Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKöse, Mücahit
dc.date.accessioned2022-11-30T05:40:30Z
dc.date.available2022-11-30T05:40:30Z
dc.date.issued2022en_US
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/511796/fen-bilimleri-ders-kitaplarindaki-analojilerin-degerlendirilmesi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12868/2052
dc.description.abstractAraştırmada fen bilimleri ders kitaplarının içeriğinin analojiler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaca uygun olarak nitel desende doküman analizi yöntemine başvurulmuştur. Türkiye’de Milli Eğitim Bakanlığı tarafından ders kitabı olarak onaylanmış 2020-2021 eğitim öğretim yılında ilkokul ve ortaokullarda temel kaynak olarak kullanılan fen bilimleri ders kitaplarının tamamı (ilkokul 3. ve 4. Sınıflarda 2’ şer kitap; ortaokul 5. 7. ve 8. Sınıflarda 2’şer kitap ve 6. Sınıfta 3 kitap toplamda 13 kitap) araştırmanın örneklemine doküman olarak dâhil edilmiştir. Kitaplar iki alan uzmanı tarafından analiz edilerek içeriklerindeki analojiler belirlenmiş ve analiz formu kullanılarak kaynak ve hedef arasındaki ilişki, sunum şekli, somutlama düzeyi, kaynağın bağlantı durumu, zenginlik düzeyi, konu öncesi yönlendirme, sınırlılıkların tanımı ve kaynak-hedef içerikleri açısından kategorize edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre kitaplarda yer alan analojilerin daha çok yapısal, sözel, somut-somut, gömülü aktive edici ve basit türde oldukları ve çok büyük bir kısmında sınırlılık tanımlarına yer verilmediği belirlenmiştir. Öğrenme alanlarından Canlılar ve yaşam öğrenme alanı en fazla analojinin belirlendiği konu alanı olmuştur. Analojilerin öğretim programındaki öğrenme konu alanlarında farklı yoğunluklarda yer aldıkları tespit edilmiştir. Öğretim programında önerilen ders süreleri içerisinde analojilerin belirli ders süreleri içerisinde yoğunlaştığı bazı ders sürelerinde ise çok daha az analojilere yer verildiği belirlenmiştir. Kitaplarda yer alan analojilerin dünya ve evren öğrenme alanında en fazla “Dünya”, canlılar ve yaşam öğrenme alanında “DNA”, madde ve doğası öğrenme alanında “Atom”, Fiziksel olaylar öğrenme alanında ise “Pil” hedefleri için oluşturulduğu belirlenmiştir. Ders kitaplarında yer alan 140 analojinin 76 farklı hedef kavram kapsamında oluşturulduğu belirlenmiştir. Bazı analojilerin ders kitaplarında tekrar tekrar kullanıldığı bu nedenle çeşit olarak analojilerin sınırlı sayıda olduğu tespit edilmiştir.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.relation.isversionof10.30703/cije.955701en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAnalogyen_US
dc.subjectScience Courseen_US
dc.subjectTextbooken_US
dc.subjectDocument Analysisen_US
dc.subjectScience Educationen_US
dc.titleFen Bilimleri Ders Kitaplarındaki Analojilerin Değerlendirilmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.contributor.departmentALKÜ, Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalıen_US
dc.identifier.volume11en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage112en_US
dc.identifier.endpage126en_US
dc.relation.journalCumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster