2020 - Cilt 4 - Sayı 3

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 28
  • Öğe
    Sağlık göstergeleri açısından OECD ülkelerinin EDAS ve ARAS yöntemleri ile değerlendirilmesi
    (Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, 2020) Saygın, Zeynep; Kundakçı, Nilşen
    Ülkelerin sağlıklı bireylerden oluşması, gelişmişlik düzeylerini ileriye taşımaları açısından önem taşımaktadır. Bu yüzden sağlık göstergelerini iyileştirmek için yapılacak çalışmalar ülkeleri ve bu ülkelerin vatandaşlarını olumlu yönde etkileyecektir. Bu çalışmada, sağlık gösterge kriterleri açısından OECD'ye üye 36 ülkenin sıralamalarını elde etmek amaçlanmıştır. Elde edilen sıralama sonuçlarına göre ülkelerin konumlarını görerek sağlık alanındaki politikalarını gözden geçirip gerekli önlemleri zamanında almaları sağlanabilecektir. Ülkeler arasında sağlık göstergeleri açısından sıralamaların elde edilmesinde EDAS (Evaluation based on Distance from Average Solution) ve ARAS (Additive Ratio Assessment) yöntemleri kullanılmıştır. Değerlendirme kriteri olarak dikkate alınan sağlık göstergelerinin ağırlıklarının belirlenmesinde SWARA (Step-wise Weight Assessment Ratio Analysis) yönteminden yararlanılmıştır. Ayrıca, Spearman korelasyon katsayısı kullanılarak EDAS ve ARAS yöntemleri ile elde edilen sıralamalar arasındaki ilişki incelenmiştir.
  • Öğe
    Evaluation of Sakarya gastronomic elements within the scope of geographical indications
    (Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, 2020) Savaşkan, Yağmur; Kıngır, Said
    Geographical indications are an application that protects and secures the values of local products. Also, to taste the local products, to see the production process, food festivals and gastronomic themed museums are the motivation tool to travel for gastronomic purpose. Therefore, the concept of geographical indications, which is also related to the concept of gastronomy, is also important for gastronomy tourism. From this point of view, the aim of the study is to evaluate the gastronomic elements and local products of Sakarya within the scope of geographical indications. As a result of the study, it was found that there are 3 products waiting for register, and 3 registered products belonging to Sakarya province. As an another result of the research, some local products belonging to Sakarya were Registered with trademark registration. Besides, at scope of work, recommendations have been made on other gastronomic products that may be evaluated within the about of geographical indication.
  • Öğe
    The effect of electronic service quality dimensions and hedonic browsing on online impulsive buying behavior of consumers
    (Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, 2020) Karahan, Mehmet Ozan
    The main purpose of the study is to evaluate the effects of electronic service quality dimensions, urge to buy impulsively and hedonic browsing variables on online impulse buying behavior. The data were collected using a structured questionnaire from 18 years and older consumers. A total of 338 valid data obtained. As a result of the analysis, it is seen that design and security / privacy of electronic service quality dimensions have a positive effect on urge to buy impulsively. Likewise, hedonic browsing on the internet positively affects both the urge to buy impulsively and online impulsive buying behavior. Finally, urge to buy impulsively positively affects the online impulse buying behavior.
  • Öğe
    The impact of financial structure on export perfor-mance: The case of manufacturing sectors in Turkey
    (Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, 2020) Yıkılmaz Erkol, Aslı; Coşkun, Nuran
    A substantial amount of empirical research has explored the decisive role of var-ious external and internal forces on determining the sector export performance. However, there are a few studies, considering financial structure as a determi-nant of export performance. This paper aims to provide a better understanding of the relationship between a set of financial variables and export performance in Turkey’s 24 manufacturing sectors for the period between 2008 and 2016. According to the panel EGLS results, short-term debt, bank loans, size, interest expenses and return on equity have a positive effect on export intensity in con-trast to the return on asset, current asset ratio and foreign exchange rate. Conse-quently, we find substantial evidence that more short term-debt and bank loans in the capital structure lead to an increase in export performance. Further, firms with larger sizes, higher return on equity tend to present higher export performance.
  • Öğe
    Analyzing the hidden relationship between oil prices and unemployment rate: The case of Turkey
    (Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, 2020) Özer, Mustafa Orhan
    In this study, the long-term relationship between oil prices and unemployment rate in Turkey for the period 2005:01-2019:08 is analysed with Fourier approach. According to the Fourier ADL cointegration test, there is no long-term relationship between the variables while according to the hidden Fourier ADL cointegration test, there is a long-term relationship between the negative components of variables. Long-term coefficients are estimated by the FMOLS method. The analysis show that unlike most of the articles in the literature there is a negative impact of oil prices on unemployment rate in Turkey.
  • Öğe
    Karayolu yük taşımacılığının ekonomik büyüme ve ticaret hacmi üzerindeki etkisine yönelik ampirik bir analiz
    (Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, 2020) Macit, Deniz
    Taşımacılık faaliyetlerinin türev talep olması nedeni ile ekonomik büyüme ile birlikte değerlendirildiğinden bu iki unsur arasındaki ilişkinin analiz edilmesi son derece önemlidir. Ayrıca taşımacılık altyapısına yapılan yatırımların yüksek maliyetleri ve uzun vadeli karakteri göz önüne alındığında, politika yapıcıların altyapı projelerine karar vermek için yük taşımacılığı ile ilgili ampirik sonuçlara ihtiyaçları bulunmaktadır. Çalışmanın temel amacı, karayolu ulaştırma modu çerçevesinde gerçekleştirilen yük taşımacılığı miktarlarındaki değişimin ekonomik büyüme ve ticaret hacmi üzerinde bir etkisinin olup olmadığının belirlenmesidir. Ticaret ve GSYİH ile Türkiye’de yük taşımacılığı arasındaki ilişkiyi ortaya koymak için 1988-2018 arası döneme ilişkin yıllık veriler ile regresyon analizi gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın temel bulgusuna göre yük taşımacılığı ile GSYİH ve toplam ticaret hacmi üzerinde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Bu ilişkiye göre karayolu yük taşımacılığı %1 arttığında GSYİH’nın yaklaşık olarak 0.65, ticaretin ise 0.70 arttığı tahmin edilmiştir. Ekonometrik analiz ile karayolu yük taşımacılığında meydana gelen değişimin ekonomik büyüme ve ticaret hacmini ne yönde değiştirdiği ortaya konduktan sonra karayolu yük taşımacılığının geliştirilmesine yönelik öneriler sunulmuştur.
  • Öğe
    Multi-criteria financial performance analysis of Turkish participation banks
    (Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, 2020) Yağlı, İbrahim
    The current study aims to compare the performance of state participation banks with the performance of private participation banks. This comparison is quite significant since both state participation banks have a very short history and Turkey is a model for the world in interest-free banking. The integrated approach is adopted in the study. In the first stage, performance indicators are determined with the help of the CAMELS rating system. In the second stage, Turkish participation banks are ranked according to their relative performance by using the TOPSIS method. The results show that state participation banks outperform private participation banks. These results are valid even when different weights are used for CAMELS dimensions.
  • Öğe
    Turizm rehberliği alanındaki lisansüstü tezlerin bibliyometrik çerçevesi
    (Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, 2020) Zengin, Burhanettin; Atasoy, Burak
    Turizm rehberliği toplumlararası kültür aktarımını sağlayan ve mesleği icra edenlerin kültür elçisi olarak ifade edildiği bir alandır. Destinasyonlara yönelik turizm hareketlerinin yaklaşık 1.5 milyar katılımcıya ulaşması, turizm rehberlerine olan ihtiyacı arttırmıştır. Ortaya çıkan profesyonel turist rehberi ihtiyacı ise Türkiye’de kurslar, ön lisans, lisans ve lisansüstü programlar yardımıyla karşılanmaktadır. Bu kapsamda araştırma, turizm rehberliği konulu lisansüstü tezlerim geçmiş ve mevcut durumunun incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Yüksek Öğretim Kurumu Tez Merkezi (YÖKTEZ), veri tabanında yer alan turizm rehberliği ile ilgili konular üzerinde yapılan lisansüstü tezlerin bibliyometrik analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırmada tarama modeli esas alınarak 1989-2019 yılları arasında yapılmış 87 lisansüstü teze ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen veriler çeşitli parametreler ışığında yorumlama ve değerlendirme süreçlerine tabi tutulmuştur. Sonuçlar turizm rehberliği alanında 2015 yılı sonrası lisansüstü eğitimde bir artış ve ilk kez Turizm Rehberliği Anabilim Dalında yayımlanan lisansüstü çalışmaların olduğunu göstermektedir.Bu makale için 26-01-2021 tarihinde bir düzeltme yayınlandı. https://dergipark.org.tr/tr/pub/alanyaakademik/issue/60067/868763 
  • Öğe
    Marka değeri ile kurumsal itibar ilişkisinin incelenmesine yönelik bir araştırma
    (Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, 2020) İpçioğlu, İsa; Arpa, Dilvin
    Marka değeri kavramı bir örgütün sahip olduğu mali değere markanın yaptığı katkı olarak ifade edilirken; kurumsal itibar insanların örgüt hakkında ‘iyi’ veya ‘kötü’ olarak yansıttıkları değerlendirmeleri içeren ve karar verme mekanizmamızda güçlü yer edinmiş olan bir olgu olarak ortaya konulmaktadır. Bu çalışmanın amacı; marka değeri ile kurumsal itibar ilişkisini incelemek ve marka değerinin kurumsal itibar üzerindeki etkisini tespit etmektir. Araştırmanın evrenini Türkiye’de faaliyet gösteren bir bireysel emeklilik şirketinin müşterileri oluşturmaktadır. Örneklem sayısı 354’tür. Araştırma sonuçlarına göre marka değeri alt boyutlarından “marka sadakati” ve “algılanan marka kalitesi” nin kurumsal itibar alt boyutlarını etkilediği; “marka farkındalığı” alt boyutunun kurumsal itibar alt boyutlarını etkilemediği tespit edilmiştir. Çalışma neticesinde elde edilen sonuçlara dayanarak marka değeri ve kurumsal itibarın birbirleri ile ilişkili olduklarını ve marka değerinin kurumsal itibar üzerinde etkili olduğunu söylemek mümkündür.
  • Öğe
    Uluslararası fuarlar ve zihinsel mesafe
    (Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, 2020) Sungur, Betül; Sözüer, Aytuğ
    Bu çalışmanın amacı yurt dışı fuar katılımı ile uluslararası ticarette önemli bir bariyeri yansıtan zihinsel mesafe arasındaki ilişkiyi irdelemektir. Yazında fuarlar ile zihinsel mesafeyi bağdaştıran görgül bilgi çok sınırlıdır. Hâlbuki dünyada popülerliği sürmekte olan uluslararası fuarlar, özellikle ziyaretçilerin ev sahibi ülkeye dair zihinsel mesafesini de azaltabilen bir etkinliktir. Bu doğrultuda oluşturulan araştırma hipotezi, Türkiye’de fuar ziyaretinde bulunan 100 Çinli firma temsilcisinden yüz yüze anket yöntemiyle toplanan veri setiyle sınanmıştır. Analiz sonuçları, fuar katılımı ile zihinsel mesafe arasında anlamlı bir ilişki göstermese de; fuar haricinde ülkeye yapılan ziyaretlerin zihinsel mesafeyi azalttığı yönünde bulguya rastlanmıştır. Bu araştırmanın teorik bir boşluğu vurgulamasının yanı sıra, uluslararası pazarlama faaliyetlerinin planlanmasında firma yöneticilerine de katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
  • Öğe
    Emotional Capital and Burnout Relation in Working Life: A Research on Municipality Employees in Gaziantep
    (Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, 2020) Tutcu, Alper
    In this research, the effect of emotional capital on burnout was investigated. The research data was gathered from 403 individuals working at municipalities operating in Gaziantep city. Emotional Capital Inventory and Maslach Burnout Inventory were used in data collection. Emotional Capital Inventory was developed by Newman and Purse (2007) as 77 items, decreased by Newman et al. (2015) to 30 items, and has 5 dimensions. Maslach Burnout Inventory was developed by Maslach and Jackson (1981), adapted into Turkish by Ergin (1992), and has 3 dimensions. SPSS 22.0 package program was used in data analysis. As the result of the research, it was found that personal awareness, self-reliance, self-management and distantation dimensions of emotional capital influence emotional exhaustion negatively and significantly; social awareness, personal awareness and self-reliance dimensions of emotional capital influence personal accomplishment negatively and significantly; and self-management and distantation dimensions of emotional capital influence depersonalization negatively and significantly
  • Öğe
    The relationship between brand avoiding, brand hate and purchase intention: A research for consumers prefering sports clothing
    (Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, 2020) Demirağ, Bülent; Çavuşoğlu, Sinan
    The research was carried out to determine the impact of consumers' brand avoidance dimensions (experiential, identity, moral, deficit-value and advertising) on brand hate and purchase intention. The universe of the study consists of consumers who shop for sportswear brands in Gaziantep and who have avoided / hated the brand for any reason. Within the scope of the research, data were collected from 427 consumers using a survey. In order to test the hypotheses, Smart PLS 3 (Partial Least Squares) statistics program was used in the research. Bootstrapping technique was used to test the hypotheses that were aimed to be measured in the research. According to the results of the analysis, it has been concluded that the brand avoidance dimensions (experiential, identity, moral, deficit value and advertising) positively and significantly affect brand hate. As a result of the analyzes conducted, it was also determined that brand hate had a negative effect on purchase intention.
  • Öğe
    Göstergebilimin kuramsal açıdan incelenmesine yönelik bir araştırma
    (Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, 2020) Civelek, Makbule
    Göstergebilim farklı disiplinler tarafından kullanılan bir okuyuş biçimidir. Geçmişten günümüze değin göstergebilim kuramcılarının ortaya koyduğu görüşler doğrultusunda iletişimden pazarlamaya, reklam ve afişlerden, siyasi propagandalara, karikatürlerden sanat eserlerine kadar geniş bir yelpazede derin anlamı araştırmıştır. Çalışmada göstergebilim kuramcılarının bakış açılarına tarihsel süreç içerisinde yer verilmiştir. Bu çalışmada göstergebilim teorik açıdan ele alınarak gelişim sürecine ve yapılan çalışmalar ışığında çözümlemelere değenilmiştir. Çalışma “göstergebilimsel serüvenin” nasıl şekillendiğini, göstergebilimin gelişim sürecini, araştırmacıların farklı bakış açılarını ve çözümleme biçimlerini irdelemiştir. Göstergebilim, çeşitli araştırmalarda yöntem olarak kullanılsa da alanyazında teorik perspektiften ele alan çalışmalar sınırlı kalmıştır. Bu bağlamda çalışmanın temel amacı göstergebilim çalışmalarına teorik zemin hazırlamaktır. Tüm bu yönleri ve alanyazına sağlayacağı katkı bakımından çalışma önem arz etmektedir.
  • Öğe
    Woman stereotypes in Turkish TV series in the context of gender roles
    (Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, 2020) Varlı Gürer, Saadet Zeynep; Gürer, Mert
    The earliest distinction that mankind has ever experienced throughout its existence is that of male and female gender. While this distinction was originally a factor to ease the teamwork, it was evolved into a leader’s territory through an expansion in favor of males. This additional power provided for men has also led to alterations in the constitution of the society that they belong to. Nowadays, the definitions of men and women are largely being made through their specific roles. The way a member of any gender class should look like, the roles they should play and the emotional and mindful horizons they should feel are more and more being dictated by the society. Individuals learn coding for gender relates roles not only by watching their families and friends but also through mass communication devices. The television which appears to be one of the most impressive storytellers in the modern era and the series that are broadcast on TV reflect the values of society that individuals belong to and at the same time they present stereotypes of social gender profiles. These stereotypes also play a role in the normalization process regarding gender roles. In this context to define the female characters in TV series, the websites of national TV channels and the introducing information about these TV series between March 8th and 15th, 2019 have been examined. Descriptive data concerning the lead female characters was evaluated using content analysis. The results obtained suggest that the female stereotype provided on the websites of TV series are designed in conjuction with social gender roles
  • Öğe
    Foreign direct investment and macro variables: 2010-2019 an implementation for Turkey
    (Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, 2020) Şahin, Cumhur
    Among the factors of production, the most needed factor in developing countries is capital. Capital transfer between countries has become very important with the acceleration of globalization. In this context, it is seen that developing countries focus more on foreign direct investment in terms of their economic development. In this study, the relationship between foreign direct investment and consumer price index, indicator interest rate, GDP and trade openness ratio which are thought to affect these investments are analyzed for Turkey's case, as of the last decade between the first quarter of 2010 and the fourth quarter of 2019. According to the empirical findings, it was found that the variables were cointegrated in the long term, in other words, the variables were related to each other in the long term and moved in the same direction.
  • Öğe
    A research on the importance of internationalization for businesses and its effect on financial performance
    (Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, 2020) Özbay, Deniz; Taşel, Fulya
    With the acceleration of globalization in recent years, it is seen that there are many studies and researches about internationalization. An important part of these studies deals with the factors that drives businesses to internationalization or in other words, the benefits of internationalization strategies to businesses. Therefore, the structure of the relationship between financial performance and internationalization, which is an inevitable factor for the sustainability of enterprises, is also a subject of intensive research. The aim of this study is to research analyse the impact of internationalization on financial performance and to discuss the findings through meta-analysis.
  • Öğe
    Investigation of anomalies in scope of behavioral finance
    (Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, 2020) Polat, Yusuf; Duman, Haluk
    From earliest periods of economy literature to neo-classical period, it was accepted that subject of social sciences, which is the main research subject, isn’t rational in terms of human beings and assumption that individual cannot always exhibit characteristics that are framed as economic people at anytime, anywhere. However, in this period, acceptance of individual cannot always be rational is based on the fact that individual is a being with feelings. Systematic behavioral errors arising from mental structure of individual and observed in all individuals are categorized with help of cognitive reflection test in which cognitive level of individual is determined. It’s understood that cognitive reflection level and behavioral anomalies observed caused by heuristics are found to have a direct relationship
  • Öğe
    Covid-19 salgının bitcoin ve diğer finansal piyasalar ile ilişkisi üzerine bir inceleme
    (Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, 2020) Avşarlıgil, Nuri
    Bu çalışma ile 2019 Aralık ayında Çin Halk Cumhuriyeti’nde ortaya çıkan ve 13 Ocak 2020 tarihinde Covid-19 olarak tanımlanan virüsün tüm Dünya’yı etkilemesi sonucunda, finansal piyasalarda yaşanan kırılma ve değişikliklerin incelenmesi amaçlanmaktadır. Salgın öncesi dönemde yapılan eş bütünleşme analizi sonrası West Texas Ham Petrol fiyatı (WTI), Bitcoin (BTC) ve Euro/Dolar paritesi (EUR) değişkenlerinin aralarında eş bütünleşme ilişkisi olmadığı görülürken, salgın sonrası dönemde ise üç değişken arasında anlamlı bir eş bütünleşme hareketi olduğu belirlenmiştir. Yani, salgın öncesi aralarında eş bütünleşik bir hareket olmayan BTC, EUR ve WTI arasında ortak bir davranış şekli gelişmiş ve eş bütünleşik hareket etmeye başlamışlardır. Salgın öncesi ve sonrası seriler açısından ortalamaların önemli ölçüde değiştiği ve WTI’daki değişimin BTC’de değişimin bir nedeni olduğu, bunun yanı sıra EUR’daki değişiminde WTI fiyatının da bir değişikliğe neden olduğu görülmüştür. Ayrıca yapısal kırılmalı birim kök testlerinden Zivot-Andrews birim kök testi sonucunda, hem WTI hem BTC hem de EUR için covid-19 salgını başlangıcında her hangi bir yapısal kırılma olmadığı sonucuna varılmıştır. İlerleyen dönemde, söz konusu değişkenlerin birbirleriyle olan ilişkilerinin incelenmesi, gerçekleşen dönüşümün devamlılığını anlayabilmek açısından oldukça önemlidir.
  • Öğe
    Asansörlerde meydana gelen arıza sebeplerinin sınıflandırılması
    (Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, 2020) Karaatlı, Meltem
    Hem işyeri hem de meskenlerde kullanılan asansörlerde güvenlik son derece önem arz etmektedir. Bu sebeple belirli periyotlarla asansörler kontrol edilmektedir. İlk kontrolü yapılan asansörler etiketlendirme işleminin ardından yönetmelikte belirtilen süreler dâhilinde son kontrolü yapılarak tekrar etiketlendirme işlemine tabii tutulur. Bu çalışmada son kontrol aşamasında yapılan etiketlendirmeye ilişkin sebepler çeşitli makine öğrenme algoritmalarından yararlanılarak sınıflandırılmış ve algoritmaların başarıları kıyaslanmıştır. Uygulamanın sonucunda Iterative Classifier Optimizer ve Logitboost Algoritmaları en başarılı algoritmalar olarak belirlenmiştir.
  • Öğe
    Job insecurity and employability perceptions in tourism industry: An empirical examination of hotel employees
    (Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, 2020) Çalışkan, Nurgül; Özkoç, Aziz Gökhan
    In this study, it was aimed to examine the job insecurity and employability perceptions of the employees in the tourism industry according to their socio-demographic characteristics and to reveal empirically the relationship between job insecurity and employability. The population of the study was determined as employees of four and five star accommodation enterprises in Nevşehir and data was collected from a total of 361 employees by convenience sampling method. In order to examine the research hypotheses which were developed in accordance with the theoretical framework of the study, One-way ANOVA test and linear regression analysis were used. Findings obtained as a result of the research show that employees' perceptions of job insecurity and employability vary according to age, education level and length of working. Furthermore, it was determined that employability has a significant, negative effect on job insecurity perception and employees with a high level of employability perception perceive less job insecurity than employees with low employability perception