Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorSoftaoğlu, Hidayet
dc.date.accessioned2023-07-31T13:08:26Z
dc.date.available2023-07-31T13:08:26Z
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/508217/regent-caddesi-quadrantin-performatif-mimarlik-ve-yari-objelik-baglamda-yeniden-degerlenlendirilmesi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12868/2320
dc.description.abstractBritanya Naip Prensi’nin emri ile 1818 yılında inşasına başlandığından bu yana, Regent Caddesi (Regent Street), dünyanın en popüler alışveriş caddelerinden biri olmuştur. Üzerine uygulanan müdahalelerle orjinal tasarımını kaybeden caddenin Quadrant denen kısmı bu değişimlerden en çok etkilenen parçasıdır. 1848’de yıkımı gerçekleşen Quadrant’ın, kolonları ve geniş saçağı ile Naiplik döneminde teatral bir atmosfer sunan arkadları, yerini boşluğa bırakmıştır. Bunun sonucunda orijinal tasarımın izleri günümüzde tamamen unutulmuştur. Yokluk ve kayıp kavramları, filmler ve tiyatro oyunlarında oldukça popüler bir tema olarak ele alınsa da, kayıp çoğunlukla bir öznenin yani insanın kaybı üzerinden işlenmektedir. Oysa insan dışı nesne olarak mimari yapıların ve tarihi dokuların izlerinin silinmesi de bir kayıp olarak ele alınıp, üzerinde dramaturjik bir araştırma yapılamaz mı, sorusu bu makalenin çıkış noktasıdır. Regent Caddesi, şehir planlama ve mimari tasarımda bugüne dek birçok kez araştırılmıştır. Ancak yarattığı karanlık atmosferden dolayı Quadrant’ın, 19. yüzyıl Londralıları tarafından suçlu bir birey gibi görülüp yargılandığından, yıkım kararı ile tıpkı idam edilen bir özne gibi anlamlandırıldığından bugüne dek bahsedilmemiştir. Bu boşluğu doldurmak amacıyla, mimari yapıya farkında olmadan yüklenen bu yarı insansı rolü merkeze alan bu makalede, Quadrant’ın yarı-öznel rolü Serres ve Latour’un quasi-subject (yarı-özne) kavramı üzerinden tartışılarak, mimari ve kentsel yapılara kullanıcılar tarafından yüklenen yeni anlamlar ve işlevler irdelenmiştir. Bunu yaparken Quadrant’ın ontolojik anlamı ve buna bağlı olarak ürettiği değişken rolleri, 1818-48 tarihleri arasında, yıkımı öncesi tarihi bağlamda ele alınarak, kazılıp çıkarılmıştır. Naiplik ve Viktoryen dönemi görsel ve yazılı kaynaklara başvurularak, Quadrant’ın tıpkı yaşayan bir canlı gibi doğan, yaşayan ve ölen evreleri incelenerek, mimari üretimin her zaman yeni anlamlar üretebilen ve yaşamsal bir doğası olduğuna, bu yarı-canlılığı gereği de bir drama ve senaryo öznesi olabileceği sonucuna varılmıştır.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.relation.isversionof10.35826/ijoess.2985en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectYarı Öznelliken_US
dc.subjectRegent Caddesien_US
dc.subjectRegent Caddesi ve Quadranten_US
dc.subjectKent Tarihi ve Kuramıen_US
dc.subjectMimari Kuram ve Eleştirien_US
dc.subjectMekanın Potansiyellerien_US
dc.subjectQuasi Subjecten_US
dc.subjectRegent Street and Quadranten_US
dc.subjectUrban History and Theoryen_US
dc.subjectArchitectural Theory and Critcismen_US
dc.subjectPotential of Spaceen_US
dc.titleRegent Caddesi Quadrant'ın Performatik Mimarlık ve Yarı-Objelik Bağlamda Yeniden Değerlendirilmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.contributor.departmentALKÜ, Fakülteler, Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümüen_US
dc.identifier.volume12en_US
dc.identifier.issue46en_US
dc.identifier.startpage948en_US
dc.identifier.endpage967en_US
dc.relation.journalUluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster