Okul öncesi dönem çocuklarının etkili iletişim ve sosyal becerileri üzerine bir çalışma
Özet
Bu araştırma, okul öncesi dönem çocuklarının etkili iletişim becerileri ile sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini, Çorum il merkezinde yer alan anasınıflarına devam eden çocuklar oluşturmuştur. Her sınıftan rasgele seçilen on çocuk, toplam 160 çocuk ise araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeği (Sosyal Beceri Ölçeği Bölümü)” ve “5-6 Yaş Grubu Çocukların İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20 paket programı ile analiz edilmiş ve ilişkisel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çocukların sosyal beceri düzeyleri ve etkili iletişim beceri düzeyleri düşük, orta ve yüksek olarak gruplandırılmıştır. Çocukların etkili iletişim becerileri ile sosyal işbirliği, sosyal bağımsızlık- sosyal kabul ve sosyal etkileşim becerileri arasındaki ilişkinin belirlenmesi için korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda; çocukların etkili iletişim beceri düzeyi arttıkça sosyal işbirliği, sosyal bağımsızlık- sosyal kabul ve sosyal etkileşim düzeylerinin de arttığı saptanmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda, eğitimcilere, ebeveynlere ve araştırmacılara yönelik öneriler sunulmuştur. The current study was carried out to investigate the relation between the effective communication skills and social skills of preschool children. The population of the study was made up of children attending to kindergarten in the city centre of Çorum. Randomly chosen in each class, 160 children in total comprised the sampling of the research. As the data collection tool of the study, “Personal Information Form”, “Behaviour Scale for Kindergarten and Nursery Class (Social Skills Scale Section)” and “The Evaluation Scale for the Communication Skills of 5-6 Age Group” were used. The data obtained was analysed through SPSS 20 package program and relational research method were used. The effective communication skill levels and social skill levels of children were classified as low, medium and high. In order to determine the relation between effective communication skills and social skills of children, correlation analysis was made. At the end of the research, it was found that as the effective communication levels of children increased, so did social cooperation, social independence – social acceptance and social interaction levels. Depending on these results, some recommendations were made for educators, parents and researchers.
Kaynak
İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi DergisiCilt
19Sayı
1Bağlantı
https://doi.org/10.17679/inuefd.323598https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpJME5UWTVPUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12868/1112