Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi
DSpace@ALKÜ, Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

Güncel Gönderiler
Üniversite son sınıf öğrencilerinde mezun olduktan sonraki belirsizliklerin yarattığı kaygılar(mezun olma kaygısı) ALKÜ örneğinde
(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Sırkıntı, Fazilet; Öztürk, Ali
Üniversite dönemi öğrenciler için çeşitli kazanımlar sağladıkları en önemli dönemlerden biridir. Ancak bu dönemin bitiyor olması öğrenciler için bir takım kaygıları da beraberinde getirebilir. Bu çalışma üniversite son sınıf öğrencilerindeki mezuniyet kaygısına yönelik bir analiz çalışmasıdır. Nicel araştırma yöntemi kullanılmış olup ölçek geliştirme basamaklarının uygulanması ile Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinde Mezuniyet Kaygısı Ölçeği geliştirilmiştir.Ölçek geliştirme sürecinde öncelikle alan yazı incelenerek bir madde havuzu oluşturulmuş ve madde havuzu 17 alan, 1 ölçme değerlendirme ve 1dil uzmanın incelenmesinden geçirilmiştir. Araştırma, üç farklı grup ile gerçekleştirilmiştir. Türkiye geneli 330 gönüllü üniversite son sınıf öğrencisi ile Açımlayıcı Faktör Analizi, aynı şekilde 255 gönüllü üniversite son sınıf öğrencisi ile Doğrulayıcı Faktör analizi yapılmıştır.Çalışmanın ikinci aşamasında ise 355 kişilik Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesinde farklı fakültelerde öğrenim gören örneklem grubuna Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinde Mezuniyet Kaygısı Ölçeği uygulanmıştır.Açımlayıcı Faktör Analizi 'ne göre 15 maddeden oluşan 4 faktörlü bir yapı elde edilmiştir.Çalışmada, Kişisel Bilgi Formu ve Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinde Mezuniyet Kaygısı Ölçeği kullanılmıştır. Geliştirilen ölçeğe yönelik Doğrulayıcı Faktör Analizi ile iç tutarlık, eş değer yarılar güvenirliği, alt üt grup güvenirliği ve madde-toplam korelasyon analizi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda geliştirilen ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Examination of ChatGPT's Performance as a Data Analysis Tool
(Sage, 2025) Koçak, Duygu
This study examines the performance of ChatGPT, developed by OpenAI and widely used as an AI-based conversational tool, as a data analysis tool through exploratory factor analysis (EFA). To this end, simulated data were generated under various data conditions, including normal distribution, response category, sample size, test length, factor loading, and measurement models. The generated data were analyzed using ChatGPT-4o twice with a 1-week interval under the same prompt, and the results were compared with those obtained using R code. In data analysis, the Kaiser–Meyer–Olkin (KMO) value, total variance explained, and the number of factors estimated using the empirical Kaiser criterion, Hull method, and Kaiser–Guttman criterion, as well as factor loadings, were calculated. The findings obtained from ChatGPT at two different times were found to be consistent with those obtained using R. Overall, ChatGPT demonstrated good performance for steps that require only computational decisions without involving researcher judgment or theoretical evaluation (such as KMO, total variance explained, and factor loadings). However, for multidimensional structures, although the estimated number of factors was consistent across analyses, biases were observed, suggesting that researchers should exercise caution in such decisions.
Factors Associated with Aortic Stiffness Index, Aortic Velocity Propagation, and Epicardial Fat Thickness in Pregnancy
(Kare Publications, 2025) Köseoğlu, Cemal; Öncel, Can Ramazan; Çoner, Ali
I found the study titled “The Effect of Number of Pregnancies on Aortic Stiffness Index, Aortic Velocity Propagation, and Epicardial Fat Thickness” by Şaylık et al.,1 published in the Archives of the Turkish Society of Cardiology, to be highly interesting. We would like to highlight several important aspects of this well-written study.
Finansal piyasalarda indikatör performanslarının karşılaştırmalı analizi
(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Uyar, Halil İlgin; Şahin, Osman Nuri
Finansal piyasalarda yatırım kararları almak ve fiyat hareketlerini tahmin etmek için kullanılan yöntemlerden birisi teknik analizdir. Teknik analiz sürecinde birçok farklı indikatör kullanılabilir. Günümüzde profesyonel yatırımcılar indikatör yardımı ile stratejiler oluşturmakta ve bu indikatörlerin verdiği alım ve satım sinyallerini kullanmaktadırlar. Yatırımcılar bu süreçte kendilerine en büyük getiriyi sağlayan indikatörü kullanmayı tercih edebilmektedirler. Profesyonel olmayan yatırımcılar ise karar alma sürecinde genellikle indikatör kullanmamakta ve teknik bilgilerinin zayıf olması nedeniyle de ciddi zararlar edebilirler. Bu bağlamda yatırımcılar için hangi indikatörün ne zaman ve nasıl kullanılacağının tespit edilmesi önem arzetmektedir. Bu çalışmanın amacı farklı piyasalarda indikatörlerin performanslarının karşılaştırılmalı analiz edilmesidir. Bu çerçevede Göreceli Güç Endeksi-RSI, Stokastik Göstergesi, Hareketli Ortalamalar, Hareketli Ortalama Yakınlaşma Uzaklaşma Göstergesi (MACD) ve Bollinger Bantları indikatörlerinin performansları incelenmiştir. Analizde nitel araştırma yöntemlerinden olay çalışması-örnek olay incelemesi (case study) yöntemi kullanılmıştır. Uygulama 01.01.2017-31.12.2024 tarihleri arasında Borsa İstanbul (BİST), Döviz Piyasası, Emtia Piyasası ve Kripto Piyasası olmak üzere dört ayrı piyasa üzerinde yapılmıştır. Çalışmaya Borsa İstanbul'dan Türk Hava Yolları A.O., Türkiye İş Bankası A.Ş. ve Tüpraş-Türkiye Petrol Rafinerileri A.Ş. hisse senetleri, döviz piyasasından; Euro/Dolar, İngiliz Sterlini/Dolar ve Çin Yuanı/Dolar pariteleri, emtia piyasasından; Altın, Gümüş ve Bakır ve kripto piyasasından da; Bitcoin, Ethereum ve Ripple dahil edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular her indikatörün farklı piyasalarda farklı sonuçlar ortaya koyduğunu göstermektedir. Bu nedenle yatırımcıların karar alma sürecinde indikatörleri birlikte kullanması tavsiye edilmektedir.
Perakendecilik sektöründe dijital kasa kullanımının müşteri memnuniyeti üzerine etkisi
(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Mesele, Sabri; Demir, Mehmet Özer
Günden güne globalleşen dünyamızda teknolojik gelişmelerin sağladığı faydalardan yaralanmak işletmeleri mutlaka ileriye götürecektir. Bu sebeple de perakende sektörü sürekli değişen ve gelişen teknolojik gelişmelerden hep faydalanmayı amaç edinmiştir. Bu amaç doğrultusunda perakende sektöründe faaliyet gösteren işletmeler teknolojik gelişmeler üzerine yatırımlar yapmış ve bu yatırımlarla iç müşteri memnuniyetini en yüksek seviyeye taşımayı amaç edinmiştir. Müşteriler artan rekabet ortamında her zaman kendi ihtiyaçlarını hızlı bulabildikleri ve zaman mekan açısından avantaj sağladığını düşündükleri işletmelerden alışverişlerini yapmaktadırlar. İşte bu sebeple zamanı etkin ve en verimli şekilde kullanmak isteyen iç müşteriler alışveriş yaptıkları noktaların ödeme noktalarında zaman kaybetmeyi hiç istememektedirler. Bu durumun farkında olan perakende işletmeleri de iç müşterilerine zaman kazandırmak için self servis ve dijital kasa teknolojilerine yatırım yaparak iç müşterilerin tercih noktası olmayı hedeflemişlerdir. Sürekli artan rekabet ortamında bu teknolojik yatırımları, işletmesinde arttırmayı hedefleyen perakende firmaları her zaman bir adım öne geçmektedir. Özellikle zaman bakımından iç müşterilere avantaj sağlayan dijital kasalar dış müşterilerin alışverişlerini hızlıca bitirmelerini ve ödemelerini kolayca yaparak zamanlarını verimli kullanmalarını sağlamaktadır. Dijital kasa kullanımının sağladığı avantajları gören işletmeler son zamanlarda yatırımlarını bu yönde yapma noktasında eğilimde bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı perakende sektöründe dijital kasa kullanımının iç müşteriler tarafından algılanan müşteri memnuniyetini ölçümlemek ve sağladığı faydaları değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. İç müşterilerin dijital kasa kullanımına bakış açısı, güvenilirliğini ve memnuniyetini etkileyen faktörleri araştırmak için bir anket tasarlanmış ve online anket yöntemi kullanılarak 200 katılımcıya uygulanmıştır. Bölümde dijital kasa kullanımına bakış açısı ve çalışanlar açısından işletmenin durumunu belirlemek için kullanılan 5'li likert ölçeği yer almaktadır. Sonuç olarak, perakende sektöründe dijital kasa kullanımının ilk olarak iç müşterilerde kullanılmasının ölçümlenmesi ve algılanan memnuniyet seviyesinin ne derece olduğunun belirlenmesi amaç edinilmiştir. Perakende sektöründe artan rekabet ortamı dijital kasa gibi teknolojik yatırımların ne kadar önemli olduğunu göstermektedir. Özellikle zaman açısından büyük avantaj sağlayan bu teknolojik ürünün iç müşteri tarafından işletme unsurlarının da yer aldığı sorularla birlikte uygulanması dış müşterilere etkisi hakkında fikir edinmemizi sağlayacaktır.