Entrepreneurship in the light of basic motivation sources, types of goals and attachment styles
Özet
This study examines the working values of individuals – who receive entrepreneurship education – within the context of basic motivation sources, types of goals and attachment styles. The study, besides contributing to the literature, aims to provide entrepreneur candidates, decision-makers in the public and private sectors with a different perspective. The focus of the study is to determine the direction in which the working values of entrepreneurial candidates who have success and power motivation are developing. The analysis of the study was carried out using the responses of 73 entrepreneurial candidates who received a 32-hour training course on entrepreneurship from KOSGEB. It was concluded that the motivation for success positively influences the normative dimension of the work values in entrepreneur candidates with intrinsic goals, whereas there is no such effect in externally oriented entrepreneur candidates. However, it was found that power motivation positively influences the normative dimension of work values in entrepreneurial candidates with a low degree of anxious attachment, and this effect disappears as the degree of anxious attachment of the candidates increases. Bu çalışmada girişimcilik eğitimi alan bireylerin çalışma değerleri; temel motivasyon kaynakları, hedef türleri ve bağlanma stilleri bağlamında incelemektedir. Çalışmayla, literatüre katkı sağlamanın yanında girişimci adaylarına, kamu ve özel sektör karar vericilerine farklı bir bakış açısı kazandırılması amaçlanmaktadır. Çalışmanın odak noktasını başarı ve güç motivasyonuna sahip girişimci adayı bireylerin, çalışma değerlerinin hangi yönde gelişme gösterdiğinin tespiti oluşturmaktadır. Çalışmanın analizleri KOSGEB tarafından verilen 32 saatlik girişimcilik eğitimini alan 73 girişimci adayının yanıtları kullanılarak gerçekleştirilmiştir. İçsel hedefli olan girişimci adaylarında başarı motivasyonunun çalışma değerlerinin normatif boyutunu pozitif etkilediği, dışsal hedefli girişimci adaylarında ise böyle bir etkinin bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bununla beraber korkulu bağlanma düzeyi düşük olan girişimci adaylarında güç motivasyonunun çalışma değerlerinin normatif boyutunu pozitif etkilediği, adayların korkulu bağlanma düzeyi yükseldikçe bu etkinin kaybolduğu ortaya konulmuştur.
Kaynak
Alanya Akademik BakışCilt
5Sayı
1Bağlantı
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.805024https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1327145
https://hdl.handle.net/20.500.12868/1372