Özel yetenekli bireylerle gerçekleştirilen STEM çalışmalarının bibliyometrik analizi
Abstract
Bu araştırmada Web of Science veri tabanından 1 Ocak 2001-18 Şubat 2023 yılları arasındaki özel yetenekli bireyler ile gerçekleştirilen STEM çalışmaları ile ilgili üretilen İngilizce 105 tane makaleye ulaşılmış ve elde edilen veriler ile bibliyometrik analizler gerçekleştirilmiştir. Veri setinde 58 dergide yer alan 231 yazarın 27 tanesi tek araştırmacı olarak katkıda bulunmuştur. Veri setinde yer alan dergilerin yayıma başlama durumu ve aldıkları atıflar değerlendirilmiştir. Ayrıca kaynakçaların etkisi incelenmiştir. Yayınların yıllara göre dağılımı incelendiğinde en yüksek makale sayısına 2018 ve 2019 yılında ulaşıldığı ifade edilebilir. Üç alan grafiği ile de makale, yazar ve anahtar kelimeler arasındaki ilişki ortaya konulmuştur. Kelime bulutu analizi ile de "Stem", "gifted", "science","gifted education", "creativity" "mathematics", "education", "development", "enrichment" kavramlarının merkezde olduğu görülmüştür. Roeper Review-A Journal on Gifted Education ve Journal for The Education of The Gifted' in alanda en etkili dergiler arasında olduğu ifade edilebilir. Ayrıca Lubinski D., Maker, C. J.'nin en fazla makale üreten yazarlar arasında olduğu ve kurumlardan ise Arizona Üniversitesi, North Texas Üniversitesi'nin ön sıralarda yer aldığı söylenebilir. Alanda en çok iş birliği yapan ve en güçlü katkıda bulunan ülkenin ise Amerika Birleşik Devletleri olduğu belirlenmiştir. Bu çalışma ile, özel yetenekli bireyler ile gerçekleştirilen STEM çalışmaları içerikli makalelerin farklı açılardan betimlenerek, araştırmacı ve uygulayıcılar için rehber olması amaçlanmıştır. In this study, 105 articles in English on STEM practices with gifted individuals published between January 1, 2001 and February 18, 2023 in the Web of Science were collected and analyzed through a bibliometric analysis. The dataset is comprised of 58 journals with 231 authors, twenty-seven of whom are single authors. Citation counts of the journals and the number of years the journals have been publishing were evaluated. In addition, the impact of the journal bibliographies was examined. It was found that the most productive years for the number of publications are 2018 and 2019. The relationship amongst articles, authors, and key words was identified using three field graphic. Word cloud analysis showed that "STEM", "gifted", "science", "gifted education", "creativity" "mathematics", "education", "development", "enrichment" came out as central prominent concepts. Roeper Review-A Journal on Gifted Education and Journal For The Education of The Gifted' were found to be the most impactful journals. Lubınskı, D. and Maker, C.J. are the most productive authors,and the University of Arizona and the University of North Texas are the leading institutions in the field. It was found that the United States of America is the most collaborative and contributing country to the field. This study aimed at being a guide for researchers and practitioners by depicting the studies on STEM practices conducted with gifted individuals from different perspectives.
Collections
- Tez Koleksiyonu [242]