Proje tabanlı eğitim yaklaşımına dayalı fen ve doğa etkinliklerinin okul öncesi çocuklarının bilimsel süreç becerilerine ve bilişsel alan yeteneklerine etkisi
Abstract
Bu araştırma, proje tabanlı öğrenme yaklaşımına dayalı fen ve doğa etkinliklerinin okul öncesi çocuklarının bilimsel süreç becerilerine ve bilişsel alan yeteneklerine etkisinin belirlenmesi amacı ile yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim öğretim yılında Antalya ili, Alanya ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir ilkokulun anasınıfında öğrenim gören 51'i deney, 50'si kontrol grubunda olmak üzere toplam 101 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada deney ve kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Şahin ve arkadaşları (2018) tarafından geliştirilen "Bilimsel Süreç Beceri Testi" ile Milli Eğitim Bakanlığı (2013) tarafından hazırlanan ve okulöncesi eğitim programında yer alan "Bilişsel Alan Yetenek Formu" kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi SPSS istatistiksel analiz paket programı ile yapılmıştır. Araştırmanın verilerine göre deney grubunda yer alan öğrencilerin temel bilimsel süreç becerilerinin ve bilişsel alan yeteneklerinin, kontrol grubundaki öğrencilere göre anlamlı olarak farklılaştığı görülmüştür. Bu durumda, proje tabanlı öğrenme yaklaşımına dayalı fen ve doğa etkinliklerinin, okul öncesi öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerini ve bilişsel alan yeteneklerini geliştirdiği söylenebilir. The aim of this research was to determine the effect of project-based science and nature activities on pre-schoolers' science process skills and cognitive domain abilities. The sample of the study consisted of a total of 101 children, 51 of whom were in the experimental group and 50 were in the control group. Children were attending a kindergarten in Alanya district of Antalya province in the 2021-2022 academic year. A quasi-experimental design with experimental and control groups was used in the study. "Science Process Skills Test " developed by Şahin and his friends (2018) and "Cognitive Domain Abilities Form" included in the preschool education program (MoNE, 2013) were used as data collection tools. Data were analyzed by using SPSS statistical package program. According to the results of the study, it was seen that the basic scientific process skills and cognitive domain abilities of the children in the experimental group differed significantly from those in the control group. With this finding, it can be said that project-based science and nature activities improved science process skills and cognitive domain abilities of preschool children.
Collections
- Tez Koleksiyonu [242]