Okul öncesi dönem çocuklarına yönelik yaşantı odaklı yabancı dil edinimi programının ingilizce öğrenimine etkisinin incelenmesi
Özet
Bu araştırma ile okul öncesi dönemde yabancı dil eğitimi süreçleriyle ilk defa karşı karşıya kalan 50-74 aylık çocuklara yönelik uygulanan Yaşantı Odaklı Yabancı Dil Edinimi Progamının (YOYDEP) İngilizce öğrenmeye ve kalıcılağa etkisi incelenmiştir. Ayrıca gerçekleştirilen uygulamaların çocukların İngilizce öğrenmelerindeki etkileri öğretmen ve ebeveynlerin gözlem ve görüşlerinden yola çıkarak betimlenmeye çalışılmıştır. Karma yöntemle gerçekleştirilen araştırmanın nicel boyutunda tek grup öntest-sontest deneme modeli, nitel boyutunda ise olgubilim (fenomenoloji) araştırması deseni kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak kullanılan görüşme formu ile elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile incelenmiştir. Nicel ölçme aracı olarak Yaşantı Odaklı Yabancı Dil Edinimi Ölçeği (YOYDEÖ) deneysel işlemin öncesinde, sonrasında ve kalıcılık testi olarak 2016-2017 Bahar döneminde 3 kez uygulanmıştır. Ayrıca anasınıfındaki çocukların öğretmen ve ebeveynleriyle yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre yaşantı odaklı yabancı dil edinimi uygulamalarının çocukların dil edinimlerinde etkili olduğu gözlenmiştir. Araştırmanın nitel verilerinin analiziyle elde edilen sonuçlara göre “Yabancı dilde aktif olma”, ‘Yabancı dile yönelik olumlu tutum’, ‘Öğrendiklerini transfer’ ve ‘Öğrendiklerini paylaşma’ temaları çocukların yabancı dili öğrenme sürecinde ortak olarak gözlenen ve ifade edilen temalardır. Bununla birlikte öğretmen ve velilerin ifadelerine göre anasınıfında öğrenim gören çocuklar dili kullanmaya uyum sağlama, dilde özgüvene sahip olma, kendini ifade etme ve telaffuz açısından kısmen sorunlar yaşamışlardır. With the present study an objective and scientific detection is tried to be determined on 50-74 months-old preschool children’s foreign language development studying in government schools and facing foreign language education process for the first time depending on their teacher’s and parents’ observations and opinions. The present study is conducted in mixed method. In quantitative dimension of the study a single group pretest-posttest experimental model and in qualitative dimension phnomenologic research design were used. The data obtained with the interview form was used as a data collection tool and were examined via content analysis technique. As a quantitative assessment tool, the Life-Focused Foreign Language Acquisition Scale (LFFLAS) was administered three times as pretest, postest and retention tests in the Spring term of 2016-2017 academic year. In addition, half-structured interviews were held with preschool children’s parents and the classroom teacher. According to the results of the study, it has been observed that life-focused foreign language acquisition practices were effective in children's English language acquisition. According to the results of the qualitative data analysis, themes like "active use of English", "positive attitude towards English", "active transfer of what is being learned” and “sharing what is learned” are observed and expressed jointly in children’s foreign language learning process. However, according to teacher’s and parents’ statements, the children in the experimental group had some differences regarding self-confidence, progress and pronunciation.
Kaynak
Eğitim ve BilimCilt
43Sayı
195Bağlantı
https://doi.org/10.15390/EB.2018.7651https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpnMk5UazBOQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12868/1084