Uzaktan iklim okuryazarlığı eğitiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının bilgi, tutum ve davranışlarına etkisi
Abstract
Fen bilgisi öğretmen adayları ile gerçekleştirilen bu çalışmada, küresel ısınma ve iklim değişikliği ile ilgili bilgi, tutum ve davranış gibi farklı boyutların araştırılması, verilen uzaktan eğitim sonucundaki değişimlerin incelenmesi ve öğretmen adaylarının uzaktan eğitime dair görüşleri de alınarak uzaktan eğitimin iyileştirilmesi amaçlanmış, bu doğrultuda deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel veri toplama aşamasında, ''küresel ısınma bilgi, tutum ve davranış ölçeği'' (KIBTDÖ) kullanılmış olup, bu KIBTDÖ öntest-sontest şeklinde eğitim öncesi 90 kişiye ve eğitim sonrası 64 kişiye uygulanmıştır. Uygulama sonrasında 11 katılımcı ile yapılandırılmış görüşme planlanmış, eğitimin kalıcılığını belirlemek için görüşme eğitimden bir ay sonra gerçekleştirilmiştir. Buna ek olarak eğitimin hemen sonrasında ve uzaktan eğitimin beklentiyi karşılayıp karşılamadığını ölçmek için yazılı ve sözlü değerlendirme yapılmıştır. Yazılı değerlendirmeye 40 kişi katılmıştır. Toplanan nicel veriler Ki-kare testi, Mann Whitney-U testi, Wilcoxon testi ile, görüşme verileri ise tema analizi ile analiz edilmiştir. Ön test sonuçlarına göre fen bilgisi öğretmen adaylarının küresel ısınma ve iklim değişikliği ile ilgili bilgi seviyelerinin düşük olduğu, temel konular da dahil olmak üzere bilgi eksikliklerinin olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte belirli seviyede de olsa küresel ısınmaya karşı olumlu tutum ve davranışlara sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Deneysel uygulamadan sonra son test puanları doğrultusunda küresel ısınma ve iklim değişikliğine yönelik bilgi, tutum ve davranış puanlarının artış göstererek istatistiksel anlamda farklılık gösterdiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Öğretmen adayları, uzaktan eğitimde kullanılan yöntem ve metodlardan kaynaklı olarak uzaktan eğitime dair olumlu tutum gerçekleştirmiştir. In this study, which was carried out with pre-service science teachers, it was aimed to investigate different dimensions such as knowledge, attitudes and behaviors related to global warming and climate change, to examine the changes in the result of distance education and to improve distance education by taking the opinions of prospective teachers about distance education. used. In the quantitative data collection phase of the study, the "global warming knowledge, attitude and behavior scale" (CIBTSS) was used, and this KIBTSS was applied to 90 people before the training and to 64 people after the training in the form of pretest-posttest. After the application, a structured interview was planned with 11 participants, and the interview was held one month after the training to determine the permanence of the training. In addition, written and oral evaluations were made immediately after the training and to measure whether the distance education met the expectation. 40 people participated in the written evaluation. The collected quantitative data were analyzed with Chi-square test, Mann Whitney-U test, Wilcoxon test, and interview data were analyzed with theme analysis. According to the pre-test results, it was determined that the pre-service science teachers had a low level of knowledge about global warming and climate change, and they lacked knowledge, including basic subjects. However, it has been revealed that they have positive attitudes and behaviors against global warming, albeit at a certain level. After the experimental application, it was concluded that the knowledge, attitude and behavior scores towards global warming and climate change increased in line with the posttest scores and showed statistical differences. Pre-service teachers had a positive attitude towards distance education due to the methods and methods used in distance education.
Collections
- Tez Koleksiyonu [242]