Matematik öğretmen adaylarının tasarladıkları etkinliklerin teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterliliklerine göre incelenmesi
Abstract
Bu araştırmanın ilk amacı matematik öğretmen adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) düzeylerinin ve Teknoloji Entegrasyonu Özyeterliklerinin (TEÖY) belirlenmesidir. Çalışmanın ikinci amacı matematik öğretmen adaylarının tasarladıkları etkinlikleri uygulama TPAB düzeylerinin teknoloji entegrasyonuna yönelik özyeterlik düzeylerine ve TPAB algı düzeylerine göre değişiminin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Antalya ilinde yer alan Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programı'nda öğrenim gören ve "Matematik Öğretiminde Etkinlik Geliştirme" seçmeli dersine kayıtlı toplam 42 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının; TPAB düzeyleri, TPAB Ölçeği ve TEÖY algıları, TEÖY Ölçeği kullanılarak belirlenmiştir. Daha sonra TPAB uygulama puanlarını belirlemek amacıyla öğretmen adaylarının tasarladıkları teknoloji destekli etkinlikler etkinlik değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilmiştir. Toplanan verilerin analizinde betimsel istatistikler, gruplar arası ilişkileri incelemek amacıyla Pearson Korelasyon testi ve gruplar arasındaki farklılıkları belirlemek amacıyla Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre katılımcıların TPAB algı düzeylerinin orta ve yüksek düzeyde, TEÖY düzeylerinin ise kararsız ve yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Buna ek olarak öğretmen adaylarının TPAB genel puan ortalamaları ile TEÖY puan ortalamaları arasında anlamlı ve pozitif yönde orta bir ilişki olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının TPAB genel puan ortalamaları ile teknoloji derslerde kullanmaya yönelik özyeterlik puan ortalamaları arasında anlamlı ve pozitif yönde orta bir ilişki olduğu görülmesine rağmen TPAB genel puan ortalamaları ile teknolojiyi derslerde öğrencilere kullandırmaya yönelik özyeterlik puan ortalamaları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür. Son olarak öğretmen adaylarının tasarladıkları öğrenme etkinliklerindeki TPAB uygulama düzeylerinin teknoloji entegrasyonu özyeterlik düzeylerine göre farklılaşmadığı görülmüştür. Bu çalışmadan elde edilen sonuçların öğretmen yetiştirme programına katkı sağlayacağı ve matematik eğitiminde teknoloji destekli etkinlik geliştirme, TPAB ve teknoloji entegrasyonu öz-yeterliği alanlarında yapılacak çalışmalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir. The first purpose of this study was to determine pre-service mathematics teachers' Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) levels and Technology Integration Self-Efficacy (TISE). The second purpose was to investigate the differences in preservice mathematics teachers' TPACK application levels with respect to their self-efficacy levels for technology integration and TPACK perception levels. The study group of this research consists of 42 pre-service mathematics teachers enrolled in the elective course " Development of Activities in Mathematics Teaching" and studying at the Primary School Mathematics Teaching Program, Alanya Alaaddin Keykubat University in the province of Antalya in the 2021-2022 academic year. Preservice mathematics teachers' TPACK levels were measured by TPACK Scale and their TISE perceptions bythe TISE Scale. Then, an activity evaluation form was used to determine their TPACK application scores for the technology supported activities they designed. In the analysis of the collected data, descriptive statistics was used. In addition, Pearson Correlation test was used to examine the relationships between groups, and Mann-Whitney U test to determine the differences between groups. According to the results of the research, it was seen that TPACK perception levels were moderate and high, and TISE levels were neutral and high. It was observed that there was a significant and positive moderate relationship between the TPACK general score means of the participantsand their TISE score averages. Although it was observed that there was a significant and positive moderate relationship between the TPACK general score meansand the self-efficacy means for using technology in the lessons, no significant relationship was found between the TPACK general score meansand the self-efficacy score means for making students use technology in the lessons. Lastly, it was observed that particpants'TPACK application levels did not differ with respect to theirtechnology integration self-efficacy levels. It is thought that the results obtained from this study will contribute to the teacher training programs and to the studies to be carried out in the fields of technology-supported activity development, TPACK and technology integration self-efficacy in mathematics education.
Collections
- Tez Koleksiyonu [242]