Bir turist taciz türü olarak hanutçuluğun turistler üzerindeki etkisi
Özet
Halk arasında hanutçuluk olarak bilinen kavram, çoğunlukla turistlere rahatsızlık veren davranışlar içermesi nedeniyle literatürde “turist tacizi” başlığı altında ele alınmakta ve “esnaf tacizi” olarak adlandırılmaktadır. Konuya dair literatürün oldukça kısıtlı ve yurtdışında yoğunlaşmış olması, Türkiye’de yapılan ve yapılacak çalışmaları önemli kılmaktadır. Bu araştırmanın temel amacını, Türkiye’nin önemli turizm destinasyonlarından biri olan Alanya’da tatil yapan yabancı turistlerin hanutçuluğu nasıl algıladıkları ve hanutçuluğa nasıl tepki verdiklerinin belirlenmesi oluşturmaktadır. Araştırma nitel bir araştırma olup, veriler yarı yapılandırılmış açık uçlu soru formları kullanılarak toplanmıştır. Veriler Alanya’nın çeşitli bölgelerindeki otellerde konaklayan, 15 farklı millete mensup turistlerle yüz yüze görüşmeler yapılarak elde edilmiştir. Elde edilen söylemlere uygulanan içerik analizi sonucunda, turistlerin esnaf algısının üç farklı alt tema altında toplandığı saptanmıştır. Bu algılamalar olumlu algılama, olumsuz algılama ve nötr algılama şeklinde sınıflandırılmıştır. Turistlerin hanutçuluk yapan esnaftan rahatsız olma ve olmama durumlarının cinsiyet ve konakladıkları pansiyon türüne göre farklılaştığı belirlenmiştir. Araştırmada hanutçuluktan rahatsız olan turistlerin tamamının, hanutçuluk yapan esnaftan hiçbir şekilde alışveriş yapmadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Hanutçuluk yapan esnaflardan rahatsız olan turistlerin bu duruma karşı, davranışsal tepki ile psikolojik tepki olmak üzere iki farklı davranışta bulunduğu ortaya konmuştur. The term which is known as commissioning among Turkish people is studied under the subject of commissioning and titled as “vendor harassment” in the literature because of the fact that it includes disturbing behaviors for tourists. The fact that the number of studies about the subject is limited and most of them were held abroad enhances the value of current and future studies in Turkey. The main purpose of this study is to understand how the foreign tourists who spend their holidays in Alanya which is one of the most important tourism destinations in Turkey perceive the commissioning and how they react to it. It is a qualitative study and the data is collected via semi- structured and open ended questions. In order to collect the data, face to face interviews were conducted with foreign tourists from 15 different nations who stay in various regions of Alanya. After the content analysis of the data, it was found that the tourists’ perceptions regarding vendors in Alanya are clustered under three different themes. These themes are titled as positive perception, negative perception and neutral perception. It was found that whether the tourists find the behaviors of vendors who conduct commissioning disturbing or not differs according to the gender and the board type of the tourist. It was also found that, under any circumstances, none of the tourists who find commissioning disturbing shops from the vendors who conduct commissioning. According to the findings, the tourists who are annoyed by the vendors who conduct commissioning develop two types of reaction being behavioral reaction and psychological reaction.