Hikayelerle fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına, tutumlarına, hikâye yazma becerilerine ve uygulamaya yönelik görüşlerine etkisi
Özet
Bu araştırmanın amacı, hikayelerle yapılan öğretim etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisini geleneksel öğretim yöntemiyle karşılaştırmaktır. Bununla birlikte öğrencilere verilen hikaye eğitiminin öğrencilerin hikaye yazma becerilerine ve hikaye kullanımına ilişkin görüşlerine etkisini ortaya koymaktır. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılının bahar döneminde Gazipaşa İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı Avukat Kemal Akça İlköğretim Okulu'nda gerçekleştirilmiştir. Araştırmada karma araştırma modeli kullanılmıştır. Çalışmaya 31 deney ve 30 kontrol, toplam 61 ilkokul üçüncü sınıf öğrencisi katılmıştır. Öğrenciler ön test-son test, uygulamalı deney ve kontrol grubu olarak araştırmacı tarafından rastgele belirlenmiştir. Nicel veri toplamak için deney ve kontrol grubu öğrencilerine "Akademik Başarı Testi, Fen ve Teknoloji Dersi Tutum Ölçeği" uygulanmıştır. Deney grubu öğrencileri ile Türkçe dersinde her hafta iki ders saati olmak üzere 2 hafta boyunca hikâye yazma eğitimi kapsamında 8 etkinlik yapılmıştır. Uygulamanın gerçekleştirildiği deney grubunda, 4 hafta boyunca araştırmacı tarafından, hazırlanan hikayeler kullanılarak canlılar dünyasına yolculuk ünitesinin öğretimi gerçekleştirilmiş ve her dersin sonunda öğrencilerin konu ile ilgili fen hikayesi yazmaları istenmiştir. Deney grubu öğrencilerinin hikaye yazma becerilerindeki değişimi belirlemek için "Öykü Yazma Becerisi Değerlendirme Ölçeği" kullanılmış ve nitel veri toplamak için öğrencilere "Hikaye Kullanımına İlişkin Öğrenci Görüş Formu" uygulanmıştır. Araştırma kontrol grubunda geleneksel öğretim yöntemi ile işlenmiştir. Araştırmada kullanılan nicel veriler SPSS 22.0 istatistik programı ile analiz edilmiştir. Nitel verilerden "Hikaye Kullanımına İlişkin Öğrenci Görüşleri" ile elde edilen nitel verilerin analizi içerik analizi ile yapılmıştır. Araştırmanın nicel bulgularında, başarı testi deney ve kontrol grubunun ön test verileri ortalamaları arasında anlamlı fark çıkmazken, son test puanlarında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık tespit edilmiş; ancak derse yönelik tutum ölçeği ön test puanları arasında ve son testinde deney ve kontrol grubu arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Araştırmanın diğer nicel bulgusu olan öykü yazma becerisi değerlendirmesinde ilk ve son hikaye arasında, son hikaye lehine anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda hikayelerle yapılan öğretim etkinlikleri sonrasında, deney grubu öğrencilerinin, hikayelere yabancı olmadıkları, fen bilimleri dersinde kullanılmasının onlar için eğlenceli olduğu ve başka derslerde de kullanılabileceği gibi olumlu bulgulara ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda, hikayelerle yapılan öğretim etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarılarını, hikaye yazma becerilerini ve hikaye kullanımına yönelik düşüncelerini olumlu yönde etkilediği buna karşın fen dersine yönelik tutumlarında anlamlı bir farklılık sağlamadığı söylenebilir. This research aims to compare the effects of teaching activities with stories on students' academic achievement and attitudes with the traditional teaching method. Also, to reveal the effect of the story education given to the students on the students' story writing skills and their views on story use. The research was carried out in Attorney Kemal Akça Primary School affiliated to Gazipaşa District National Education Directorate in the spring semester of the 2018-2019 academic year. The mixed research model was used in the research. 31 experiments and 30 controls, a total of 61 primary school third-grade students participated in the study. The students were randomly determined by the researcher as pretest-posttest, applied experiment, and control group. To collect quantitative data, the "Academic Achievement Test, Science and Technology Course Attitude Scale" was applied to the experimental and control group students. 8 activities were conducted with the students of the experimental group within the scope of story writing training for 2 weeks, two hours per week in a Turkish lesson. In the experimental group where the application was carried out, the unit was taught by the researcher using the stories prepared for 4 weeks and the students were asked to write a science story about the subject at the end of each lesson. The "Story Writing Skills Evaluation Scale" was used to determine the change in the story writing skills of the experimental group students, and the "Student Opinion Form on Story Use" was applied to the students to collect qualitative data. The research was carried out with a traditional teaching method in the control group. The quantitative data used in the study were analyzed with the SPSS 22.0 statistical program. The analysis of the qualitative data obtained through "Student Opinions on the Use of Stories" from the qualitative data was made by content analysis. In the quantitative findings of the study, while there was no significant difference between the pre-test data averages of the experimental and control groups in the achievement test, a significant difference was found in the post-test scores in favor of the experimental group; However, no significant difference was found between the pre-test scores and the post-test of the attitude towards the course scale between the experimental and control groups. The other quantitative finding of the research, in the evaluation of story writing skill, was found to be a significant difference between the first and the last story in favor of the last story. After the teaching activities with stories in the qualitative dimension of the study, positive findings were obtained that the experimental group students were familiar with stories, that it was fun for them to use in science lessons, and that they could be used in other lessons. As a result of the research, it can be said that teaching activities with stories positively affected students' academic achievement, story writing skills, and their thoughts about story use, but did not provide a significant difference in their attitudes towards science lesson.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [240]