Olimpiyat oyunlarına yönelik tutum ölçeği geliştirme ve uygulama çalışması
Özet
Mevcut çalışmada üniversitede öğrenim gören öğrencilerinin Olimpiyat Oyunlarına yönelik tutumlarının belirlenmesi amacıyla geçerli ve güvenilir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca geliştirilen ölçme aracı ile öğrencilerin demografik özelliklerine göre Olimpiyat Oyunlarına yönelik tutumlarında farklılık olup olmadığının araştırılması hedeflenmektedir. Çalışmada, nitel ve nicel modelin beraber kullanıldığı karma model uygulanmıştır. Çalışmanın evrenini 2022-2023/ 2023-2024 bahar ve güz yarılında Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Spor Bilimleri Fakültesinde bulunan öğretmenlik öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın ölçek geliştirme aşamasında açıklayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi ve güvenirlik analizleri için çalışma grubunu 364 öğretmenlik öğrencisi oluşturmaktadır. Geliştirilen ölçme aracı ile öğrencilerin demografik özelliklerine göre Olimpiyat Oyunlarına yönelik tutumlarında farklılık olup olmadığının araştırılması aşamasında ise bağımsız örneklem t-testi ve ANOVA testi için katılımcı grubunu 403 öğretmenlik öğrencisi oluşturmaktadır. Yapılan analizler sonunda "Olimpiyat Oyunlarına Yönelik Tutum Ölçeğinin" geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu tespit edilmiştir. Geliştirilen ölçeğin 8 madde ve 2 faktörden oluştuğu görülmekte ve bu faktörler literatürden edinilen bilgiler doğrultusunda İlgi ve Fayda olarak ifadelendirilmektedir. Öğrencilerin demografik özelliklerine göre Olimpiyat Oyunlarına yönelik tutumlarında farklılık olup olmadığının incelenmesi için yapılan analizlerde; cinsiyet ve yaş değişkeninde, Olimpiyat Oyunlarına yönelik tutum ölçeği ve alt puanlarında herhangi bir anlamlı farklılık olmadığı saptanmıştır. Fakülte, bölüm, sınıf, aktif spor yapma durumu ve son düzenlenen Olimpiyat Oyunlarını takip etme durumunda ise Olimpiyat Oyunlarına yönelik tutum ölçeği ve alt puanlarında anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. The current study aims to develop a valid and reliable measurement tool to determine the attitudes of university students towards the Olympic Games. In addition, the developed measurement tool aims to investigate whether there are differences in students' attitudes towards the Olympic Games according to their demographic characteristics. In the study, a mixed model in which qualitative and quantitative models were used together was applied. The population of the study consisted of teaching students at Alanya Alaaddin Keykubat University Faculty of Education and Faculty of Sports Sciences in the 2022-2023/2023-2024 spring and fall semester. In the scale development phase of the research, the study group for explanatory factor analysis, confirmatory factor analysis and reliability analysis consisted of 364 teaching students. In the phase of investigating whether there is a difference in students' attitudes towards the Olympic Games according to their demographic characteristics with the developed measurement tool, the participant group for the independent samples t-test and ANOVA test consists of 403 teaching students. As a result of the analyses, it was determined that the "Attitude Scale Towards the Olympic Games" is a valid and reliable measurement tool. It is seen that the developed scale consists of 8 items and 2 factors, and it is expressed as Interest and Benefit in line with the information obtained from these factors. In the analyzes carried out to examine whether there are differences in students' attitudes towards the Olympic Games according to their demographic characteristics; It was determined that there was no significant difference in the attitude scale and sub-scores towards the Olympic Games in terms of gender and age variables. It was concluded that there was a significant difference in the attitude scale and sub-scores towards the Olympic Games in the case of faculty, department, class, active sports participation and following the last Olympic Games.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [253]