STEM eğitimi uygulamalarının okul öncesi dönemde yaratıcılık ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi
Abstract
Bu araştırmada okul öncesi döneme yönelik hazırlanan STEM eğitimi
uygulamalarının okul öncesine devam eden 5 yaş grubundaki çocukların yaratıcılık ve
eleştirel düşünme becerilerine etkisini incelemek amaçlanmıştır. Öntest sontest kontrol
gruplu deneysel desende tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu okul öncesi eğitimine
devam eden 12’si kontrol 19’u deney olmak üzere 31 çocuk oluşturmuştur.
Araştırmanın çalışma grubu uygun örnekleme yöntemiyle belirlenerek, Antalya ilinin
Alanya ilçesinde bulunan devlete bağlı bağımsız bir anaokulunda çalışma
yürütülmüştür. Deneysel araştırma modeli bir bağımsız değişkenin bağımlı değişkene
etkisinin ölçülebileceği en iyi yöntemdir. Araştırmanın bağımsız değişkeni olan STEM
eğitimi programı 8 hafta boyunca deney grubuna uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise
MEB okul öncesi eğitim müfredatına devam etmiştir. Araştırmada veri toplama aracı
olarak eleştirel düşünme ve yaratıcılık ölçekleri kullanılmıştır. Eleştirel düşünme
becerilerini ölçmek için “Eleştirel Düşünmenin Değerlendirilmesi” ölçeği ile yaratıcılık
düzeylerini belirlemek için “Hibrit Yaratıcılık Testi” kullanılmıştır. Araştırma deney
grubu çocuklarına uygulanan STEM eğitiminin eleştirel düşünme ve yaratıcılık
becerilerine olumlu yönde etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır. In this study, it was aimed to examine the effects of STEM education applications
prepared for the preschool period on the creativity and critical thinking skills of children
in the 5 year-old group attending preschool. The study group of the study, which was
designed in an experimental design with a pretest posttest control group, consisted of 31
children, 12 of whom were control and 19 of whom were experimental, continuing their
pre-school education. The study group of the research was determined by convenient
sampling method and the study was carried out in an independent state-run kindergarten
located in Alanya district of Antalya province. Experimental research model is the best
method to measure the effect of an independent variable on a dependent variable. The
STEM education program, which is the independent variable of the research, was
applied to the experimental group for 8 weeks. In the control group, the MEB pre school education curriculum continued. Critical thinking and creativity scales were used
as data collection tools in the research. "Assessment of Critical Thinking" scale was
used to measure critical thinking skills and "Hybrid Creativity Test" was used to
determine creativity levels. It was concluded that the STEM education applied to the
children in the research experimental group had a positive effect on their critical
thinking and creativity skills.
Collections
- Tez Koleksiyonu [242]