Bedensel okuryazarlık programının beden eğitimi öğretmen adayları üzerinde etkileri
Özet
Beden eğitimi öğretmen adaylarına yönelik hazırlanan "Bedensel Okuryazarlık Geliştirme Programının (BEDOKGEP), adayların Bedensel Okuryazarlık (BEDOK) seviyelerine etkisini ortaya koymak amacıyla yapılan bu çalışmada ön test- son test kontrol gruplu deneysel çalışma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları birinci sınıf düzeyinde toplam 91 (uygulama=56, kontrol=35) öğretmen adayından oluşmaktadır. Program öncesinde tüm katılımcılara kişisel bilgi formu ve Algılanan Beden Okuryazarlığı ölçeği uygulanmıştır. Uygulama grubu 8 hafta süresince haftada 2 gün, günde 2 saat Bedensel Okuryazarlık Geliştirme Programı (BEDOKGEP)'na dahil edilirken kontrol grubu mevcut öğretim programına devam etmiştir. Program sonunda ve programın bitimini takiben 16. haftada geriye dönüş etkisini değerlendirmek için katılımcıların tümüne Algılanan Beden Okuryazarlığı ölçeği tekrar uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre; ölçek alt boyutlar ve ölçek toplam puanları incelendiğinde BEDOKGEP' in uygulama grubu katılımcılarının algılanan beden okuryazarlığı puanlarına anlamlı yönde etkisi olduğu ve bu etkinin çalışmayı takip eden dönem de de korunduğu ortaya çıkmıştır. Kontrol grubunda ise BEDOKGEP' in ölçek puanları üzerine anlamlı etkisi olmadığı görülmüştür. Bu bulgular ışığında BEDOKGEP' in öğretmen adaylarının BEDOK düzeylerini geliştirmede etkili bir araç olduğu ve bu etkinin kalıcı izli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Beden Eğitimi öğretmen adaylarının BEDOK düzeylerini geliştirmek için standart bir programın üniversitede ilgili ders müfredatlarına dahil edilmesi önerilebilir. In this study, which was conducted to reveal the effect of 'Physical Literacy Development Programme (BEDOKGEP)' prepared for physical education teacher candidates on the Physical Literacy (BEDOK) levels of the candidates, pre-test-post-test control group experimental study method was used. The participants of the study consisted of 91 (treatment=56, control=35) pre-service teachers at the first grade level. Before the programme, personal information form and Perceived Physical Literacy scale were applied to all participants. While the treatment group was included in the Physical Literacy Development Programme (BEDOKGEP) for 2 hours a day, 2 days a week for 8 weeks, the control group continued with the current curriculum. At the end of the programme and at the 16th week following the end of the programme, the Perceived Physical Literacy scale was reapplied to all participants to evaluate the return effect. According to the findings obtained; when the scale sub-dimensions and scale total scores were examined, it was revealed that BEDOKGEP had a significant effect on the perceived body literacy scores of the treatment group participants and this effect was maintained in the period following the study. In the control group, BEDOKGEP had no significant effect on the scale scores. In the light of these findings, it has been concluded that BEDOKGEP is an effective tool in improving pre-service teachers' PBOK levels and this effect has a permanent trace. It can be suggested that a standard programme should be included in the relevant course curricula at the university in order to improve the level of PEPS of pre-service Physical Education teachers.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [253]