2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı'ndaki (1-8. Sınıflar) Okuma Kazanımlarının Yaratıcı Okumaya Uygunluğu
Abstract
Türkçe dersinin öğrenme alanlarından biri olan okuma, öğrencinin yaşam boyukullanacağı temel becerilerden biridir. Bu anlayıştan hareketle, Türkçe Dersi ÖğretimProgramı (TDÖP), öğrencilerin birinci sınıftan sekizinci sınıfa kadar okuma-anlamabecerilerini geliştirmeye odaklanmaktadır. Okuma becerisinin geliştirilmesinde sonzamanlarda yaratıcı okuma, eleştirel okuma, tahmin ederek okuma, tartışarak okuma, sorusorarak okuma, canlandırarak okuma gibi alternatif okuma yöntem ve teknikleri ön planaçıkmıştır. Bunlar içerisinden özellikle yaratıcı okuma; okuduğunu anlama becerisini,okuma motivasyonunu ve okuma tutumunu olumlu yönde etkileyen önemli bir teknikolarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı, TDÖP’deki okuma kazanımlarınınyaratıcı okumaya uygunluğunu tespit etmektir. Araştırmada veri toplama aracı olarakilgili literatürün derlenmesiyle oluşturulan ‘Yaratıcı Okumaya Uygunluk Ölçütleri’ formukullanılmıştır. Araştırmanın inceleme nesnelerini ise 2019 TDÖP’deki okumakazanımları oluşturmaktadır. Nitel bir yaklaşımla desenlenen araştırmada dokümaninceleme yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise nitel araştırma tekniklerindeniçerik analizi ve betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, 2019 TDÖP’dekiilkokul düzeyinde (1-4. sınıflar) yer alan toplam 103 okuma kazanımından 14’ünün;ortaokul düzeyinde yer alan 142 okuma kazanımının 15’inin yaratıcı okumaya uygunolduğu tespit edilmiştir. İlkokuldan ortaokula kadar okuma kazanımlarındaki sayısal artışa rağmen yaratıcı okumaya uygun kazanımların aynı oranda artmadığı tespitedilmiştir.
Source
Tarih Okulu DergisiVolume
14Issue
52URI
https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/454548/2019-turkce-dersi-ogretim-programindaki-1-8-siniflar-okuma-kazanimlarinin-yaratici-okumaya-uygunluguhttps://hdl.handle.net/20.500.12868/2118