Ortaokul öğrencilerinin matematik öğretmenlerinin güdüsel desteklerine ilişkin algıları ile güdüsel inançları arasındaki ilişkiler
Özet
Öz: Bu araştırmanın amacı ortaokul 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin Matematik öğretmenlerinin güdüsel desteklerine ilişkin algılarının ve Matematik dersi güdüsel inançlarının sınıf, cinsiyet ve Matematik başarı notlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığı ile öğrencilerin Matematik öğretmenlerinin güdüsel desteklerine ilişkin algılarının Matematik dersi güdüsel inançlarını yordama gücünü incelemektir. Çalışma 2013-2014 öğretim yılı ikinci döneminde Antalya ili Alanya ilçesinde 15 okulda, 732 ortaokul öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri “Öğretmen Güdüsel Desteği” ve “Güdülenme” ölçekleri ile toplan- mıştır. Veriler Mann-Whitney U Testi, Kruskal Wallis Testi, Spearman’s rho analizi ve Regresyon analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma verileri analizi sonucunda kadınların erkeklere, 6. sınıfların 7. ve 8. sınıflara ve başarı notu yüksek olanların düşük olanlara göre Matematik öğretmenlerinin güdüsel desteklerine ilişkin algılarının daha olumlu olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin Matematik dersi güdüsel inançlarının içsel hedef yönelimi, sınav kaygısı ve görev değeri alt boyutlarında kadın öğrencilerin erkeklere göre anlamlı derecede farklılaştığı belirlenmiştir. Öğrencilerin sınav kaygısı dışında sınıf düzeyleri artıkça güdüsel inançlarının düştüğü ve başarı notları yüksek olan öğrencilerin güdülerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Abstract: This study aimed to investigate if middle school 6th , 7th and 8th grade students perceptions regarding motivational support provided by mathematics teachers and their own motivational beliefs in mathematics classes differ, based upon grade, gender and mathematics achievement scores and, to examine the predictive power of students’ perceptions regarding the motivational support provided by mathematics teachers related to motivational beliefs in mathematics. The study was conducted with the participation of 732 secondary school students from 15 schools in the 2013-2014 academic year in the Alanya district of Antalya province. Data was collected through the “Teacher Motivational Support” and “Motivation” scales. The Mann-Whitney U Test, Kruskall Wallis Test, Spearman’s rho analysis and regression analysis were employed in the analysis of the data. Based upon this data analysis, perceptions regarding the mathematics teachers’ motivational support were found to be higher in females compared to males, in 6th graders, as compared to 7th and 8th graders and in high achievers compared to low achievers. It was also determined that the students’ motivational beliefs in mathematics differed significantly for female students, when compared to male students, in intrinsic goal orientation, test anxiety and task value sub dimensions. It was observed that student motivation decreased together with grade levels in all sub dimensions other than test anxiety, and that those students with higher mathematics scores had higher levels of motivation.