Örgüt kültürünün iş tatmini ve örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisi: Antalya sağlık kurumları örneği
Abstract
İnsan faktörü, bir örgütün hedeflerine ulaşabilmesi ve devamlılığını sağlayabilmesi adına en önemli unsurlardan biridir. İnsan gücünün örgüt içinde bağlılığını arttırmak amacıyla, örgütün işgörene uygun ortam, koşullar ve tatmin duygusu meydana getirmesi gerekliliği bulunmaktadır. Bu unsurlar ise örgüt kültürünü oluşturur. Bu çalışmada örgüt kültürünün iş tatmini ve örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkilerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Örgüt kültürünün iş tatmini ve örgütsel vatandaşlık davranışı üzerine etkisi: Antalya sağlık kurumlar örneği isimli bu tez dört bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde kültür tanımı yapıldıktan sonra örgüt kültürü kavramı açıklanmıştır. Örgüt kültürü kavramı alt başlıklar halinde açılarak özelliklerine, fonksiyonlarına, öğelerine ve örgüt kültürünü etkileyen faktörlere değinilmiştir. İkinci bölümde ise iş tatmini kavramı alt başlıklarıyla incelenmiş olunup literatürde genel kabul görmüş iş tatmini yaklaşımları etraflıca incelenmiştir. Literatür kısmının son bölümü olan üçüncü bölümde ise örgütsel vatandaşlık davranışı kavramı üzerinde durulmuştur. Örgütsel vatandaşlık davranışı kavramı ile alakalı teorik yaklaşımlar açıklanmış olunup konu hakkında yapılan geçmiş yıllardaki çalışmalar ortaya konulmuştur. Çalışmanın son bölümü olan araştırma kısmında ise verilerin analiz edilmesi aşamasında SPSS (22.0) programından faydalanılmıştır.Programda % 95 güven düzeyi ile çalışılmıştır. Analiz kapsamında Faktör ve Güvenilirlik analizleri yaptıktan sonra, analizlerin sonucunda oluşan değişkenler ve demografik değişkenler için T-testi, Anova (F) testi, Resgresyon ve Korelasyon analizleri yapıldı. Antalya bölgesindeki sağlık kurumlarında yaklaşık 500 çalışan üzerinde anket çalışması gerçekleştirilmiştir ancak 334 anket geri donulmuştur. Elde edilen araştırma sonucuna göre kadınların erkeklere göre daha çok iş tatminine sahip olduklarını, ayrıca kadınların daha çok diğergam ve nezaketçi olduğu ve kuruma karşı daha çok vicdanlılık sahipi oldukları görüldü. The human factor is one of the most important components for an organization to reach its goals and survive. To increase the loyalty of human resources in an organization, it is necessary for the organization to facilitate a proper environment, conditions and satisfaction for the employees. These elements can help create an organizational culture. The purpose of this study is to reveal the effects of an organizational culture on job satisfaction and organizational citizenship behavior. This thesis, which is named as "The effect of organizational culture on job satisfaction and organizational citizenship behavior: sample of Antalya health institutions", consists of four sections. In the first section, after the explanation of culture, the concept of organizational culture is explained. The concept of organizational culture can be divided into four aspects, which are its features, functions, items and elements. In the second section, the concept of job satisfaction is examined, with the use of references which were accepted by literature. In the third and last part of the literature, the focus is on the concept of organizational citizenship behavior. Theoretical approaches related to the concept of organizational citizenship behavior and the past year's studies about this subject have been explained and presented. In the final part of the study, which is the research part, SPSS (22) program has been utilized for data analysis. The program operated on a 95% trust degree. After the factor and reliability analyses have been done, anova (F) test and regression analyses are performed due to the variables and demo-graphical variables found. In health institutions in the Antalya region, about 500 workers have been surveyed but 334 surveys returned. By the obtained research results, women have more job satisfaction then men. Women also seemed to have more altruism, courtesy and conscientiousness to an organization. Key Words: Culture, Organizational Culture, Job Satisfaction, Organizational Citizenship Behavior
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=as2oTjW5jfr9IKSvmCdJYlojOztsVqkmZPv9Sbz97ZvklZ0NOC0EfhY7gTUA_xuwhttps://hdl.handle.net/20.500.12868/247
Collections
- Tez Koleksiyonu [242]