dc.contributor.author | Softaoğlu, Hidayet | |
dc.date.accessioned | 2023-05-26T08:06:31Z | |
dc.date.available | 2023-05-26T08:06:31Z | |
dc.date.issued | 2021 | en_US |
dc.identifier.uri | https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/451157/gecmisteki-gelecek-bilim-kurgudaki-gercegin-mimarlik-ve-kentin-gercekligi-uzerinden-okunmasi | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12868/2200 | |
dc.description.abstract | Teknolojinin her geçen gün gelişmesiyle, mimarlık ve tasarım alanlarında da sürekli gelecek senaryoları üretilerek, alternatif mekânlar kurgulanmaktadır. Teknolojik destekle modellenen bilim kurgu setleri, sanal gerçeklik ve arttırılmış gerçeklik aracılığıyla mevcut düzende elde edilemeyen deneyimler sunulmaktadır. Oysa bilim ve teknoloji desteğiyle kurgulanan alternatif mekân arayışı, bugüne özgü olmayıp endüstriyel devrimle başladığı ve 19. yüzyıl ile üst düzeye ulaştığı William Heath tarafından 1829’da üretilen Akıl Yürüyüşü karikatüründe de görülür. Heath’ten günümüze; gerçeklik sınırlarını zorlayarak üretilen bu mekânlarda her şey sahte, sanal ya da kurgusal mıdır, yoksa bu gerçek dışılık ardında bir gerçek var mıdır, net bir biçimde sunulmaz. Lacan gerçeği mevcutta var olmayan bir gerçekliği yaratma arzusu ve bu arzuyu formüle ederek şekillendiren düzeni olarak tanımlar. Fantastik, teknolojik, gelecekçi mekânların ortaya çıkmasının ardında yatan sebep olan gerçek her zaman gizli olup kurgu tarafından maskelenmiştir. Bu maskenin kaldırılmasını ve gerçeği yani kurgusal mekânı formüle eden dışsal etkiyi aramak için bu makalede erişilebilen en erken kentsel, mimari bilim kurgusal görüntü olan William Heath’in Akıl Yürüyüşü karikatürü ele alınarak kurgudaki gerçeklik yerine kurgunun gerçeği araştırılmıştır. Bunu yaparken çağdaş filozof Slavoj Zizek’in Lacancı psikanalize dayanan trilojisi; imgesel gerçek, simgesel gerçek ve gerçek gerçek kavramları kullanılarak, gerçek üç kategoride incelenmiştir. Sonuçta geçmişteki geleceğin iletişime dayalı bir etki alanıyla kurgulandığı saptanmış ve Zizek’in trilojisi gerçeği aramakta kullanılabilecek bir yöntem olarak önerilmiştir. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.relation.isversionof | 10.46372/arts.918576 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Bilim Kurgu | en_US |
dc.subject | Mimarlık | en_US |
dc.subject | Kent | en_US |
dc.subject | Zizek | en_US |
dc.subject | Psikanaliz | en_US |
dc.subject | Gerçek | en_US |
dc.title | Geçmişteki Gelecek: Bilim Kurgudaki Gerçeğin Mimarlık ve Kentin Gerçekliği Üzerinden Okunması | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.contributor.department | ALKÜ, Fakülteler, Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü | en_US |
dc.identifier.issue | 6 | en_US |
dc.identifier.startpage | 186 | en_US |
dc.identifier.endpage | 209 | en_US |
dc.relation.journal | ARTS: Artuklu Sanat ve Beşeri Bilimler Dergisi (Online) | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |