Fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik görüşlerinin pedagojik alan bilgisi çerçevesinde incelenmesi
Abstract
Coronavirüs (Covid-19) pandemisi, küresel düzeyde, sağlık başta olmak üzere, sosyal yaşam, ekonomik ve eğitim uygulamalarında çok önemli değişimlere ve etkilere neden olmuştur. Bu süreçte en çok etkilenen alanlardan biri de eğitim sistemidir. Dünyada bu pandemi nedeniyle, ülkemizde tüm öğrenciler için uzaktan eğitim uygulanmaya başlanmış ve tüm öğretim kademelerinde yüz yüze eğitime ara verilmiştir. Daha önce genellikle yükseköğretimde uygulanmakta olan uzaktan eğitim bu süreçte tüm eğitim kademelerinde uygulanmaya başlanmıştır. Bu süreç eğitimin tüm paydaşlarını etkilemiştir. Pandemin etkilerinin azalarak devam ettiği günümüzde uzaktan eğitimin gelecekte de eğitim sistemlerinin bir parçası olarak önemli bir işlev üstleneceği öngörülmektedir. Uzaktan eğitimin etkililiği eğitimin önemli unsurlarından olan öğretmenlerin yeterlilik, deneyim ve uygulamalarıyla ilişkili olabileceği ifade edilebilir. Bundan dolayı araştırmada fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik görüşlerinin pedagojik alan bilgisi çerçevesinde incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları Antalya'nın Alanya ilçesindeki resmi ortaokullarında görev yapan ve gönüllülük esasına göre araştırmaya katılım gösteren 15 fen bilimleri öğretmeninden oluşmuştur. Yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kapsamında daha önceden hazırlanan 6 başlık altında toplanan 20 açık uçlu soru çevrimiçi ortamlarda öğretmenlere yöneltilmiştir. Görüşme süreci 2 aşama şeklinde gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamada 15 fen bilimleri öğretmeni ile ortalama 50'şer dakikalık görüşmeler yapılmıştır. Bu aşamada görüşme süreci içerisinde elde edilen verilerin analiz süreci gerçekleşirken yeni veri toplama sürecine devam edilmiştir. İkinci aşamada ise analizi yapılan bütün veriler tekrar 15 öğretmen ile görüşülerek doğruluğu konusunda onayları alınmıştır. Doğruluğu teyit edilen yanıtlar word ortamına aktarılarak içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Elde edilen verilerden yola çıkılarak kod belirlemesi yapılmıştır. Elde edilen 224 kod daha önce belirlenmiş olan 6 tema başlığı altında toplanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin özellikle evde veli ve öğretmen rolünü üstlenmelerinin zorluğu, öğretmen ve ders ciddiyetinin kaybolması, uzaktan eğitim materyallerinin eksik olması ve internet alt yapı sorunları nedeniyle derse katılamayan öğrencide oluşan başarı düşüklüğü, kameraların güvenlik nedeniyle kapalı olması öğrenciler ile etkileşim oluşturulamadığı, öğrencilerde bedensel ve psikolojik sorunlar oluştuğu, öğretmenlerin sürece yabancı olmaları kaynaklı yüz yüze eğitimle aynı yöntemler kullanmaları kaynaklı verimsiz öğrenmelerin gerçekleşmesi gibi birçok görüş tespit edilmiştir. Bunların yanı sıra öğretmenlerin bu sürede ders anlatımı, ölçme değerlendirme, teknoloji kullanımı gibi birçok konuda kendilerini geliştirmeye başladıkları, öğrenciler ile sürekli iletişim halinde olmak ve görsel-işitsel materyal kullanımının artması uzaktan eğitimde karşılaşılan avantajlar olarak karşımıza çıkmıştır. The coronavirus (Covid-19) pandemic has caused very important changes and effects at the global level, especially in health, social, economic and pedagogical aspects. One of the most affected areas in this process is the education system.Due to this pandemic in the world, face-to-face education has been suspended at all education levels in Turkey and distance education opportunities have started to be used for all students . For this reason, it is aimed to examine the views of science teachers on distance education within the framework of pedagogical content knowledge. The research was created with 15 science teachers working in public secondary schools in Alanya, Antalya and participating on a voluntary basis. 20 open-ended questions collected under 6 headings, which were prepared beforehand within the scope of semi-structured interview technique, were directed to teachers in online environments. The interview process was carried out in two stages. In the first stage, interviews were held with 15 science teachers for an average of 50 minutes each. At this stage, while the analysis process of the data obtained during the interview process was carried out, the new data collection process continued. In the second stage, all the data analyzed were interviewed again with 15 teachers and their approval was obtained. The answers to the questions were transferred to the word environment and evaluated with the content analysis method. Based on the obtained data, the code was determined. The 207 codes obtained were collected under 6 themes that were determined before. As a result of the research, the difficulty of the teachers to take on the role of parents and teachers at home, the loss of the seriousness of the teacher and the lesson, the lack of distance education materials and the low success of the student who could not attend the class due to internet infrastructure problems, the fact that the cameras were closed due to security, the interaction with the students could not be established, the students could not interact physically and psychologically. Many opinions have been identified, such as problems arise, teachers are unfamiliar with the process, and inefficient learning occurs because they use the same methods as face-to-face education. In addition to these, teachers have started to improve themselves in many subjects such as lecture, measurement and evaluation, use of technology, being in constant communication with students and the increase in the use of audio-visual materials have emerged as the advantages encountered in distance education.
Collections
- Tez Koleksiyonu [242]