Ortaokul öğretmenlerinin okul kültürü ve yönetici desteği algıları ile örgütsel adalet algıları arasındaki ilişki: Alanya ilçesi örneği
Abstract
Bu araştırmada ortaokul öğretmenlerinin okul kültürü ve yönetici desteği algıları ile örgütsel adalet algıları arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örnekleminin belirlenmesinde tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Örneklem 280 öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Örgütsel Adalet Algısı Ölçeği, Okul Kültürü Envanteri ve Algılanan Yönetici Desteği Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde standart sapma, frekans, yüzde, aritmetik ortalama hesaplanmış; ilişkisiz örneklem t testi, Scheffe testi pearson korelasyon katsayısı ve hiyerarşik regresyon analizi testleri kullanılmıştır. Ortaokul öğretmenlerinin okul kültürüne ilişkin görüşleri incelendiğinde ortaokul öğretmenlerinin okul kültürü algılarının genel itibariyle yüksek olduğu belirlenmiştir. Ortaokul öğretmenlerinin okul kültürü algıları tüm alt boyutlarda cinsiyet, eğitim durumu, mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı şekilde farklılaşmazken okuldaki görev süresi değişkenine göre anlamlı şekilde farklılaşmaktadır. Ortaokul öğretmenlerinin yönetici desteği algıları yüksek düzeydedir. Ortaokul öğretmenlerinin yönetici desteği algıları cinsiyet, eğitim durumu, mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı şekilde farklılaşmazken okuldaki görev süresi değişkenine göre anlamlı şekilde farklılaşmaktadır. Ortaokul öğretmenlerinin örgütsel adalet algıları tüm alt boyutlarda yüksek düzeydedir. Ortaokul öğretmenlerinin örgütsel adalet algıları tüm alt boyutlarda cinsiyet, eğitim durumu, mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı şekilde farklılaşmazken dağıtımsal ve işlemsel adalet algıları okuldaki görev süresi değişkenine göre anlamlı şekilde farklılaşmaktadır. Ortaokul öğretmenlerinin okul kültürü, yönetici desteği ve örgütsel adaletin alt boyutları algıları arasındaki korelasyonel ilişkiler incelendiğinde ortaokul öğretmenlerinin algıladıkları örgütsel adaletin tüm alt boyutları, algıladıkları yönetici desteği ve algıladıkları okul kültürünün tüm alt boyutları arasında pozitif anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Ortaokul öğretmenlerinin okul kültürü ve yönetici desteği algılarının örgütsel adalet algılarına etkisi üzerine hiyerarşik regresyon analizi sonuçları incelendiğinde algılanan yönetici desteği ve okul kültürünün alt boyutlarından iş birliğine dayalı liderliğin öğretmenlerin dağıtımsal ve işlemsel adalet algılarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ortaokul öğretmenlerinin yönetici desteği algıları ile okul kültürünün alt boyutlarından iş birliğine dayalı liderlik ve ortak amaçlar algıları ise öğretmenlerin etkileşimsel adalet algılarının anlamlı bir yordayıcısıdır In this study, it was aimed to determine the relationship between lower secondary school teachers' perceptions of school culture and administrative support and their perception of organizational justice. The correlational survey model, one of the quantitative research methods, was used in the study. The random sampling method was used to determine the sample of the study. The sample consists of 280 teachers. Organizational Justice Perception Scale, School Culture Inventory and Perceived Administrator Support Scale were used as data collection tools. In the analysis of the data, standard deviation, frequency, percentage, and arithmetic mean were calculated; t test, Scheffe test, Pearson correlation coefficient and hierarchical regression analysis tests were used. When lower secondary school teachers 'views on school culture are examined, it has been determined that secondary school teachers' perceptions of school culture are generally high. Lower secondary school teachers' perceptions of school culture do not differ significantly in all sub-dimensions according to gender, educational status, and professional seniority variables, while they differ significantly according to the variable of tenure at school.Lower secondary school teachers have a high perception of administrator support. Lower secondary school teachers' perceptions of administrative support do not differ significantly according to gender, educational status, and professional seniority variables, while they differ significantly according to the variable of tenure at school. Lower secondary school teachers' organizational justice perceptions are high in all sub-dimensions.While lower secondary school teachers' perceptions of organizational justice do not differ significantly in all sub-dimensions according to gender, educational status, and professional seniority variables, their perceptions of distributive and procedural justice differ significantly according to the variable of tenure at school. When the correlational relationships between lower secondary school teachers' perceptions of school culture, administrative support and the sub-dimensions of organizational justice were examined, positive significant relationships were found between all sub-dimensions of organizational justice, administrative support, and all sub-dimensions of the school culture perceived by secondary school teachers. When the hierarchical regression analysis results of lower secondary school teachers 'perceptions of school culture and administrative support on the perceptions of organizational justice were examined, it was concluded that perceived administrative support and leadership based on collaboration, which is one of the sub-dimensions of school culture, was a significant predictor of teachers' perceptions of distributive and procedural justice.Lower secondary school teachers' perceptions of administrative support and leadership based on collaboration and common goals, which are sub-dimensions of school culture, are significant predictors of teachers' perceptions of interactional justice.
Collections
- Tez Koleksiyonu [242]