Test maddelerinin bilim felsefesi bağlamında değerlendirilmesi
Abstract
Ölçme ve değerlendirme, dolayısıyla testler eğitim sisteminin önemli bir bileşenidir. Eğitim programları, öğretim yöntem ve teknikleri ve öğrenme alanları genellikle eğitim felsefesi çerçevesinde değerlendirilirken, ölçme ve değerlendirme kavramı felsefi açıdan değerlendirilmemiştir. Bu çalışmada, bilimin tarihsel gelişimi ve bilim felsefesi ışığında eğitimde kullanılan ölçme araçlarının değerlendirilmesi yapılmıştır. Buna göre, çoktan seçmeli, doğru-yanlış, boşluk doldurmalı, kısa cevaplı, eşleştirme, açık uçlu madde yapıları ve sözlü sınavlar ile performansa dayalı durum belirleme teknikleri pozitivist ve postpozitivist yaklaşımlar çerçevesinde değerlendirilmiştir. Performansa dayalı durum belirleme, açık uçlu sınavlar ve sözlü sınavların bireye yanıtlamada özgürlük tanıması, tek bir mutlak doğru içermemesi ve sürecin ön plana çıkması bakımından post-pozitivist paradigma ile etkileşimli olduğu değerlendirmesi yapılmıştır. Bu değerlendirmelerin ardından pozitivist paradigmayı ve post-pozitivist paradigmayı temel alan madde yapılarının eğitim hedeflerine ve bireye olan katkıları tartışılmıştır. Post-pozitivist paradigmayı temel alan madde yapılarının ve değerlendirme yaklaşımının eğitim hedeflerine ulaşmada ve bireye özgür düşünme imkânı tanıması bakımından önemli olduğu yargısına varılmıştır. Measurement and evaluation, therefore, tests are an important part of the education system. While education programs, teaching methods and techniques and learning curriculums are generally evaluated within the framework of educational philosophy, the concept of measurement and evaluation has not been evaluated philosophically. In this study, based on the historical development of science and philosophy of science, the evaluation of the scale tools used in education was made. Accordingly, multiple-choice, true-false, gapfilled, short-answer, matching, essay item types and oral examinations and performance-based assessment techniques were evaluated within the framework of positivist and post-positivist approaches. Performancebased assessment techniques, open-ended exams and oral examinations were considered to be free to respond to the individual and to interact with the post-positivist paradigm in order for the process to come to the fore. Following these evaluations, the contribution of the item structures based on the positivist paradigm and post-positivist paradigm to the educational objectives and the individual were discussed. It is concluded that item structures and evaluation approach based on post-positivist paradigm are important in achieving educational goals and in providing free thinking to the individual.