Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi
DSpace@ALKÜ, Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

Güncel Gönderiler
Makine öğrenmesi yöntemleri ile tahminleme – demir çelik sektöründe bir uygulama
(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Süllü, Nurselin; Kurt, Atıl
Firmalar, mevcut personeli elde tutmanın maliyetinin yeni bir personelin işe alınmasının maliyetinden daha düşük olduğundan, iş gören devir oranının düşük olmasını hedeflemektedir. Demir çelik sektörünün zorlu çalışma koşullarına sahip olmasından ötürü işten ayrılışların fazla olduğu göz önünde bulundurularak makine öğrenmesi algoritmaları kullanılmış ve işten ayrılma olasılığı bulunan personellerin tahminlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, makine öğrenmesi algoritmaları, Knime ve Python programlama dili üzerinden uygulanmıştır. Veri seti, yaklaşık 16 yıllık süreçte, 2318 kişiye ait veriden ve 14 farklı nitelikten oluşmaktadır. Nitelikler, personellerin istifa etmesinde etkisi olduğu düşünülen özelliklerden seçilmiştir. Beş farklı makine öğrenmesi algoritması uygulanmış ve Knime uygulamasında %78,40 ve Python programlama dilinde %76,88 doğruluk oranı ile en başarılı tahminleme yapan, Rastgele Orman Algoritması olduğu gözlemlenmiştir. Rastgele Orman Algoritmasına göre işten ayrılmadaki en önemli nitelik sıralaması yapılarak, en önemli kriterlerin yaş ve kıdem olduğu görülmüştür. Rastgele Orman Algoritması ile Karar Ağacı üzerinden örnek elde edebilmek için varsayım yapılarak niteliklere değer verilmiş ve işten ayrılma potansiyelinin olup olmadığı değerlendirilmiştir. Bu çalışma sonucunda mevcut personelin işten ayrılma potansiyelinin olup olmadığı, işe alımda hangi kriterlere öncelik verilmesi gerektiği ve personelin işe devamlılığın sağlanması için alınması gereken aksiyon kararlarının verilmesi sağlanacaktır.
Devlet hastanesi ve özel hastanelere başvuran sağlık turisti ile sağlık personeli arasındaki iletişim dili düzeyinin sağlık turizmine etkisi
(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Keser, Meryem Lavinya; Güler, Yılmaz
Sağlık turizmi, bireyin mevcut sağlığını korumak veya hastalık durumunu iyileştirmek amacıyla ikamet edilen yerden farklı bir yere, planlanmış bir zamanda seyahat edilmesi olarak tanımlanmaktadır. Hizmet veren sağlık personeli ile hizmet alan hasta arasındaki iletişimin, tanı, tedavi ve iyileşme sürecinde önemli bir etken olduğu belirtilmektedir. Aynı zamanda, iletişimin olumlu olmasının hastanın hastane ve doktor ile güven bağı oluşturmasında önemli bir etkisi olduğu ifade edilmektedir. Sağlık turizminin temelinde iletişimin bulunduğu vurgulanmaktadır. Sağlık personeli ve sağlık turisti arasında iletişim probleminin yaşanabildiği gözlemlenmektedir. Bu problemin çoğu zaman dil sorunundan kaynaklandığı belirtilmektedir. Bununla birlikte, iletişim probleminin çözülmesi için hasta yakını ve tercüman desteği alınabilmektedir. Öte yandan, tercüme işlemini gerçekleştiren kişinin kendi yorumunu katmasının tedavi sürecini etkileyebileceği ve bunun riskli bir durum olduğu belirtilmektedir. Yapılan araştırmada, kamu hastanesi ve özel hastanelere başvuran sağlık turisti ile sağlık personelinin iletişim dili düzeyinin sağlık turizmine etkisi incelenmiştir. İncelenen konu hakkında veri toplama sürecinde iki ayrı anket kullanılmıştır. Bu iki anketten birinin kamu hastanesi ve özel hastanelere başvuran sağlık turistine, diğerinin ise özel hastane ve kamu hastanesinde çalışan sağlık personeline uygulandığı belirtilmektedir. Anketlere EK-1'de yer verilmiştir. Araştırmanın bulgularında, özel ve kamu hastanelerine başvuran sağlık turisti ile çalışan sağlık personeli arasındaki iletişimin, sağlık turizmi süreçlerinde önemli olduğu görülmüştür. Dil ve iletişim düzeyindeki sorunların, her iki hastane türünde de benzer oranlarda gözlemlendiği ve özellikle yabancı dil bariyerinin sağlık hizmetleri sunumunda önemli bir engel oluşturduğu saptanmıştır. Bu bağlamda, genel olarak tercüman desteğinin tercih edildiği görülmüş olmakla birlikte, bu yöntemle tedavi sürecinde çeşitli risklerin taşıdığı ve doğru iletişimin yerini tutamayacağı vurgulanmıştır. Araştırma sonuçları, sağlık personelinin iletişim becerilerinin sağlık turistlerinin memnuniyeti ve tedaviye olan güveni üzerinde doğrudan etkili olduğu göstermektedir. Sağlık turizminin sürdürülebilirliği ve kalitesinin artırılması adına, sağlık personeli için sağlık turizmi eğitimlerinin ve yabancı dil becerilerinin geliştirilmesine yönelik programların yaygınlaştırılmasının gerekli olduğu ifade edilmiştir. Bu doğrultuda, iletişimde yaşanan eksikliklerin giderilmesi, hem hastaların sağlık hizmetlerinden beklentilerini karşılamada hem de uluslararası sağlık turizmi rekabetinde önemli katkılar sağlayacağı öngörülmektedir.
Okul öncesi dönem çocuklarının geometri/uzaysal algı düzeylerinin dil gelişimi açısından incelenmesi
(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Avcı, Esra; Demirci, Tuba
Bu araştırmada, 60-72 ay arasındaki çocukların alıcı, ifade edici ve toplam dil becerileri ve geometri ve uzaysal algı düzeyleri arasındaki ilişki incelenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Alanya ilçe merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bağımsız bir anaokuluna devam eden beş ve altı yaş grubuna ait toplam 120 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada veriler Türkçe Erken Dil Gelişim Testi (TEDİL), Geometri ve Uzaysal Algı Testi (GUZAL-T) yardımı ile elde edilmiştir. İlgili ölçekler 2023 yılının Kasım ayında uygulanmaya başlamış, 2024 yılının Ocak ayında tamamlanmıştır. Elde edilen verilerin birbiri ile ilişkilerinin tespiti için Pearson korelasyon katsayılarından yararlanılmıştır. İlgili çalışmada, okul öncesi dönem çocuklarının dil gelişim düzeylerinin görsel/uzaysal becerilerini anlamlı şekilde yordayıp yordamadığının belirlenmesi için adımlı/aşamalı (stepwise) regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma verilerinden elde edilen sonuçlara göre, okul öncesi dönemde 5 yaş grubu çocukların alıcı dil becerileri, ifade edici dil becerileri, toplam dil becerileri ve geometri ve uzaysal algı beceri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişkiye sahip olduğu görülmektedir. Bir başka deyişle, genel dil becerileri yüksek olan çocukların, geometri ve uzaysal algı becerilerinin daha yüksek olduğu görülmektedir. Araştırma sonuçları ilgili alanyazı kapsamında tartışılmış ve gelecekteki araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.
Okul öncesi dönem çocuklarının geometri/uzaysal algı düzeylerinin dil gelişimi açısından incelenmesi
(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Biçer, Fatma Rumeysa; Ersan, Ceyhun
Bu araştırmada, 60-72 ay arasındaki çocukların alıcı, ifade edici ve toplam dil becerileri ve geometri ve uzaysal algı düzeyleri arasındaki ilişki incelenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Alanya ilçe merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bağımsız bir anaokuluna devam eden beş ve altı yaş grubuna ait toplam 120 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada veriler Türkçe Erken Dil Gelişim Testi (TEDİL), Geometri ve Uzaysal Algı Testi (GUZAL-T) yardımı ile elde edilmiştir. İlgili ölçekler 2023 yılının Kasım ayında uygulanmaya başlamış, 2024 yılının Ocak ayında tamamlanmıştır. Elde edilen verilerin birbiri ile ilişkilerinin tespiti için Pearson korelasyon katsayılarından yararlanılmıştır. İlgili çalışmada, okul öncesi dönem çocuklarının dil gelişim düzeylerinin görsel/uzaysal becerilerini anlamlı şekilde yordayıp yordamadığının belirlenmesi için adımlı/aşamalı (stepwise) regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma verilerinden elde edilen sonuçlara göre, okul öncesi dönemde 5 yaş grubu çocukların alıcı dil becerileri, ifade edici dil becerileri, toplam dil becerileri ve geometri ve uzaysal algı beceri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişkiye sahip olduğu görülmektedir. Bir başka deyişle, genel dil becerileri yüksek olan çocukların, geometri ve uzaysal algı becerilerinin daha yüksek olduğu görülmektedir. Araştırma sonuçları ilgili alanyazı kapsamında tartışılmış ve gelecekteki araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.
Özel yetenekli öğrencilerin oluşturdukları hikâye edici metinlerin bağdaşıklık ve tutarlılık bağlamında incelenmesi
(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Şahin, Tugay; Bayram, Bora
Metindilbilim, dilbilimin alt çalışma alanlarından biridir. Bu alanın yoğunlaştığı kapsam metin tanımının yapılması, metinsellik ölçütlerinin belirlenmesi ve metinlerin çeşitli boyutlarda incelenmesidir. Metinsellik ölçütleri sınıflandırılmasında yer alan bağdaşıklık ve tutarlılık, metinle doğrudan ilişkilidir. Bağdaşıklık, metnin yüzey yapısı ile ilgiliyken tutarlılık metnin derin yapıyla metnin anlam boyutuyla ilgilidir. Anadili eğitiminde kullanılan en önemli araç metindir. Öğrencilerin temel dil becerilerini doğru ve etkili biçimde geliştirebilmek için metinlerden yararlanılmaktadır. Dil ediniminde kullanılacak metinlerin metinsellik ölçütlerine uygun olması beklenmektedir. Bu metinlerin bağdaşıklık ve tutarlılık yönünden uyumlu olması öğrencilerin dil öğrenimini kolaylaştıracaktır. Metindilbilimsel ölçütlere uygun hazırlanan metinler ile bu metinlere dayalı etkinliklerin öğrencilerin dil becerilerini geliştirme süreçlerine olumlu şekilde yansıyacağı yapılan çalışmalarda belirtilmiştir. Bu çalışmanın genel amacı; Bilim ve Sanat Merkezinde öğrenim gören özel yetenekli öğrencilerin oluşturdukları hikâye edici metinlerin bağdaşıklık ve tutarlılık yönüyle incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda özel yetenekli öğrencilerden bireysel yetenekleri fark ettirme programından ve özel yetenekleri fark ettirme programından toplamda 60 öğrencinin oluşturmuş oldukları hikâye edici metinlerin bağlaşıklık ve tutarlılık görünümleri ortaya konulmuştur. Çalışmada, nitel veri toplama yöntemlerinden belgesel tarama (doküman incelemesi), verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre özel yetenekli öğrencilerin oluşturmuş oldukları hikâye edici bağdaşıklı sağlayan unsurların yeterince kullanıldığı görülmekteyken tutarlılık unsurlarının daha az kullanıldığı tespit edilmiştir. Özel yetenekli öğrencilerin daha tutarlı metinler oluşturmaları adına deneysel çalışmalar yapılabilir.