Özel okul öğretmenlerinin örgütsel adalet algılarının örgütsel sinizm tutumlarına etkisi
Özet
Bu araştırmada, Antalya ili Alanya ilçesinde görev yapan özel okul
öğretmenlerinin örgütsel adalet algılarının örgütsel sinizm tutumlarına etkisini
incelenmiştir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemini Antalya ilinin Alanya ilçesinde bulunan özel öğretim kurumlarında 2022-
2023 eğitim-öğretim yılında görev yapan toplam 621 öğretmen içerisinden basit rastgele
örnekleme yoluyla ulaşılan toplam 376 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmada
öğretmenlerin örgütsel adalet algıları, Niehoff ve Moorman (1993) tarafından geliştirilen
ve Polat (2007) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılarak Türkçe’ye
uyarlanan, 19 maddeden ve üç alt boyuttan oluşan ‘Örgütsel Adalet Ölçeği’ ile
belirlenmiştir. Örgütsel sinizm tutumları ise Brandes, Dharwadkar ve Dean (1999)
tarafından geliştirilen, Kalağan (2009) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışmaları
yapılarak Türkçe’ye uyarlanan, 13 maddeden ve üç alt boyuttan oluşan ‘Örgütsel Sinizm
Ölçeği’ kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmanın verileri, nicel analiz yöntemleriyle
değerlendirilmiştir. Bu kapsamda bilgisayar destekli istatistik analiz programlarından
faydalanılmıştır. Bu programlar aracılığıyla verilere t-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi
(ANOVA), Tukey HSD çoklu karşılaştırma (post-hoc), Pearson Korelasyon Analizi ve
Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonunda cinsiyet, medeni
durum, öğrenim durumunu ve okuldaki çalışma yılı değişkenlerine göre öğretmenlerin
örgütsel adalet algılarının anlamlı bir farklılaşma göstermediği saptanmıştır. Toplam
çalışma yılı değişkenine bakıldığında ise etkileşimsel adalet ve işlemsel adalet alt
boyutunda anlamlı farklılık varken dağıtımsal adalet alt boyutunda anlamlı farklılığın
bulunmadığı tespit edilmiştir. Özel okullarda görev yapan öğretmenler görev aldıkları
okullarda etkileşimsel adalet, dağıtımsal adalet ve işlemsel adaletin varlığına kısmen
iv
katılmaktadırlar. Öğretmenlerin örgütsel sinizm tutumunun cinsiyet, medeni durum ve
öğrenim durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılaşma göstermediği saptanmıştır.
Toplam çalışma yılı ve okuldaki çalışma yılı değişkenine bakıldığında anlamlı farklılık
olduğu tespit edilmiştir. Örgütsel adaletin alt boyutları ile örgütsel sinizm alt boyutları
arasındaki ilişkiye bakıldığında, tüm alt boyutlar arasında negatif ve anlamlı bir ilişki
olduğu saptanmıştır. Çoklu doğrusal regresyon analizi sonucuna göre dağıtımsal ve
etkileşimsel adalet boyutlarının örgütsel sinizmin bilişsel ve duyuşsal boyutlarını
yordadığı, işlemsel adalet boyutunun ise örgütsel sinizmin davranışsal boyutunu
yordadığı belirlenmiştir. Bilişsel ve duyuşsal sinizm boyutlarında en güçlü yordayıcının
etkileşimsel adalet boyutu olduğu, davranışsal sinizm boyutunun ise en çok işlemsel
adalet boyutu tarafından yordandığı tespit edilmiştir The study examines the effect of private school teachers' perceptions of
organisational justice on their organisational cynicism attitudes. Relational screening
model was used in the research. The sample group of the research consists of 376 teachers
who were reached through simple random sampling from a total of 621 teachers working
in private educational institutions in Alanya district of Antalya province in the 2022-2023
academic year. In the study, teachers' perceptions of organisational justice were
determined by the 'Organisational Justice Scale' consisting of 19 items and three subdimensions, developed by Niehoff and Moorman (1993) and adapted to Turkish by Polat
(2007) after validity and reliability studies, the attitudes towards organisational cynicism
were determined by the 'Organisational Cynicism Scale', which was developed by
Brandes, Dharwadkar and Dean (1999), adapted to Turkish by Kalağan (2009) after
validity and reliability studies, and consists of 13 items and three sub-dimensions. The
data of the study were evaluated by quantitative analysis methods. Computer-aided
statistical analysis programmes were used to analyze the data obtained from the sample
group. Through these programmes, t-Test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA),
Tukey HSD multiple comparison (post-hoc), Pearson Correlation Analysis and Multiple
Linear Regression Analysis were performed on the data. At the end of the study, it was
found that teachers' perceptions of organisational justice did not show a significant
difference according to gender, marital status, educational status and years of service in
the school. Considering the total years of employment variable, it was found that there
was a significant difference in the interactional justice and procedural justice subdimensions, while there was no significant difference in the distributive justice subdimension. Teachers working in private schools partially agree with the existence of
interactional justice, distributive justice and procedural justice in their schools. Private
school teachers partially agree with the existence of interactional justice, distributive
justice and procedural justice in the schools where they work. It was found that teachers'
organisational cynicism attitude did not show a significant difference according to gender,
marital status and educational status variables. It was found that there was a significant
difference according to the variables of total years of service and years of service in the
school. When the relationship between the sub-dimensions of organisational justice and
organisational cynicism was examined, it was found that there was a negative and
significant relationship between all sub-dimensions. According to the results of multiple
linear regression analysis, it was determined that the distributive and interactional justice
dimensions predicted the cognitive and affective dimensions of organisational cynicism,
and the transactional justice dimension predicted the behavioural dimension of
organisational cynicism. It was determined that the interactional justice dimension was
the strongest predictor of cognitive and affective cynicism dimensions, while the
behavioural cynicism dimension was predicted mostly by the transactional justice
dimension.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [240]