Türkçe öğretiminde yaratıcı drama yönteminin anlatma becerilerine, Apollonca ile Dionysosça gelişimine ve alımlamaya etkisi
Özet
Dil; insanlar arasında iletişim sağlayan, kullanıcılarının etkisiyle zaman içinde değişen, çağın gereksinimleri doğrultusunda gelişen, yaşayan bir sistemdir. İçinde yaşamla canlılığı barındıran dilin gelişiminde de öğretiminde de aynı güncelliği ve canlılığı yakalamak gerekmektedir. Dil bilim felsefesinden yararlanarak Türkçe öğretiminde yaratıcı drama yönteminin kullanılmasının amacı bu canlılığın devam ettirilmesidir. Hayatın içinde var olan dil, yaratıcılıktan ayrı düşünülmemelidir. Bu noktadan hareketle Türkçe öğretiminde yaratıcı drama yöntemi kullanılmasının; öğrencilerin ifade becerileri, Apollonca ile Dionysosça gelişimi ve alımlama üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Çalışmada; Türkçe öğretiminde yaratıcı drama tekniği ile planlanan derslerin yapıldığı deney grubu ile geleneksel tekniğin kullanıldığı kontrol grubu arasında anlatma becerileri, Apollonca ve Dionysosça alanında gelişimi ve alımlama düzeyleri arasında fark olup olmadığı ortaya konmaya çalışılmıştır. Bununla birlikte öğrencilerin dramaya yönelik tutumları ile Türkçe dersine yönelik tutumları belirlenmiştir. Araştırmada deneysel yöntem olan "ön test – son test kontrol grubu" kullanılmıştır. Çalışma grubunu Antalya ili Alanya ilçesi Ayşe Melahat Erkin Ortaokulunda 5. sınıf sınıfta okuyan 40 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında 5. sınıf Türkçe dersi öğretimi programındaki yer alan okuma, konuşma, yazma ve anlama kazanımları dikkate alınarak hazırlanan başarı testi kullanılmıştır. Bir konuşma ve bir yazma etkinliğinden oluşan başarı testi, uzman görüşü alınarak hazırlanan analitik dereceli puanlama anahtarı ile incelenmiştir. Araştırmada drama yöntemine ve Türkçe dersine yönelik tutum ölçekleri kullanılmıştır. Çalışma beş bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde; çalışmanın genel hatları verilmiş, ana problem ile altında yer alan alt problemler belirtilmiş, araştırmanın amacı ve önemi sunulmuş, varsayımlar ile sınırlılıklar verilerek bölüm tamamlanmıştır. İkinci bölümde araştırmaya konu olan kavramlar tanımlanmış, alan yazını destekleri ile araştırma konusu açıklanmıştır. Üçüncü bölümde çalışmada uygulanan yöntem, kullanılan veri toplama araçları, veri analiz araçlarından bahsedilmiştir. Dördüncü bölümde elde edilen veriler sonucunda ulaşılan bulgular sunulmuştur. Beşinci bölüm ile araştırma sonunda ulaşılan bulgulara ait nihai sonuçlar belirtilmiş, elde edilen sonuçlara ait tartışmalar yapılmış ve gelecekteki çalışmalar için öneriler sunulmuştur. Language functions as a living system, fostering communication among people. It undergoes continual change influenced by its users and adapts to the needs of each era. Capturing the essence and vitality inherent in language is crucial in its development and teaching. The integration of the creative drama method in Turkish language teaching aligns with the philosophy of linguistics to sustain this vitality. Language, as an integral part of life, should not be isolated from creativity. From this perspective, the impact of the creative drama method on students' expression skills and their Apollonian and Dionysian development and reception in Turkish language teaching was investigated. The study aimed to discern differences between the experimental group, where lessons were planned to use the creative drama technique, and the control group, where traditional techniques were employed in Turkish teaching. Assessment focused on expression skills, Apollonian and Dionysian development, and reception levels. Additionally, students' attitudes towards drama and their perceptions of the Turkish lesson were determined. The study employed the experimental method of "pre-test - post-test control group." The study group comprised 40 fifth-grade students from Ayşe Melahat Erkin Secondary School in the Alanya district of Antalya province. Data collection utilized an achievement test, which was designed considering reading, speaking, writing, and comprehension achievements outlined in the 5th-grade Turkish language teaching program. The achievement test, encompassing a speaking and a writing activity, underwent analysis using an analytical rubric crafted based on expert opinions. Additionally, the study incorporated attitude scales gauging participants' attitudes towards the drama method and their perceptions of the Turkish lesson. The study is structured into five chapters. The first chapter provides a general overview, outlines the main problem along with its sub-problems, articulates the research's purpose and significance, and concludes by presenting assumptions and limitations. In the second chapter, the research delves into defining the concepts pertinent to the study and elucidates the research topic with support from existing literature. The third chapter expounds on the methodology employed in the study, detailing the data collection tools and data analysis methods utilized. The fourth chapter is dedicated to presenting the findings derived from the collected data. Finally, the fifth chapter encapsulates the ultimate results derived from the research, engages in discussions on the obtained results, and provides recommendations for future studies.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [253]