Otizmli çocuklarda temel hareket eğitiminin fiziksel uygunluk parametreleri üzerine etkisi
Özet
Bu çalışmanın amacı, 6-11 yaş erkek otizmli çocuklara 12 hafta süreyle uygulanan temel hareket eğitiminin fiziksel uygunluk parametreleri üzerine etkisinin incelenmesidir. Araştırmaya, yaşları 6 ile 11 yaş arasında bulunan, yaş ortalamaları 7,33±1,50, boy ortalamaları 135,22±4,16 ve kilo ortalamaları 37,33±4,04 olan toplam 9 erkek çocuk katılmıştır. Hareket eğitiminin etkisini belirlemek için Eurofit Test Bataryası kullanılarak, dikey sıçrama, durarak uzun atlama, squat, şınav, reaksiyon zamanı, denge ve esneklik ölçümleri yapılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 21 paket programı kullanılmıştır. Ön test ve son test arasındaki farklılığın belirlenmesinde paired t testi uygulanmıştır. Yapılan bağımlı t testi sonuçlarına göre, durarak uzun atlama, esneklik ve dikey sıçrama değişkenleri bakımından ön-test ve son-test arasında istatistiki olarak anlamlı düzeyde farklılık bulunmuştur (p<0.01). Squat ve şınav değişkenleri bakımından ön-test ve son-test arasında anlamlı düzeyde farklılık bulunmuştur (p<0.05). Reaksiyon zamanı ve denge değişkenleri bakımından ön-test son-test arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır (p>0.05). Sonuç olarak, düzenli periyotlarla uygulanan hareket eğitiminin 6-11 yaş otizmli çocuklarda fiziksel uygunluk parametrelerini anlamlı düzeyde geliştirdiği görülmüştür. The aim of this study is to investigate the effects of 12 weeks of basic movement training on physical fitness parameters of boys aged 6-11 years with autism. A total of 9 boys aged between 6 and 11 years, with a mean age of 7,33 ± 1,50, with a mean height of 135,22 ± 4,16, and a mean weight of 37,33 ± 4,04 were participated in the study. Vertical jump, standing long jump, squat, push-up, reaction time, balance and elasticity tests were applied to investigate the effect of movement training. SPSS 21 package program was used to evaluate the data. Paired t test was used to determine the difference between pretest and posttest. According to the results of the dependent t test, statistically very significant difference has been found between the pre- and post-training in terms of standing long jump, flexibility and vertical jump variables (p<0.01). In terms of squat and push-up variables, significant difference has been found between before and after (p<0.05). In point of reaction time and balance variables, no significant difference has been found between before and after (p>0.05). As a result, it is thought that the movement training performed at regular periods significantly improved the physical fitness parameters in 6-11 years old boys with autism.