dc.contributor.advisor | Metin Aslan, Özge | |
dc.contributor.author | Hacıömer, Esen | |
dc.date.accessioned | 2023-10-26T08:33:01Z | |
dc.date.available | 2023-10-26T08:33:01Z | |
dc.date.issued | 2023 | en_US |
dc.date.submitted | 2023-08-25 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12868/2434 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, okul öncesinden ilkokul 3. Sınıfa kadar eğitim
sınıflarında bireyselleştirilmiş ve gelişimsel olarak uygun uygulamaları ölçmek için
geliştirilmiş Assesment of Practices in Early Elementry Classroom (APEEC) Gözlem
Formu’nun Türkçe uyarlamasını yapmak ve okul öncesi öğretmenlerinin sınıftaki
uygulamalarını gelişime uygun uygulamalar açısından değerlendirilmektir. Bu
araştırma nicel ve nitel verilerin bir arada kullanıldığı karma araştırma yönteme
dayanmaktadır. Araştırmada “açıklayıcı ardışık desen” modeli ve amaçlı örnekleme
türlerinden “aşırı ve aykırı” örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri
toplama araçları olarak; Gelişime Uygun Uygulamalar İnanç Ölçeği (GUUÖİÖ) ve bu
çalışmada uyarlanan Assesment of Practices in Early Elementry Classroom (APEEC)
Gözlem Formu uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 öğretim
yılında Antalya İlinin Alanya İlçesinde MEB’e bağlı 14 bağımsız anaokulu ve 16
ilkokulu bünyesinde görev yapan 144 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur.
GUUÖİÖ’nin tüm alt boyutları öğretmenlerin demografik özelliklerine göre
incelendiğinde öğretmenlerin “yaş” ve “hizmet yılı” göre inançlarında farklılık olduğu
bulunmuştur. Diğer yandan GUUÖİÖ’den en fazla puan alan 3 öğretmen ve en az puan
alan 3 öğretmen olmak üzere toplam 6 öğretmenin sınıfında eş gözlemci ile birlikte
APEEC Gözlem Formu kullanılarak gözlem yapılmıştır ve GUUÖİÖ’den hem en
düşük hem de en yüksek puan alan öğretmenlerin APEEC Gözlem Formu’ndan da
düşük puan aldıkları tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen gelişime uygun
inançlarının ve uygulamalarının karmaşık ve birbirinden ayrılmaz halde olduğu
söylemek mümkündür. Bu sonuçlar doğrultusunda sınıf uygulamalarının gelişime
uygun uygulamalar perspektifinden değerlendirilebilmesi için APEEC Gözlem
Formu’nun Türkçeye uyarlanması sınıf içi gelişime uygun uygulamaların niteliğini değerlendirmek için önemlidir. Aynı zamanda Türkiye’de gelişime uygun
uygulamaların gelişime uygun uygulamaların yaygınlaştırılması için iyi bir rehber
olacağı düşünülmektedir. | en_US |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to adapt the Assesment of Practices in Early
Elementary Classroom (APEEC) Observation Form, which was developed to measure
individualized and developmentally appropriate practices in educational classrooms
from preschool to primary school 3rd grade, into Turkish and to evaluate preschool
teachers' practices in the classroom in terms of developmentally appropriate practices.
This research is based on a mixed research method in which quantitative and qualitative
data are used together. In the research, "explanatory sequential design" model and
"extreme and outlier" sampling method from purposive sampling types were used. In
the study, the Developmentally Appropriate Practices Belief Scale and the Assesment of
Practices in Early Elementary Classroom (APEEC) Observation Form adapted in this
study were used as data collection tools. The study group consisted of 144 preschool
teachers working in 14 independent kindergartens and 16 primary schools affiliated to
the Ministry of National Education in Alanya District of Antalya Province in the 2022-
2023 academic year. When all sub-dimensions of the Developmentally Appropriate
Practices Belief Scale were analyzed according to the demographic characteristics of the
teachers, it was found that there was a difference in the beliefs of the teachers according
to "age" and "working time". On the other hand, observations were made in the
classrooms of a total of 6 teachers, 3 teachers who scored the highest and 3 teachers
who scored the lowest on the Developmentally Appropriate Practices Belief Scale,
using the APEEC Observation Form with a co-observer, and it was determined that the
teachers who scored both the lowest and the highest on the Developmentally
Appropriate Practices Belief Scale also scored low on the APEEC Observation Form.
As a result of the research, it is possible to say that teacher developmentally appropriate
beliefs and practices are complex and inseparable from each other. In line with these
results, in order to evaluate classroom practices from the perspective of
developmentally appropriate practices, it is important to adapt the APEEC Observation Form into Turkish to evaluate the quality of developmentally appropriate practices in
the classroom. It is also thought to be a good guide for the dissemination of
developmentally appropriate practices in Turkey | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Gelişime Uygun Uygulamalar, Öğretmen İnançları, Öğretmen Uygulamaları, Erken Çocukluk | en_US |
dc.subject | Developmentally Appropriate Practice, Teacher Beliefs, Teacher Practices, Earyl Childhood. | en_US |
dc.subject | Gelişime Uygun Uygulamalar | en_US |
dc.subject | Öğretmen İnançları | en_US |
dc.subject | Öğretmen Uygulamaları | en_US |
dc.subject | Erken Çocukluk | en_US |
dc.subject | Developmentally Appropriate Practice | en_US |
dc.subject | Teacher Beliefs | en_US |
dc.subject | Earyl Childhood | en_US |
dc.title | Erken Çocukluk Sınıflarındaki Uygulamaların Değerledirilmesi Formunun Türkçe'ye Uyarlanması: Okul Öncesi Öğretmenlerinin Uygulamalarının Değerlendirilmesi | en_US |
dc.title.alternative | Assessment of Practice in Early Elemantary Classrooms form into Turkish: Evaluation of Preschool Teachers | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | ALKÜ, Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Temel Eğitim Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |