İnternet için eleştirel okuryazarlık ölçeği geliştirme çalışması
Abstract
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının internet için eleştirel okuryazarlık durumlarının belirlenmesine yönelik olarak geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Araştırma 2013-2014 öğretim yılında yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma gurubunu Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören 449 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini belirlemek için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda, ölçeğin 27 madde ve tek faktörden oluşan bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı 0,95 olarak hesaplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucu uyum iyiliği indekslerinin kabul edilebilir ve iyi uyum sınırları içerisinde oldukları görülmüştür. Yapılan geçerlik ve güvenirlik analizleri sonucunda "İnternet İçin Eleştirel Okuryazarlık Ölçeği"nin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu bulunmuştur. The purpose of this study was to develop a valid and reliable scale to determine preservice teachers' critical literacy skills regarding the Internet. The study was carried out with 449 pre-service teachers attending the Education Faculty of Giresun University in the academic year of 2013-2014. In order to determine the validity and reliability of the scale, exploratory and confirmatory factor analyses were conducted. As a result of the exploratory factor analysis, the scale was found to include 27 items and one factor. The Cronbach Alpha internal consistency coefficient of the scale was calculated as 0.95. Confirmatory factor analysis revealed that the goodness of fit indices were at an acceptable good-fit level. According to the results of the validity and reliability analyses, the "Critical Literacy Scale for the Internet" was found to be a valid and reliable scale.