Fen bilimleri öğretmen adaylarının laboratuvar uygulamaları, deney raporları ve Vee diyagramları ile ilgili görüşlerinin incelenmesi
Abstract
Bu araştırmada, fen bilimleri öğretmen adaylarının laboratuvar uygulamaları, deney raporları ve Vee diyagramı ile ilgili görüşlerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada öğrencilerin Vee Diyagramı uygulamasına ilişkin görüşlerinin neler olduğunu ortaya koymak amaçlandığından, betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışma 2021-2022 öğretim yılı güz döneminde 14 haftalık bir süreçte Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümü 1. sınıfında öğrenim gören ve Kimya I laboratuvar uygulamaları dersini alan toplam 36 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu ders kapsamında ilk hafta öğrencilere dersin işleyişi laboratuvar güvenlik kuralları, laboratuvarda kullanılan araç ve gereçler, laboratuvar raporları (klasik ve Vee diyagramı) hakkında genel bilgiler verilmiştir. İkinci ve üçüncü hafta yapılan deneylerde öğrencilerden deney raporlarını klasik deney raporu formatında, dördüncü haftadan sonra yapılan deneylerde öğrencilerden deney raporlarını Vee diyagramı formatında hazırlamaları istenmiştir. Kimya I laboratuvar uygulamaları dersinde 9 deney "Karışımların Ayrılması, Damıtma İle Ayırma, Tepkime Çeşitleri, Kütlenin Korunumu Yasası, Maddenin Fiziksel Halleri, İyonik Katılar ve İletkenlik, Gazların Yayılma Hızlarının Karşılaştırılması, Sıvıların Yüzey Gerilimi, Sıvılarda Akışkanlık ve Vizkozite" raporu öğrencilere Vee diyagramı formatında hazırlatılmıştır. Uygulamalardan sonra fen bilimleri öğretmen adaylarının laboratuvar uygulamalarında gerçekleştirdikleri çalışmalar ile ilgili görüşlerini ortaya çıkarmak için 3 nicel ve 1nitel olmak üzere toplam 4 veri toplama aracı kullanılmıştır. Nicel veriler "Öğretmen Adaylarının Laboratuvar Uygulamalarına Yönelik Düşünceleri Anketi, Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Laboratuvar Deney Raporlarına Bakış Açısı Anketi, Vee Diyagramına Karşı Tutum Ölçeği", nitel veriler "Vee Diyagramı Kullanımına İlişkin Öğrenci Görüş Formu" ile toplanmış ve çalışma tamamlanmıştır. Araştırmada kullanılan nicel verilerin analizinde betimsel istatistiklerden yüzde ve frekans hesaplaması yapılmıştır. Verilerin görselleştirilmesi için Tableau 2021.1 programı, nitel olarak toplanan öğrenci dökümanlarının analizi için içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın nicel bulgularında, öğretmen adaylarının laboratuvar uygulamalarına yönelik düşünceleri anketi sonuçlarına göre en fazla olumlu düşünce %94.3 katılım ile "Laboratuvar çalışmaları amacına ulaşıyor." maddesi olmuştur. Öğretmen adaylarının deney raporlarına bakış açıları anketi sonuçlarına göre, %80'ni deney sonunda rapor yazacakları için deney esnasında daha dikkatli olduğunu ifade etmiştir. Öğretmen Adaylarının Vee diyagramlarına yönelik tutumlarına ilişkin "Vee diyagramları deney sürecini bütün olarak görebilmemiz için çok iyi bir araçtır." maddesini büyük çoğunluğu (%45.7+%34.3) olumlu olarak cevaplamıştır. Araştırmanın nitel bulgularında, öğretmen adaylarının Vee diyagramına ilişkin görüşlerine yönelik olarak öğretmen adaylarının büyük çoğunluğu deney raporlarını "Vee diyagramı formatında" hazırlamak istediğini bildirmiştir. Öğretmen adayları deney raporu olarak Vee diyagramı kullanımının teori ile uygulama arasındaki ilişkiyi göstermede, kavram yanılgılarını gidermede, yeni bilgiler öğrenmede ve anlamlı öğrenmenin gerçekleşmesinde faydalı bir öğrenme materyali olduğunu düşünmektedirler. Fen bilimleri öğretmen adayları ileride öğretmen olacakları zaman kendi öğrencilerine de bu yöntemi öğretip, uygulayacaklarını bildirmişlerdir. Araştırma sonucunda, laboratuvar uygulamaları dersinin önemli bir parçası olan deney raporlarının Vee diyagramı formatında hazırlanmasının öğretmen adayları açısından oldukça faydalı bir öğrenme aracı olduğu söylenebilir. Şüphesiz laboratuvar uygulamaları fen bilimleri derslerinin önemli bir parçasıdır. Günümüzde yenilikçi eğitim yönelimlerinin önemi gün geçtikçe artmaktadır. Bu yenilikçi eğitim uygulamalarının laboratuvar derslerinde de kullanılması daha nitelikli öğretmenlerin yetiştirilmesine katkı sağlayacaktır. This study aims to examine the opinions of pre-service science teachers about laboratory practices, experiment reports, and Vee diagrams. The study utilizes the descriptive survey method since it aims to reveal the opinions of the students about the Vee Diagram practice. The study was carried out with a total of 36 1st year students studying in the Science Education Department at Alanya Alaaddin Keykubat University taking the Chemistry I laboratory practices course in the fall semester of the academic year 2021-2022 with in a period of 14 weeks. In the first week of the course, students were provided with general information about the course, laboratory safety rules, tools, and equipment used in the laboratory as well as laboratory reports (classical and Vee diagram). The students were asked to prepare their experimental reports in the classical experimental report format for the experiments conducted in the second and third weeks, and in Vee diagram format in the experiments conducted after the fourth week. 9 experiment reports "Separation of Mixtures, Separation by Distillation, Reaction Types, Law of Mass Conservation, Physical States of Matter, Ionic Solids and Conductivity, Comparison of Gas Propagation Velocities, Liquid Surface Tension, Liquid Fluidity and Viscosity" in Chemistry I laboratory practices course were prepared in Vee diagram format by the students. Following the practices, a total of 4 data collection tools, 3 quantitative and 1 qualitative, were used to reveal the opinions of pre-service science teachers about the studies carried out in laboratory practices. Quantitative data were collected by means of "Survey of Pre-service Teachers' Opinions on Laboratory Practices", "Survey of Pre-service Science Teachers' Perception on Laboratory Experiment Reports", and "Scale of Attitude towards Vee Diagram" while qualitative data were collected by means of "Form of Students' Opinions on Vee Diagram Use". During the analysis of the quantitative data used in the study, percentage and frequency calculations were made from descriptive statistics. The program Tableau 2021.1 was used for the visualization of the data, and content analysis was performed for the analysis of qualitatively collected student documents. In the quantitative results of the study, the highest positive opinion was for the item "Laboratory studies reach their targets" with a participation of 94.3% according to the results of the survey of the pre-service teachers' opinions on laboratory practices. According to the results of the survey of pre-service teachers' perspectives on experimental reports, 80% of them stated that they were more careful during the experiment as they would write a report at the end of the experiment. Regarding Pre-service Teachers' attitudes towards Vee diagrams, the majority (45.7%+34.3%) responded positively to the item "Vee diagram is a very good tool for us to see the experimental process as a whole." In the qualitative findings of the study, regarding the opinions of the pre-service teachers on Vee diagram, the majority of pre-service teachers stated that they wanted to prepare their experimental reports in the "Vee diagram format." Pre-service teachers think that the use of Vee diagram as an experiment report is a useful learning material in illustrating the relationship between theory and practice, eliminating misconceptions, learning new information, and realizing meaningful learning. The pre-service science teachers stated that they would teach and have this method applied by their students when they became teachers in the future. As a result of the study, it can be inferred that the preparation of the experimental reports, which is an important part of the laboratory practices course, in Vee diagram format is a highly useful learning tool for pre-service teachers. Undoubtedly, laboratory practices are an important part of science courses. Today, the importance of innovative educational orientations is increasing day by day. The use of such innovative educational practices in laboratory courses will surely contribute to the training of more qualified teachers.
Collections
- Tez Koleksiyonu [242]