldığı, ancak yapısal eşitlik modeli ve regresyon analizi gibi ileri düzey tekniklerin sınırlı kaldığı tespit edilmiştir. Bu durum, sağlık turizmi araştırmalarının bilimsel derinliğini artırmak için daha karmaşık istatistiksel analizlere ihtiyaç olduğunu göstermektedir. Sonuç olarak, sağlık turizmi alanındaki akademik çalışmaların daha sistematik bir yaklaşımla gerçekleştirilmesi ve metodolojik eksikliklerin giderilmesi önerilmektedir. Bu, sağlık turizmi politikalarının geliştirilmesine ve Türkiye'nin uluslararası rekabet gücünün artırılmasına katkı sağlayabilir.Öğe Total diz artroplastisi sonrası diz eklem pozisyon hissi ile denge fonksiyon ve reaksiyon zamanı arasındaki ilişkinin incelenmesi(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Yurttaş, Ayşe Nihal; Aracı, Ayça; Akkoyun Sert, ÖzlemAmaç: Bu çalışmanın amacı; diz osteoartriti (OA) tanısı alan, diz OA nedeni ile unilateral total diz artroplastisi (TDA) geçiren ve sağlıklı bireylerin eklem pozisyon hissini değerlendirip birbirleriyle karşılaştırmak ve eklem pozisyon hissinin denge, fiziksel performans, reaksiyon zamanı, kinezyofobi, ağrı tutukluluk ve fonksiyon üzerine olan etkisini incelemektir. Yöntem: Çalışma, diz OA tanısı almış (n=20), total diz artroplastisi geçirmiş (n=20) ve sağlıklı (n=20) 60 gönüllü birey ile gerçekleştirilmiştir. Bireylerin 15°, 45° ve 60° açılarda eklem pozisyon hissini (EPH) değerlendirmek için "RateFastGonio®" isimli telefon uygulaması, dengeyi değerlendirmek için "Berg Denge Ölçeği (BDÖ)", reaksiyon zamanını değerlendirmek için "Nelson Ayak Reaksiyon Testi", fiziksel performansı değerlendirmek için "Zamanlı Kalk Yürü (TUG)" ve "Merdiven İn-Çık Testi (MİÇT)", kinezyofobiyi değerlendirmek için "Tampa Kinezyofobi Ölçeği (TKÖ)", bireyin bakış açısından ağrı, tutukluluk ve fiziksel kapasiteyi değerlendirmek için "The Western Ontorio and Mc Master University Osteoarthritis Index (WOMAC)" anketi kullanıldı. Bulgular: Çalışmamızın sonucunda, EPH ve reaksiyon zamanı sonuçlarında 3 grup arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmadığı ve sonuçların benzer olduğu görülmüştür (p>0,05). Berg denge test incelemelerinde sağlıklı grubun değerlerinin hem cerrahi hem de osteoartrit grubunun değerlerine göre anlamlı şekilde yüksek olduğu görülmüştür (p<0,05). Reaksiyon zamanı sonuçlarına bakıldığında 3 grup arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmadığı görülmüştür (p>0,05). TUG ve merdiven in-çık sonuçlarında her iki test için de sağlıklı grubun değerlerinin hem cerrahi hem de osteoartrit grubunun değerlerine göre anlamlı şekilde düşük olduğu (p<0,05) ayrıca osteoartrit grubunun değerlerinin de cerrahi grubuna göre anlamlı şekilde düşük olduğu görülmüştür (p<0,05). Kinezyofobi, ağrı tutukluluk ve fonksiyon sonuçlarının tümünde sağlıklı grubun değerlerinin hem cerrahi hem de osteoartrit grubunun değerlerine göre anlamlı şekilde düşük olduğu görülmüştür (p<0,05). 15°, 45° ve 60° EPH değerlerinin diğer değişkenler ile ilişkilerine bakıldığında; berg denge testi, merdiven in-çık, kinezyofobi, ağrı tutukluluk ve fonksiyon hiçbir grupta EPH 15°, 45° ve 60° değerleri ile istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkisi bulunmamıştır. Ancak osteoartrit grubunda EPH 60° değeri ile reaksiyon zamanı sonucunun istatistiksel olarak anlamlı, pozitif yönde ve orta düzeyde ilişkiye sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca sağlıklı ve osteoartrit gruplarında EPH 15° değeri ile TUG değerlerinin istatistiksel olarak anlamlı, pozitif yönde ve orta düzeyde ilişkileri olduğu görülmüştür. Sonuç: Sonuç olarak, TDA'nın ve OA'nın dengeyi, fiziksel performansı kötüleştirdiği ve hareket korkusuna neden olduğu görüldüğü için tedavilerinin bu parametreleri geliştirecek yönde olması gerektiğini düşünmekteyiz. Ek olarak, her ne kadar TDA'nın EPH'yi net bir şekilde olumsuz yönde etkilemeği görülse de geliştirmediği de görülmüştür. Yaşlı nüfusun giderek arttığı göz önünde tutulduğunda hem OA'lı hem TDA'lı bireylere propriseptif egzersiz içeren koruyucu ve tedavi edici rehabilitasyon programlarının planlanmasını önermekteyiz.Öğe Okuma güçlüğü olan ilkokul 3. sınıf öğrencisinin web 2.0 araçlarıyla desteklenmiş akıcı okuma teknikleriyle okuma becerilerinin geliştirilmesi: Bir eylem araştırması(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Erdem, Mehmet; Dal, SibelAraştırmada Web 2.0 araçlarıyla desteklenmiş akıcı okuma tekniklerinin okuma güçlüğü bulunan ilkokul 3.sınıf öğrencisinin akıcı okuma becerilerindeki değişim incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olan eylem araştırması deseni ile yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini Antalya ili Manavgat ilçesindeki bir köy okulundaki 3. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Öğrenci 2020-2021 eğitim öğretim yılında Covid-19 küresel salgınından dolayı uygulanan uzaktan ve yüz yüze eğitim etkinliklerine katılmadığı için birinci sınıfta okumayı öğrenememiştir. Yine 2021-2022 eğitim öğretim yılında ikinci sınıfa düzenli olarak devam etmediği için okumayı belli oranda öğrense de öğrenci akranlarının gerisinde kalmış akademik olarak yeterli gelişmeyi gösterememiştir. Öğrencinin bilişsel ve fiziksel engeli olmamasına karşın yuvarlak ünlülerle kurulan kapalı ve açık heceleri okurken okuma hataları yapmakta ve öğrencinin kekemelik özelliği bulunmaktadır. Araştırmanın verileri 2022-2023 eğitim öğretim yılının bahar döneminde haftada beş ders saati olmak üzere 16 hafta boyunca her biri 40 dakika olan 84 ders saatinde toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Ekwall ve Shanker (1988), May (1986) tarafından geliştirilen Akyol (2013) tarafından Türkçeye çevrilen Yanlış Analiz Envanteri, eşli okuma değerlendirme formu, tekrarlı okuma günlüğü, video kayıtları, araştırmacı günlüğü, geçerlilik komitesi kayıtları, Prozodik Okuma Ölçeği kullanılmıştır. Uygulamada 17 öyküleyici metin ve dört şiir kullanılmış, uygulamaya başlamadan önce metin, metinle ilgili anlama soruları ve Web 2.0 araçlarında hazırlanan uygulamalarla ilgili geçerlilik komitesinden uzman görüşü alınmıştır. Öğrencinin okuma düzeyini belirlemek için ön uygulamada üç farklı metinde sesli okuma çalışması yapılarak uygulama video kayıt cihazı ile kayıt altına alınmıştır. Yanlış Analiz Envanterine göre öğrencinin düzeyi belirlenmiş ayrıca okuma hızı, doğru okuma yüzdesi, prozodik okuması ve anlama düzeyi belirlenerek 16 hafta süren eylem planı uygulanmıştır. Uygulamada her metinde öğrencinin metni ilk okuması kayıt altına alındıktan sonra Web 2.0 araçlarından olan Voki, ChatterPix Kids, Plotagon, Bookcreator, Storyjumber, Padlet ile yankılı okuma birleştirilerek öğrenciye söyleyiş kolaylığının yanında, sözcük tanıma, sözcük ayırt etme ve prozodi becerileri kazandırılmaya çalışılmıştır. Yankılı okuma çalışmasından sonra Web 2.0 araçlarından olan Wordwall, Wordart, Canva, I am Puzzle, Quickworksheet, Crosswordlabs, Bubbl.us, LearningApps, Educandy, Educaplay, Maze Generation ile eşli okuma birleştirilerek kelime otomatikliğini arttıran, yanlış okuma hatalarını azaltıcı ve okuduğunu anlamayı geliştiren eğlenceli uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Eşli okuma ve Web 2.0 araçlarının yanında kelime kutusu tekniği kullanılmıştır. Eşli okumadan sonra Wordwall, Pixon, Storyboard That ve Bookcreator Web 2.0 araçlarında hazırlanan uygulamalarla hatasız okumayı sağlamak için tekrarlı okuma çalışmaları yapılmıştır. Eşli okuma ve tekrarlı okuma verileri eşli okuma değerlendirme formu ve tekrarlı okuma günlüğüne girilmiş ve araştırmanın seyri izlenmiştir. Okuduğunu anlama soruları yanıtlandıktan sonra metinle ilgili son okuma yapılmış son okumaya göre gerek uygulamanın durumu gerek prozodik öğeler Prozodik Okuma Ölçeği'ne göre değerlendirilmiştir. Tüm süreç video kayıt cihazı ile kayıt altına alınmış ve 16 hafta boyunca tüm veriler düzenli olarak tasniflenmiş, form ve ölçekler video kayıtlarına göre doldurulmuştur. Araştırmanın nitel verileri içerik analizine göre analiz edilmiştir. Araştırmada Web 2.0 destekli akıcı okuma teknikleri uygulanmadan önce öğrenci düzeyini belirlemek için yapılan ölçümler sonucunda her üç metinden de Yanlış Analiz Envanterine göre öğrencinin "Endişe düzeyi" seviyesinde olduğu, Web 2.0 destekli akıcı okuma teknikleri uygulanıp 16 haftalık süreç tamamlandıktan sonra ön uygulamada uygulanan metinlerde ve yeni uygulanan başka bir metinde öğrenci seviyesinin dört metinde de "Serbest düzeye" ulaştığı belirlenmiştir. Bu metinlerde öğrencinin okuma hızının belirlenen düzeye ulaştığı, doğru okuma oranlarının "Endişe" düzeyinden "Öğretim" düzeyine ulaştığı, prozodik okuma becerilerinin yeterli seviye ulaştığı, okuduğunu anlama seviyesinin "Endişe" düzeyinden "Serbest" düzeye geldiği belirlenerek Web 2. 0 destekli akıcı okuma tekniklerinin okuma güçlüğü bulunan ilkokul 3.sınıf öğrencisinin akıcı okuma becerilerini geliştirdiği sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Atomun yapısı ve atom modelleri konusunun öğretiminde kullanılan bilgisayar destekli kavram haritalarının kavramsal başarıya, kavram yanılgılarının giderilmesine ve fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşlerine etkisi(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Okay, Bilge Nur; Demirci, TubaBu çalışmada, bilgisayar destekli kavram haritaları ile öğretimin kavramsal başarıya, kavram yanılgılarının giderilmesine ve fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşlerine etkisini incelemek amaçlanmıştır. Çalışmada zayıf deneysel desenlerden tek gruplu ön test- son test modeli kullanılmıştır. Çalışma, 2023-2024 öğretim yılı güz döneminde Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği programına kayıtlı 2. sınıfta öğrenim gören 34 kız ve 13 erkek olmak üzere toplam 47 fen bilgisi öğretmen adayı ile yapılmıştır. Çalışmada nicel veriler “Kavramsal Başarı Testi” ve “Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Kavram Haritasına Yönelik Görüşleri” isimli veri toplama araçları ile uygulamaya yönelik fen bilgisi öğretmen adaylarının düşünceleri “Bilgisayar Destekli Kavram Haritalarına İlişkin Öğrenci Görüş Formu” ile toplanmıştır. Çalışmada kullanılan nicel verilerin analizi, bağımlı ve bağımsız örneklemler için t testi kullanılarak yapılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının uygulamaya yönelik görüşlerinden elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Çalışmanın nicel bulgularında, kavramsal başarı ön test ve son test puanlarında anlamlı farklılaşma görülmüştür. Ayrıca iki aşamalı kavramsal başarı testinin ön test ve son test puanlarında soru bazında ve ölçek toplamında anlamlı farklılaşma görülmüştür. Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli kavram haritalarına yönelik görüş anketinin ön test ve son test puanlarında son test lehine anlamlı farklılaşma görülmüştür. Her iki nicel ölçme aracından elde edilen sonuçlara göre uygulamaların cinsiyet üzerine etkisinin olmadığı belirlenmiştir.Öğe Görsel sanatlar dersinde ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin Feldman'ın eleştiri sınıflaması ve çocuklar için felsefe eğitimi (P4C) yoluyla sanat eleştirisi becerilerinin geliştirilmesi(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Aslan Tuna, Rabia; Dal, SibelBu araştırma Feldman’ın eleştiri sınıflamasını, çocuklar için felsefe (P4C) eğitimi yoluyla öğretilmesinin ilkokul 4. Sınıf öğrencilerinin sanat eleştiri becerilerine, derse karşı tutumlarına etkisini incelemek ve öğrencilerin Feldman’ın eleştiri sınıflaması ile öğretim uygulamalarına yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla hazırlanmıştır. Araştırmada karma yöntem araştırmalarından yakınsayan paralel desen tercih edilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda ön-son test tek gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda ise durum çalışması deseni kullanılmıştır.Araştırmanın çalışma grubu belirlenirken amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan maksimum çeşitlilik örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma 2023-2024 eğitim öğretim yılının bahar döneminde Alanya İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı Elikesik Şehit İlyas Güzel İlkokulunda gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 25 öğrenci katılmıştır. Çalışmada öğrencilerin sanat eleştirisi becerilerini geliştirmek için Feldman’ın eleştiri sınıflamasının öğretimine yönelik10 hafta boyunca çocuklar için felsefe (P4C) eğitimi ile planlanan ve yürütülen etkinlikler gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel veri toplama araçları olarak pedagojik sanat eleştirisi yeterlilik algısı ölçeği ve görsel sanatlar tutum ölçeği kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde örneklem sayısının düşük olması nedeniyle parametrik olmayan testlerden Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır.Araştırmanın nitel kısmında ise Feldman’ın eleştiri sınıflaması ve çocuklar için felsefe(P4C)eğitimi temelli öğretim uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşleri,öğrenci ve araştırmacı günlükleri, oturum v videoları vesüreç değerlendirme formlarındaki veriler kullanılmıştır. Nitel verilerin analizi ise içerik analiziyle yapılmıştır. Araştırmada her iki ölçek verilerinden elde edilen nicel bulgular ile görsel sanatlar dersinde Feldman’ın eleştiri sınıflaması ve çocuklar için felsefe (P4C) eğitimi yoluyla öğrencilerde sanat eleştirisi becerilerinin geliştiği ve etkinliklerin öğrencilerin görsel sanatlar dersine yönelik tutumlarını olumlu yönde geliştirdiği sonuçlarına ulaşılmıştır.Nitel bulgular sonucunda öğrenciler görsel sanatlar dersinde Feldman’ın eleştiri sınıflamasına göre; eserdeki insanlar, hayvanlar, cansızlar, şekiller ile eser ve sanatçının adının eserde ilk dikkat ettikleri özellikler olduğu; kullanılan renkler ve malzemeler, perspektif ve canlı ya da cansız varlıklar arasındaki ilişkiye göre eseri inceledikleri; korku, mutluluk, sevinç gibi eserin kendilerinde oluşturdukları duyguları, sanatçının eseri yapma nedenini yorumladıkları; eserin değerli, özel ve eşsiz olup olmadığına ilişkin yargılarda bulundukları; Feldman’ın eleştiri sınıflamasında en çok yorumlama aşamasında zorlandıkları; çocuklar için felsefe eğitimi (P4C) ile yürütülen10 haftalık ders sürecinde Feldman’ın eleştiri sınıflamasına göre soru oluşturmayı, gerekçeli düşünmeyi ve farklı düşüncelere saygı duymayı öğrendikleri yönünde görüş belirtmişlerdir. Araştırma sonucunda görsel sanatlar dersinde çocuklar için felsefe (P4C) eğitimi temelli etkinliklerle Feldman’ın eleştiri sınıflaması öğretiminin öğrencilerin sanat eleştirisi becerilerindeki etkisi göz önüne alındığında; görsel sanatlar dersinde P4C eğitimi ile farklı beceriler üzerinde, yine P4C eğitimi ile Feldman’ın eleştiri sınıflaması bütünleştirilerek farklı gruplar üzerinde de çalışılması önerilmektedir.Öğe Antalya'da fizik tedavi ve rehabilitasyon hizmeti veren sağlık turizmi yetki belgesine sahip kurumlarda dijital pazarlamanın etkinliği(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Karataş, Şeyma; Selli, JaleGünümüzde sağlık turizmi, küresel sağlık hizmetleri sektöründe hızla büyüyen ve önem kazanan bir alan haline gelmiştir. Sadece tıbbi tedavilerle sınırlı kalmayan sağlık turizmi, aynı zamanda fizik tedavi, rehabilitasyon, wellness ve alternatif tedavi hizmetleri almak amacıyla farklı ülkelere seyahat etmelerini ifade etmektedir. Sağlık turizmi, hastalar için yüksek kaliteli sağlık hizmetlerine erişim olanağı sunarken, gelişmiş veya gelişmekte olan ülkeler için önemli bir ekonomik fırsat sunmaktadır. Dijital pazarlama stratejileri bu alandaki rekabetin artmasıyla birlikte önemli bir rol oynamaya başlamıştır. Sağlık turizmi hizmetlerini geniş kitlelere ulaştırmak ve tanıtmak için dijital pazarlama etkili bir araçtır. İnternetin ve dijital platformların yaygınlaşmasıyla birlikte sağlık kuruluşları potansiyel hastalara hızlı bir şekilde ulaşabilmektedir. Yaptığımız çalışmada, Antalya'daki sağlık turizmi yetki belgesine sahip olan sağlık kuruluşlarında dijital pazarlamanın etkisi araştırılmıştır. Bu çalışma, Antalya ilinde bulunan ve fizik tedavi hizmeti sunan 21 sağlık kuruluşunu kapsamaktadır. Araştırma yapılırken Antalya'da bulunan ve sağlık turizmi yetki belgesine sahip kuruluşların sosyal medya (Facebook, Instagram, Youtube, Twitter/X) hesapları ve web siteleri incelenmiştir. Dijital pazarlamanın sağlık kuruluşları üzerinde etkisi olup olmadığını belirlemek çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Bu bağlamda gerçekleştirilen literatür taraması ve içerik analizi, sağlık kuruluşları üzerinde dijital pazarlamanın etkili olduğunu ortaya koymuştur.Öğe Sağlık eğitimi üniversite gören öğrencilerinin gelecek kariyer planlamasında sağlık turizmine yönelme tutumlarının incelenmesi: Antalya ili örneği(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Eren, Ali; Yetkin, MuratBu araştırmada, sağlık eğitimi alan üniversite öğrencilerinin gelecekteki kariyer planlamaları doğrultusunda sağlık turizmine yönelme eğilimleri ve bu eğilime hangi faktörlerin etki ettiğini belirlemektir. Araştırma, 2023-2024 Eğitim Öğretim Yılı içerisinde Antalya Akdeniz Üniversitesi ve Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi'nde sağlık eğitimi veren çeşitli fakülteler ve meslek yüksekokullarında öğrenim gören öğrencilerle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın ilk aşamasında, konuyla ilgili alan yazın kapsamlı bir şekilde taranmıştır. Ayrıca sektör uzmanlarıyla yapılan görüşmelerde sektörle ilgili derinlemesine bilgi alınmıştır. Bu bilgiler ışığında hazırlanan 45 soruluk bir anket hazırlanmıştır. Anket formunun ilk bölümü; 13 soruluk sosyo-demografik değişkenlerden oluşmaktadır. Anket formunun ikinci kısmı, 32 sorudan oluşmakta ve bu sorular, 5'li Likert ölçeği yöntemiyle oluşmaktadır. Anket, öğrencilere araştırma evrenin tamamı olan 6601 öğrenciye çevrim içi olarak ulaştırılmıştır. Elde edilen veriler, istatistiksel analiz için SPSS 24 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada 831 anket analize tabi tutulmuştur. Yapılan analizler sonucunda katılımcıların sağlık turizmi algılarının bu sektörde kariyer yapma eğilimleri üstünde %74 etki yaptığı saptanmıştır. Katılımcıların kariyerlerini sağlık turizminde yapma ortalaması katılıyorum seçeneğine denk gelen 4.05 çıkmıştır.Öğe Açılar Konusu Öğretiminde Geogebra Kullanımının 6. Sınıf Öğrencilerinin Geometriye Yönelik Kaygı, İnanç ve Başarısına Etkisi(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Arıtürk, Sümeyye; Özçakır, BilalBu araştırmada, GeoGebra dinamik geometri yazılımının ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin açılar konusundaki akademik başarılarına, geometriye yönelik kaygılarına ve inançlarına etkisini incelemektir. Çalışma, 2022-2023 eğitim öğretim yılında Antalya ilinin Alanya ilçesinde bulunan bir devlet okulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmada deney ve kontrol grupları oluşturulmuş, deney grubuna GeoGebra yazılımı ile desteklenen geometri etkinlikleri uygulanmıştır. Ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılarak yapılan bu çalışmada, veri toplama araçları olarak başarı testi, geometriye yönelik kaygı ölçeği ve geometriye yönelik inanç ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri, başarı testi sonuçları, kaygı ve inanç düzeyleri incelenmiştir. Hazır bulunuşluk testi sonuçlarına göre, kontrol grubundaki öğrenciler deney grubuna göre daha yüksek başarı düzeyine sahipti. Çalışma sonrası yapılan başarı testi sonuçlarına göre, deney grubundaki öğrencilerin başarılarında anlamlı bir artış gözlemlendi, ancak bu artış kontrol grubunun başlangıçtaki yüksek başarı düzeyini kapatmaya yetmedi. Kovaryans analizi, deney grubundaki öğrencilerin başarı testi puanlarının, kontrol grubundaki öğrencilerden anlamlı derecede farklı olduğunu, ancak bu farkın etki büyüklüğünün küçük olduğunu göstermiştir. Deney grubundaki öğrencilerin geometriye yönelik kaygı düzeylerinde anlamlı bir düşüş gözlemlenirken, kontrol grubunda anlamlı bir değişiklik tespit edilmemiştir. Bu durum, GeoGebra yazılımının kaygıyı azaltmada etkili olduğunu göstermektedir. Hem deney hem de kontrol gruplarında, geometriye yönelik inanç düzeylerinde anlamlı bir değişiklik gözlemlenmemiştir. Bu bulgu, dinamik geometri yazılımlarının kısa vadede öğrencilerin inançlarını dönüştürmede yetersiz kalabileceğini göstermektedir.Öğe Sağlık turizmi kapsamında dental turizm pazarına Alanya örneği(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Ulu, Yeşim; Arslan, SedaDental turizm sürdürülebilir turizm türleri içerisinde Alanya'nın stratejik rekabet üstünlüğüne sahip olabileceği bir alandır. Bu çalışmanın amacı; Alanya'nın dental turizm potansiyeli, tüketici profili, mevcut uygulamalar ve hedef pazar özelliklerini belirlemek amacı ile yapılmış tanımlayıcı bir araştırmadır. Yapılan saha araştırmasında nicel veriler anket aracılığıyla toplanmıştır. Sağlık Bakanlığı'nın sağlık turizmi ile ilgili web sayfasından edinilen listede Alanya'da 40 özel kliniğin faaliyet gösterdiği görülmektedir. Bu kliniklerin tam sayım yöntemi ile tamamına anket formu gönderilmiş, ancak 20 klinik ankete katılım sağlamıştır. Araştırma sonucunda Alanya'da dental turizm alanında bir yapılanma olduğu ve kliniklerin sağlık turizmine yöneldiği ortaya çıkmıştır. Dental turizm alanında yakalanan başarının sürdürülebilmesi için fiyat rekabetinden ziyade kalite ve sertifikalandırmaya odaklanılması önerilmektedir. Böylelikle Alanya, dental turizm alanı olarak sağlık turizmi kapsamında önemli bir yere sahip olma yolunda ilerleyebilecektir.Öğe Türkiye'de sağlık turizmi yetki belgesi olan aracı kuruluşların dijital pazarlama kanallarının incelenmesi: Alanya örneği(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Tuna Aslan, Rabia; Dal, SibelBu araştırma Feldman’ın eleştiri sınıflamasını, çocuklar için felsefe (P4C) eğitimi yoluyla öğretilmesinin ilkokul 4. Sınıf öğrencilerinin sanat eleştiri becerilerine, derse karşı tutumlarına etkisini incelemek ve öğrencilerin Feldman’ın eleştiri sınıflaması ile öğretim uygulamalarına yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla hazırlanmıştır. Araştırmada karma yöntem araştırmalarından yakınsayan paralel desen tercih edilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda ön-son test tek gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda ise durum çalışması deseni kullanılmıştır.Araştırmanın çalışma grubu belirlenirken amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan maksimum çeşitlilik örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma 2023-2024 eğitim öğretim yılının bahar döneminde Alanya İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı Elikesik Şehit İlyas Güzel İlkokulunda gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 25 öğrenci katılmıştır. Çalışmada öğrencilerin sanat eleştirisi becerilerini geliştirmek için Feldman’ın eleştiri sınıflamasının öğretimine yönelik10 hafta boyunca çocuklar için felsefe (P4C) eğitimi ile planlanan ve yürütülen etkinlikler gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel veri toplama araçları olarak pedagojik sanat eleştirisi yeterlilik algısı ölçeği ve görsel sanatlar tutum ölçeği kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde örneklem sayısının düşük olması nedeniyle parametrik olmayan testlerden Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır.Araştırmanın nitel kısmında ise Feldman’ın eleştiri sınıflaması ve çocuklar için felsefe(P4C)eğitimi temelli öğretim uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşleri,öğrenci ve araştırmacı günlükleri, oturum v videoları vesüreç değerlendirme formlarındaki veriler kullanılmıştır. Nitel verilerin analizi ise içerik analiziyle yapılmıştır. Araştırmada her iki ölçek verilerinden elde edilen nicel bulgular ile görsel sanatlar dersinde Feldman’ın eleştiri sınıflaması ve çocuklar için felsefe (P4C) eğitimi yoluyla öğrencilerde sanat eleştirisi becerilerinin geliştiği ve etkinliklerin öğrencilerin görsel sanatlar dersine yönelik tutumlarını olumlu yönde geliştirdiği sonuçlarına ulaşılmıştır.Nitel bulgular sonucunda öğrenciler görsel sanatlar dersinde Feldman’ın eleştiri sınıflamasına göre; eserdeki insanlar, hayvanlar, cansızlar, şekiller ile eser ve sanatçının adının eserde ilk dikkat ettikleri özellikler olduğu; kullanılan renkler ve malzemeler, perspektif ve canlı ya da cansız varlıklar arasındaki ilişkiye göre eseri inceledikleri; korku, mutluluk, sevinç gibi eserin kendilerinde oluşturdukları duyguları, sanatçının eseri yapma nedenini yorumladıkları; eserin değerli, özel ve eşsiz olup olmadığına ilişkin yargılarda bulundukları; Feldman’ın eleştiri sınıflamasında en çok yorumlama aşamasında zorlandıkları; çocuklar için felsefe eğitimi (P4C) ile yürütülen10 haftalık ders sürecinde Feldman’ın eleştiri sınıflamasına göre soru oluşturmayı, gerekçeli düşünmeyi ve farklı düşüncelere saygı duymayı öğrendikleri yönünde görüş belirtmişlerdir. Araştırma sonucunda görsel sanatlar dersinde çocuklar için felsefe (P4C) eğitimi temelli etkinliklerle Feldman’ın eleştiri sınıflaması öğretiminin öğrencilerin sanat eleştirisi becerilerindeki etkisi göz önüne alındığında; görsel sanatlar dersinde P4C eğitimi ile farklı beceriler üzerinde, yine P4C eğitimi ile Feldman’ın eleştiri sınıflaması bütünleştirilerek farklı gruplar üzerinde de çalışılması önerilmektedir.Öğe Yabancı Dil Testi İngilizce sorularının ortaöğretim İngilizce öğretim programı tema ve kazanımlarının uyumu ile Yenilenmiş Bloom Taksonomisi basamaklarına göre dağılımları(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Yaldızsal Yıldırım, Tuğçe; Özkal, NeşeBu araştırmanın amacı 2021-2022 Yabancı Dil Testi İngilizce sorularının, ortaöğretim İngilizce öğretim programı (2018) tema ve kazanımlarıyla uyumu ile Yenilenmiş Bloom Taksonomisin basamaklarına göre dağılımlarını incelemektir. Araştırmada nitel araştırma paradigması kullanılmış ve veriler doküman incelemesi ile toplanılmıştır. Veriler betimsel analiz uygulanarak analiz edilmiştir. Betimsel analiz sürecinde ortaöğretim İngilizce öğretim programında yer alan temalar, kazanımlar ve YBT matrisi kullanılarak kavramsal çerçeveler oluşturulmuştur. Yabancı Dil Testi İngilizcede yer alan tüm sorular tek tek incelenerek ortaöğretim İngilizce öğretim programında yer alan temalar, kazanımlar ve yenilenmiş Bloom Taksonomisi matrisi ile ilişkilendirilmiştir. Çalışmada güvenirlik kodlamaların araştırmacı ve uzmanlar tarafından yapılarak görüş birliğine varılması ile sağlanmıştır. Araştırma sonucunda 2021 ve 2022 yılları Yabancı Dil Testi İngilizce sorularının temalar açısından eşit olarak dağılmadığı ancak tüm sınıf düzeylerinde en çok sorulan ve en az sorulan temaların ortak olduğu belirlenmiştir. Araştırma da temalara odaklı geliştirilen kazanımların Yabancı Dil Testi İngilizce sorularında yeterince ölçülmediği, daha genel ifade edilen kazanımların ise daha çok sayıda soruda yoklandığı saptanmıştır. Soruların yenilenmiş Bloom taksonomisinde ağırlıklı olarak alt düzey basamaklarda yığılma gösterdiği üst düzey basamaklarda ise yer almadığı belirlenmiştir.Öğe İş tatminin işe adanmışlık üzerindeki etkisinde kuşak farklılıklarının moderatör rolü(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Sönmez, Ayşe Rumeysa; Üngüren, EnginBireylerin örgüt içinde işlerini severek ve motivasyonla gerçekleştirmeleri, kurumların verimlilik, rekabet gücü ve çalışan bağlılığı gibi stratejik hedeflere ulaşmalarında kritik bir unsur olarak görülmektedir. Bu noktada, literatürde sıkça vurgulanan iş tatmini ve işe adanmışlık kavramlarının örgüt içi dinamikler üzerindeki etkileri giderek daha fazla önem kazanmaktadır. İş tatmini, çalışanların işlerinden duydukları genel mutluluk ve memnuniyet düzeyini ifade etmekte; işe adanmışlık ise çalışanların kurumlarına ve görevlerine yönelik duygusal, bilişsel ve davranışsal katılımını yansıtmaktadır. Bu iki kavram arasındaki güçlü ilişkinin daha yakından anlaşılması, hem insan kaynakları yönetimi hem de örgütsel davranış alanlarında literatürü zenginleştirmekte ve uygulamaya dönük yeni perspektifler sunmaktadır. Bu yüksek lisans tezinde, iş tatmini ile işe adanmışlık arasındaki etkileşim ayrıntılı biçimde ele alınmış; ayrıca bu ilişkinin kuşak farklılıkları (X, Y ve Z) bağlamında nasıl şekillenebileceği incelenmiştir. Literatürde, özellikle X, Y ve Z kuşaklarının iş dünyasındaki katılım oranlarının değiştiği; her bir kuşağın değerler, beklentiler ve tutumlar açısından farklı özellikler taşıdığı sıkça vurgulanmaktadır. Bu nedenle, kuşak faktörünün iş tatmini–işe adanmışlık ilişkisine moderatör etkide bulunup bulunmadığı konusu, tez kapsamında önemli bir araştırma sorusu olarak belirlenmiştir. Tezin temel amacı, örgütlerde iş tatmininin işe adanmışlık üzerinde hangi ölçüde etkili olduğunu ortaya koymak ve bu etkinin kuşak değişkeni açısından anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini test etmektir. Araştırmada, nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama yöntemi olarak anket tekniği kullanılmıştır. Veriler, Antalya'nın Alanya ilçesinde faaliyet gösteren 4 ve 5 yıldızlı otellerde çalışan X, Y ve Z kuşağı çalışanlardan elde edilmiştir. Toplamda 400 geçerli anket üzerinden analizler gerçekleştirilmiştir. Anket formu iki temel bölümden oluşmaktadır: Birinci bölümde çalışanların demografik özellikleri (cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim düzeyi, toplam çalışma süresi gibi) yer alırken, ikinci bölümde ise literatürde geçerliliği kanıtlanmış ölçeklerden uyarlanan "İş Tatmini" ve "İşe Adanmışlık" maddeleri bulunmaktadır. Veriler, öncelikle SPSS 26 yazılımında betimsel istatistikler (frekans, yüzde) ve fark testleri (t testi, ANOVA) ile incelenmiş, daha sonra SmartPLS 4 yazılımı aracılığıyla Kısmi En Küçük Kareler-Yapısal Eşitlik Modellemesi (PLS-SEM) yardımıyla yapısal modeller test edilmiştir. Araştırma bulguları, iş tatmininin işe adanmışlık üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkisi olduğunu güçlü biçimde göstermiştir. Bu sonuç, iş tatmini düzeyi yüksek olan çalışanların kuruma daha fazla bağlandığını, işlerine daha fazla anlam yüklediğini ve örgütsel hedeflere ulaşmada gönüllü olarak daha yoğun çaba sarf ettiğini ortaya koymaktadır. Yüksek iş tatmini, çalışanların işten ayrılma oranlarını düşürmenin yanı sıra, genel performansı ve verimliliği artırarak örgütlerin rekabet gücünü yükselten bir unsur olarak değerlendirilmektedir. Bu tez kapsamında elde edilen bulgular, iş tatminine yönelik kurum içi stratejilerin, çalışan memnuniyetini artırmada ve dolayısıyla işe adanmışlığı güçlendirmede kritik rol oynadığını göstermiştir. Öte yandan, kuşak farklılıklarının iş tatmini–işe adanmışlık ilişkisine moderatör etkisi istatistiksel olarak desteklenmemiştir. Bu bulgu, kuşak farklılıklarının örgütsel tutumlar üzerinde her zaman belirleyici olmadığını ortaya koymaktadır. Farklı kuşaklara mensup çalışanların, ücret, terfi, adil yönetim, takdir edilme ve iş-yaşam dengesi gibi temel konularda benzer ihtiyaçları ve beklentileri paylaşması, moderatör etkisinin istatistiksel olarak görünür olmasını engellemiş olabilir. Ayrıca çalışmanın uygulandığı kurumlarda (4 ve 5 yıldızlı otellerde) esnek çalışma saatleri, çok kültürlü çalışma ortamı veya etkin geri bildirim mekanizmaları gibi kuşaklar arasındaki farklılığı görece dengeleyen politikaların mevcudiyeti, bulgularda kuşak farklılıklarının gözlenmemesine neden olmuş olabilir. Demografik değişkenler bağlamında elde edilen veriler de dikkat çekici sonuçlar sunmuştur. Evli çalışanların bekar çalışanlara göre daha yüksek iş tatmini ve işe adanmışlık düzeylerine sahip olduğu; 18-24 yaş aralığındaki (Z kuşağı) çalışanların ise iş tatmini ve bağlanma düzeylerinin diğer yaş gruplarına göre daha düşük olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, çalışma yılı ve deneyim arttıkça örgütsel bağlılık ve tatmin düzeyinin yükseldiği; fiziksel yükün ve tekrarlayan işlerin yoğun olduğu departmanlarda ise tatmin seviyesinin nispeten düşük seyrettiği gözlemlenmiştir. Bu bulgular, örgütlerin insan kaynakları politikalarını tasarlarken, çalışanların yaş, medeni durum ve görev özellikleri gibi faktörleri gözetmelerinin önemine işaret etmektedir. Sonuç olarak, bu tez çalışması, iş tatmininin işe adanmışlık üzerindeki belirgin ve pozitif etkisini bir kez daha kanıtlarken, kuşak farklılıklarının bu ilişki üzerinde anlamlı bir moderatör etkisi taşımadığını göstermiştir.Öğe Sağlık turizmi ile ilgili akademik yayınların bibliyometrik analizi(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Karatağ, Neslihan; Övey, İshak SuatBu çalışmada ülkemizin ekonomisine önemli katkı sağlayan sağlık turizmi konusunda son yıllarda yapılan çalışmaların bibliyometrik profillerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Çalışmada WOS veri tabanından alınan veriler ele alınmıştır. İlk olarak anahtar kelimeler ve bunların ilişkisi ele alınmış, daha sonra ise işbirliği yapılan yazarlar ve ülkeler incelenmiştir. Bu verilere ek olarak sağlık turizmi alanında çalışan kurumların iş birliği ve doküman sayılarıyla beraber dergilerde eklenerek değerlendirme yapılmıştır. Bulgular Vosviewer programı ve Web of Science'den alınan istatistiki analiz ve ağ haritaları yardımıyla sunulmuştur. Çalışmada temel analiz yöntemlerinden biri olan tanımlayıcı istatistiksel analiz kullanılmış ve bibliyometrik yöntem ile ağ görselleştirmeleri ortaya konulmuştur.