Yazar "Erdem, Mehmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Okuma güçlüğü olan ilkokul 3. sınıf öğrencisinin web 2.0 araçlarıyla desteklenmiş akıcı okuma teknikleriyle okuma becerilerinin geliştirilmesi: Bir eylem araştırması(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Erdem, Mehmet; Dal, SibelAraştırmada Web 2.0 araçlarıyla desteklenmiş akıcı okuma tekniklerinin okuma güçlüğü bulunan ilkokul 3.sınıf öğrencisinin akıcı okuma becerilerindeki değişim incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olan eylem araştırması deseni ile yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini Antalya ili Manavgat ilçesindeki bir köy okulundaki 3. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Öğrenci 2020-2021 eğitim öğretim yılında Covid-19 küresel salgınından dolayı uygulanan uzaktan ve yüz yüze eğitim etkinliklerine katılmadığı için birinci sınıfta okumayı öğrenememiştir. Yine 2021-2022 eğitim öğretim yılında ikinci sınıfa düzenli olarak devam etmediği için okumayı belli oranda öğrense de öğrenci akranlarının gerisinde kalmış akademik olarak yeterli gelişmeyi gösterememiştir. Öğrencinin bilişsel ve fiziksel engeli olmamasına karşın yuvarlak ünlülerle kurulan kapalı ve açık heceleri okurken okuma hataları yapmakta ve öğrencinin kekemelik özelliği bulunmaktadır. Araştırmanın verileri 2022-2023 eğitim öğretim yılının bahar döneminde haftada beş ders saati olmak üzere 16 hafta boyunca her biri 40 dakika olan 84 ders saatinde toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Ekwall ve Shanker (1988), May (1986) tarafından geliştirilen Akyol (2013) tarafından Türkçeye çevrilen Yanlış Analiz Envanteri, eşli okuma değerlendirme formu, tekrarlı okuma günlüğü, video kayıtları, araştırmacı günlüğü, geçerlilik komitesi kayıtları, Prozodik Okuma Ölçeği kullanılmıştır. Uygulamada 17 öyküleyici metin ve dört şiir kullanılmış, uygulamaya başlamadan önce metin, metinle ilgili anlama soruları ve Web 2.0 araçlarında hazırlanan uygulamalarla ilgili geçerlilik komitesinden uzman görüşü alınmıştır. Öğrencinin okuma düzeyini belirlemek için ön uygulamada üç farklı metinde sesli okuma çalışması yapılarak uygulama video kayıt cihazı ile kayıt altına alınmıştır. Yanlış Analiz Envanterine göre öğrencinin düzeyi belirlenmiş ayrıca okuma hızı, doğru okuma yüzdesi, prozodik okuması ve anlama düzeyi belirlenerek 16 hafta süren eylem planı uygulanmıştır. Uygulamada her metinde öğrencinin metni ilk okuması kayıt altına alındıktan sonra Web 2.0 araçlarından olan Voki, ChatterPix Kids, Plotagon, Bookcreator, Storyjumber, Padlet ile yankılı okuma birleştirilerek öğrenciye söyleyiş kolaylığının yanında, sözcük tanıma, sözcük ayırt etme ve prozodi becerileri kazandırılmaya çalışılmıştır. Yankılı okuma çalışmasından sonra Web 2.0 araçlarından olan Wordwall, Wordart, Canva, I am Puzzle, Quickworksheet, Crosswordlabs, Bubbl.us, LearningApps, Educandy, Educaplay, Maze Generation ile eşli okuma birleştirilerek kelime otomatikliğini arttıran, yanlış okuma hatalarını azaltıcı ve okuduğunu anlamayı geliştiren eğlenceli uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Eşli okuma ve Web 2.0 araçlarının yanında kelime kutusu tekniği kullanılmıştır. Eşli okumadan sonra Wordwall, Pixon, Storyboard That ve Bookcreator Web 2.0 araçlarında hazırlanan uygulamalarla hatasız okumayı sağlamak için tekrarlı okuma çalışmaları yapılmıştır. Eşli okuma ve tekrarlı okuma verileri eşli okuma değerlendirme formu ve tekrarlı okuma günlüğüne girilmiş ve araştırmanın seyri izlenmiştir. Okuduğunu anlama soruları yanıtlandıktan sonra metinle ilgili son okuma yapılmış son okumaya göre gerek uygulamanın durumu gerek prozodik öğeler Prozodik Okuma Ölçeği'ne göre değerlendirilmiştir. Tüm süreç video kayıt cihazı ile kayıt altına alınmış ve 16 hafta boyunca tüm veriler düzenli olarak tasniflenmiş, form ve ölçekler video kayıtlarına göre doldurulmuştur. Araştırmanın nitel verileri içerik analizine göre analiz edilmiştir. Araştırmada Web 2.0 destekli akıcı okuma teknikleri uygulanmadan önce öğrenci düzeyini belirlemek için yapılan ölçümler sonucunda her üç metinden de Yanlış Analiz Envanterine göre öğrencinin "Endişe düzeyi" seviyesinde olduğu, Web 2.0 destekli akıcı okuma teknikleri uygulanıp 16 haftalık süreç tamamlandıktan sonra ön uygulamada uygulanan metinlerde ve yeni uygulanan başka bir metinde öğrenci seviyesinin dört metinde de "Serbest düzeye" ulaştığı belirlenmiştir. Bu metinlerde öğrencinin okuma hızının belirlenen düzeye ulaştığı, doğru okuma oranlarının "Endişe" düzeyinden "Öğretim" düzeyine ulaştığı, prozodik okuma becerilerinin yeterli seviye ulaştığı, okuduğunu anlama seviyesinin "Endişe" düzeyinden "Serbest" düzeye geldiği belirlenerek Web 2. 0 destekli akıcı okuma tekniklerinin okuma güçlüğü bulunan ilkokul 3.sınıf öğrencisinin akıcı okuma becerilerini geliştirdiği sonucuna ulaşılmıştır.












