dc.contributor.author | Negeri, Mekonin Abera | |
dc.date.accessioned | 2021-02-21T14:18:28Z | |
dc.date.available | 2021-02-21T14:18:28Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 2651-4192 | |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.328074 | |
dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/351779 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12868/1314 | |
dc.description.abstract | This study aims at identifying major determinants of livelihood outcomes with particular emphasis on the schooling of children proxy to wellbeing, and annual total income of coffee producers in Lalo Assabi district, Ethiopia. Random sample of 141 coffee producers were selected by systematic sampling for interview based on the required sample size. Both descriptive and inferential statistical methods were employed for data analysis. The result of the study explored that the literacy rate in the study area is 78.40 expressed as a percentage. Around 70% of the annual total income of the sampled households is generated from coffee marketing and/or production. The result of multiple linear regressions revealed that sex, age and year of education of household head as well as square root of annual total income and distance to preparatory school had significant relationship with schooling of children. Similarly, age of household head, tropical livestock holding, access to improved coffee seed, access to credit and total land owned by household had significant relationship with log of annual total income of coffee producers. Thus, these variables need special attention if the wellbeing and annual total income of coffee producers are to be increased. | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışma,Etiyopya'nın Lalo Assabi ilçesinde kahve üreticilerinin yıllık toplamgelirlerini ve refahın eğitim vekilliği üzerinde özellikle durarak geçimkaynaklarının önemli belirleyicilerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda,141 kahve üreticisi uygun örnek büyüklüğü tayinine dayalı olarak görüşme içinsistematik örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Veri analizinde hem tanımlayıcıhem de çıkarımsal istatistiksel yöntem kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlaragöre, çalışma alanındaki çiftçilerin okuma yazma oranı yüzde 78,40 ‘dır.Örneklemdeki hanelerin yıllık toplam gelirinin yaklaşık% 70'i kahve pazarlamasıve / veya üretime dayanmaktadır. Çoklu doğrusal regresyonların sonucu, hanehalkı başındaki cinsiyet, yaş ve eğitim yılı ile yıllık toplam gelirin kareköküve hazırlık okuluna olan uzaklığın çocukların okullulaşmasını önemli derecedeetkilediğini ortaya koymuştur. Benzer şekilde, çoklu doğrusal regresyon sonucu,hanehalkı reislerinin yaşı, tropik hayvancılık tutumu, iyileştirilmiş kahvetohumuna erişim, krediye erişim ve toplam arazi sahibi olma durumunun, kahveüreticilerinin toplam yıllık gelirini istatistiksel olarak etlilediğigörülmüştür. Dolayısıyla kahve üreticilerinin toplam gelirlerininarttırılmasında bu değişkenlerin dikkate alınması gerekmektedir. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Annual Total Income | en_US |
dc.subject | Education | en_US |
dc.subject | Lalo Assabi | en_US |
dc.subject | Livelihood Outcomes | en_US |
dc.subject | Multiple Linear Regression | en_US |
dc.subject | Yıllık toplam gelir | en_US |
dc.subject | eğitim | en_US |
dc.subject | Lalo Assabi | en_US |
dc.subject | Geçim kaynakları | en_US |
dc.subject | Çoklu Lineer Regresyon | en_US |
dc.title | Econometric analysis of determinants of livelihood outcomes of coffee producers in lalo assabi district, Ethiopia: education and income in focus | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.contributor.department | ALKÜ | en_US |
dc.identifier.volume | 1 | en_US |
dc.identifier.issue | 3 | en_US |
dc.identifier.startpage | 23 | en_US |
dc.identifier.endpage | 37 | en_US |
dc.relation.journal | Alanya Akademik Bakış | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı | en_US |