Denizcilik sektöründe dijital olgunluk modeli ve siber güvenlik farkındalığı
Özet
Dijitalleşme, denizcilik sektörünü geleneksel sınırlarının ötesine taşımakta ve firmaların üretkenliğini, verimliliğini ve sürdürülebilirliğini artırmak için birçok yeni fırsat sunmaktadır. Dijital olgunluk, firmaların pazarda rekabetçi kalmak için kalıpları değiştirme ve uygulama konusundaki hazırlığını ve kapasitesini göstermektedir. Denizcilik şirketlerinin, dijital dönüşümün yeteneklerinden rekabetçi avantajlar elde etmek için dijital olgunluk durumlarını modeller aracılığıyla bilmesi gerekmektedir. Bu çalışma ile denizcilik sektörünün ve firmaların dijital olgunluk seviyesini ölçmek amacıyla 5 ana boyut ve 25 alt boyuttan oluşan dijital olgunluk modeli geliştirilmiştir. Tüm boyutların önemi AHP (Analitik Hiyerarşi Prosesi) yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. AHP ile Ağırlıklandırılmış Olgunluk Yaklaşımı ile de olgunluk seviyeleri ortaya çıkartılmıştır. Sonuçlar, strateji ve yönetimin en önemli kriter olduğunu göstermektedir. Öte yandan denizcilik sistemlerinin artan karmaşıklığı, dijitalleşmesi, tüm denizcilik sektörü için yeni siber güvenlik gereksinimleri ortaya çıkarmaktadır. Siber güvenliğin ciddiyeti, şirketler üzerindeki etkileri göz önüne alındığında küresel bir dikkat ve bilinç gerektirmektedir. Bu çalışma ile, internet kullanıcılarının siber güvenlik farkındalığını etkileyen faktörlerin belirlenmesi ve değerlendirilmesi için bir yöntem oluşturulması amaçlanmıştır. Denizcilik sektöründe çalışanlara odaklanılarak, kullanıcıların siber güvenlik farkındalığı ile ilişkili faktörleri belirlemek ve ölçmek için tutum, bilgi, deneyim, eğitim ve cinsiyet dahil olmak üzere yedi ayrı farklı faktör kullanılmıştır. Her faktörün ağırlığını çıkarmak için AHP karar verme tekniği uygulandıktan sonra, sonuçlar en önemli faktörün bilgi olduğunu göstermektedir. Digitalization is pushing the maritime industry beyond its traditional boundaries and offers many new opportunities to increase firms productivity, efficiency and sustainability. Digital maturity demonstrates the readiness and capacity of firms to change and apply patterns to remain competitive in the market. Maritime companies need to know their digital maturity status through models to gain competitive advantages from the capabilities of digital transformation. In this study, a digital maturity model consisting of 5 main dimensions and 25 sub-dimensions was developed to measure the digital maturity level of the maritime industry and companies. The importance of all dimensions was determined using the AHP (Analytic Hierarchy Process) method. The maturity levels were also revealed with the AHP Weighted Maturity Approach. The results show that strategy and management are the most important criteria. On the other hand, the increasing complexity and digitalization of maritime systems creates new cyber security requirements for the entire maritime industry. The seriousness of cybersecurity requires global attention and awareness given its impact on companies. This study aims to establish a methodology for identifying and evaluating the factors affecting the cyber security awareness of internet users. Focusing on those working in the maritime industry, seven distinct different factors, including attitude, knowledge, experience, education and gender, were used to identify and measure the factors associated with users cybersecurity awareness. After applying the AHP decision-making technique to extract the weight of each factor, the results show that the most important factor is knowledge.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [275]