Turizmde destinasyon rekabetçiliği: Alanya ve Kemer Turizm destinasyonları arasında karşılaştırmalı bir analiz
Özet
Bu çalışmanın amacı Türkiye'nin güney kıyılarında yer alan, Antalya iline bağlı Alanya ve Kemer turizm destinasyonlarının rekabet faktörlerini belirlemek ve her iki destinasyonun rekabet güçlerini karşılaştırarak demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini tespit etmektir. Anket yöntemi uygulanan bu araştırmada Bahar (2004) tarafından geliştirilen, Bahar ve Kozak (2005; 2007), Kozak, Baloğlu ve Bahar (2009) ve Çelik'in (2014) çalışmalarında da son halini alan "Destinasyon Rekabet Gücü Ölçeği" kullanılmıştır. Toplanan verilerle Spss programı aracılığıyla T testi ve Anova testlerinden yararlanılmıştır. Araştırma verileri Alanya ve Kemer turizm destinasyonlarında 2019 yaz sezonunda tatillerini yapan yabancı turistlere anket uygulanarak elde edilmiştir. Oluşturulan anket formu önce pilot uygulamaya tabi tutulmuş ve ön bulgulara göre ölçek ifadeleri ve demografik veriler yeniden düzenlenmiştir. Anket formu; Gece hayatı ve eğlence olanakları, alışveriş olanakları, konaklama tesislerinin kalitesi, şehre kolay ulaşım, konukseverlik, hijyen ve temizlik, yeme içme kalitesi, plaj ve sahillerin kalitesi, ödenen para karşılığı alınan değer, gibi toplamda 23 ifadeden oluşmaktadır. Elde edilen bulgular doğrultusunda fiziksel çevre ve altyapı açısından Kemer'in, turistik olanaklar ve hizmet kalitesi açısından ise Alanya'nın daha rekabetçi olduğu görülmüştür. Doğal ve kültürel çekicilikler ile, turistik hizmetler açısından ise her iki destinasyon arasında bir farklılık görülmemiştir. Konukseverlik Alanya'nın en rekabetçi faktörü olurken, doğal çekim unsurlarının ise, Kemer'in en rekabetçi faktörü olduğu görülmüştür. Elde edilen verilerin, demografik değişkenlere göre de farklılıklar gösterdiği tespit edilmiştir. The aim of this study is determining the competitive factors and comparing competitiveness factors according to demographic variables of visitors in Alanya and Kemer which is located in Turkey's southern coast. In this study that applied a survey method "Destination Competitiveness Scale", is used which was developed by Bahar (2004) and which took its final form in the studies of Bahar & Kozak (2005; 2007), Kozak, Baloğlu & Bahar (2009) and Celik (2014). T test and Anova tests were used through the Spss Program.The research data were obtained by applying a questionnaire to foreign tourists who made their holiday in 2019 summer season in Alanya and Kemer tourism destinations. The questionnaire was first piloted and scale expressions and demographic data were rearranged according to preliminary findings. The survey form consists 23 phrases and some of phrases are, nightlife and entertainment facilities, shopping facilities, quality of accommodation facilities, easy access to the city, hospitality, hygiene and cleanliness, food and beverage quality, the quality of the beach and beaches, value for money paid. According to the findings, it is seen that Kemer is more competitive in terms of physical environment and infrastructure and Alanya is more competitive in terms of touristic facilities and service quality. There is no difference between natural and cultural attractions and touristic services for both destinations. While hospitality is the most competitive factor of Alanya, it is seen that natural attraction is the most competitive factor of Kemer. The data also showed differences according to demographic variables.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Eb5EkakJlp3olBdo_wNEGQe1cyUelVFiuABIxxWFf6EfC1y3v9h92RIgCqqUCuDfhttps://hdl.handle.net/20.500.12868/191
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [242]