Hazır giyim sektöründe faydacı ve hedonik tüketimin moda liderliği üzerine etkisinin incelenmesi
Özet
Tüketicilerin tüketim tarzları, hedonik ve faydacıtüketim ile moda liderliği davranışları arasındaki ilişkileri belirlemeyeyönelik olan bu araştırma, ilişkisel ve betimsel araştırma modelinde kurgulanmıştır.Bu çerçevede tüketim tarzı olarak yaygın bir şekilde ele alınan hedonik vefaydacı tüketim ile moda liderliğini açıklayan moda yenilikçiliği ve moda fikirliderliği arasındaki ilişkiyi ve tüketicilerin ele alınan değişkenler bazındaortak özelliklerinin açıklanmasına yönelik kümelerin hangi özelliklere sahipolduğu belirlenmeye çalışılmaktadır. Araştırmanın örneklemini 18 yaşından büyüktüketiciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi 450 birimden oluşmakta ve buörneklem büyüklüğü güven aralığı formülüne göre belirlenmiştir. Araştırmanınveri toplama tekniği yapılandırılmış ankettir. Araştırma katılımcılarınakolayda örnekleme yöntemine göre ulaşılmıştır. Araştırma verileri karşılıklıgörüşme şeklinde gönüllü katılımcılardan anketörler aracılığıyla elde edilmiştir. Elde edilen veriler tanımlayıcı veyorumlayıcı çok değişkenli istatistiksel analiz teknikleriyle analizedilmiştir. Araştırma hipotezlerinin test edilmesinde yapısal eşitlikmodelinden yararlanılmıştır. Ayrıca birimlerin doğal küme yapıları k-meanskümeleme analiziyle test edilmiştir. Analizler sonucunda, hedonik tüketiminmoda ürün satın almayı, modayı takip etmeyi ve moda fikir liderliğinietkilediği belirlenmiştir. Faydacı tüketimin ise, moda ürün satın almayı vemodayı takip etmeyi etkilemediği; moda fikir liderliğini etkilediği belirlenmiştir.K-means kümeleme analizi sonucunda ise, üç ayrı küme yapısı olduğubelirlenmiştir.
Kaynak
Alanya Akademik BakışCilt
2Sayı
1Bağlantı
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.355478https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/444686
https://hdl.handle.net/20.500.12868/1321