Organizasyon kültürünün bilgi paylaşımı ve bilgi teknolojileri kabulüne etkisi: Formalleşme ve ulusal kültürü rolü
Özet
Değer yaratmak için en güçlü silah olan bilgi, paylaşıldığında daha da fazla değer üretir. Bilginin bu özelliği, "Bilgi güçtür" geçmiş paradigmasına bir son verdi ve "bilgi paylaşımının güç olduğu" fikrini doğruladı. Genelde insanların yeterli bilgiye sahip olmadıkları takdirde önyargı veya karşı davranış olabileceği kabul edilmektedir. Genel şüphe ve bilinmeyene olan korku da bir kişinin tutumunu ve davranışını etkileyebilir. Bir kuruluşun başarılı bir bilgi yönetimi stratejisi konuşlandırmasına yol açan etkili teknolojik faktörlerden biri, uygun (BT) altyapısının geliştirilmesidir. Yine de, BT yönetimi, bireylerin arzu ettikleri bilgiler ve paylaşımları konusunda karşılıklı olarak anlama ve aynı fikirde olma becerisini büyük ölçüde aştığı görülmektedir. Bu araştırmanın amacı örgüt kültürün bilgi paylaşımı ve bilgi teknoloji kabulüne etkisi: formalleşme ve ulus kültürü rolünü ortaya koymaktır. Bu araştırmanın örneklemini İran ile Türkiye'deki teknolojik tabanlı kurumlarda çalışanlar ve farklı pozisyonlarda yer alan çalışanlar oluşturmaktadır. Bu çalışmada analizler için IBM SPSS 22 programından yararlanmıştır. Çalışmada, betimleyici istatiksel yöntemler dışında verilerin normal dağılımı teşhisi histogram ve çarpıklık basıklık katsayıları ile değerlendirilmiştir. Araştırmanın verilerini analiz etmek için ve önerilen hipotezleri kabul veya reddetmek için, adım adım frekans, faktör analizi, regresyon ve pearson korelasyon katsayısı ve moderatör analizi gibi istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Farklı örgütsel kültürler arasındaki farklılıkları analiz etmek için, Comeron ve Quinn tarafından önerilen kavramsal çerçeve İran toplumu ile Türk toplumu arasında incelenmiştir. Bu araştırmada klan, adhocracy, hiyerarşik ve pazar kültür olmak üzere dört çeşit örgüt kültürü ile bilgi paylaşımı ve bilgi teknoloji kabulü arasındaki ilişki değerlendirilmiştir. Ayrıca örgüt kültürünün bilgi paylaşımına ve bili teknoloji kabulüne etkisinde, ulus kültürün ve formalleşmenin bu etkide ğüçlendirici yada azaltıcı bir role sahipse,bunun taşhısı için şartli hiyerarşik regresyon külanılmiştır. Knowledge, the most powerful weapon to create value, generates even more value when shared. This feature of knowledge put an end to the past paradigm of "Knowledge is power ve and confirmed the idea that" knowledge sharing is strong". It is generally accepted that people may be prejudice or counter-behavior if they do not have sufficient information. General suspicion and fear of the unknown may also affect a person's attitude and behavior. One of the effective technological factors that lead an organization to deploy a successful information management strategy is the development of appropriate IT infrastructure. Nevertheless, it seems that IT management greatly outperforms individuals' mutual understanding and disagreement about the information and sharing they desire. The aim of this research is to reveal the effect of organizational culture on information sharing and information technology acceptance: the role of formalization and nation culture. This is based on technological research institutions in the sample of Turkey and Iran were working employees and is located in different positions. In this study, IBM SPSS 22 program was used for analysis. In this study, the diagnosis of normal distribution of data except for descriptive statistical methods was evaluated with histogram and skewness kurtosis coefficients. Statistical techniques such as step-by-step frequency, factor analysis, regression and pearson correlation coefficient and moderator analysis were used to analyze the data of the study and to accept or reject the proposed hypotheses. In order to analyze the differences between different organizational cultures, the conceptual framework proposed by Comeron and Quinn was examined between Iranian and Turkish society. In this study, the relationship between information sharing and information technology acceptance was evaluated with four types of organizational culture: clan, adhocracy, hierarchical and market culture. In addition, conditional hierarchical regression has been used for the influence of organizational culture on the sharing of information and acceptance of information technology, if national culture and formalization have a reinforcing or reducing role in this effect.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=jNRDC1RLfVd4_T7x7ZXmmQufuqCCe5-fSBITtbHqHch1TKYpVIabvDcom6p2tNY1https://hdl.handle.net/20.500.12868/211
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [242]