Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi
DSpace@ALKÜ, Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

Güncel Gönderiler
Alanya'da medikal turizm kapsamında sağlık turistlerinin motivasyonel davranışları ve ekonomik tercihlerinin incelenmesi
(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Yılmaz, Hüseyin; Zengin Farias Martinez, Sezin
Bu çalışma, sağlık turizmi kapsamında medikal turizm alanında Alanya
örneğini ele alarak, sağlık turistlerinin motivasyonel davranışları ve ekonomik
tercihlerini incelemeyi amaçlamaktadır. İlk olarak, sağlık turizminin genel kavramları,
türleri ve küresel ölçekteki önemi ortaya konulmuş; bu alana ilişkin literatür taraması
gerçekleştirilmiştir. Ardından, medikal turizm segmentinde sağlık turistlerinin hangi
faktörlerden etkilendiği, ne tür hizmetleri tercih ettiği ve ekonomik anlamda hangi
unsurlara öncelik verdiği incelenmiştir. Bu doğrultuda, Alanya’daki medikal turizm
potansiyeli değerlendirilmiş ve bölgenin mevcut durumuna ilişkin bir profil çizilmiştir.
Çalışmada nicel bir araştırma deseni benimsenmiş ve anket yöntemi
kullanılarak 92 sağlık turisti üzerinde veri toplanmıştır. Elde edilen bulgular, turistlerin
motivasyonel yaklaşımlarının hizmet kalitesi, tedavi maliyetleri, destinasyon imajı ve
kolay ulaşılabilirlik faktörleri etrafında şekillendiğini göstermektedir. Ayrıca,
ekonomik tercihlerinde fiyat-kalite dengesine, esnek ödeme seçeneklerine ve
destinasyonda sunulan ek turistik aktivitelerin maliyet-etkinliğine önem verdikleri
belirlenmiştir.
Sonuç olarak, Alanya’nın medikal turizm alanında büyüme potansiyelinin
güçlü olduğu, ancak bu potansiyelden etkin yararlanabilmek için hizmet kalitesinin
artırılması, destinasyonun uluslararası tanıtımının güçlendirilmesi, hasta ve hasta
yakınlarına yönelik destekleyici hizmetlerin yaygınlaştırılması gibi stratejik adımların
atılması önerilmektedir. Bu çalışma, hem turizm sektörü paydaşlarına hem de politika
yapıcılara Alanya’da medikal turizmi geliştirmeye yönelik yol gösterici bilgiler
sunmaktadır
Fen bilimleri öğretmenlerinin sosyobilimsel konuların öğretimine yönelik görüşleri, öğretim uygulamaları ve değerlendirmeleri
(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Sever, Necla; Tatar, Nilgün
Sosyobilimsel konular bilimsel bilginin sınırları içinde yer alan, uzman
anlaşmazlıkları içeren, toplumu ilgilendirip tartışmalara neden olduğu için sıklıkla
medyada yer alan, çoklu bakış açılarına ve çözümlerine sebep olan yapısıyla bilimdeki
diğer konulardan farklılık göstermektedir. Öğretmenlerin sosyobilimsel konuların
öğretimindeki rolü önemlidir. Öğretmenlerin sosyobilimsel konular hakkındaki
farkındalıklarını tespit etmek ve bu farkındalıklarını öğretimlerine nasıl yansıttıklarını
belirlemek aynı zamanda sosyobilimsel konuların öğretimindeki deneyimlerine yönelik
değerlendirmelerini anlayabilmek amacıyla bu çalışma yapılmıştır. Bu çalışmada fen
bilimleri öğretmenlerinin sosyobilimsel konular ve öğretimine yönelik görüşlerinin,
öğretim sürecindeki deneyimlerinin ve deneyimlerine yönelik değerlendirmelerinin
derinlemesine incelenmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca öğretmenlerin görüşleri, öğretim
sürecindeki deneyimleri ve deneyimlerine yönelik değerlendirmeleri karşılaştırılarak
görüş ile uygulamaları arasındaki benzerlik ve farklılıkların kıyaslanması
hedeflenmektedir.
Araştırmada nitel araştırma deseni olan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır.
Çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Antalya ilinin Alanya ilçesinde Milli
Eğitim Müdürlüğüne bağlı devlet ortaokullarında görev yapan yedi fen bilimleri
öğretmeni oluşturmaktadır. Katılımcılar kolay ulaşılabilir durum örnekleme yöntemine
göre belirlenmiştir. Katılımcıların sosyobilimsel konular ve öğretimine yönelik görüşleri
ile sosyobilimsel konular öğretim sürecindeki deneyimlerine ilişkin değerlendirmelerini
belirlemek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler, öğretim sürecindeki deneyimlerini
doğal ortamında ve derinlemesine incelemek amacıyla yarı-yapılandırılmış gözlem
v
yapılmıştır. Verilerin tümdengelimci analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgular anlamlı
şekilde birbiriyle ilişkilendirilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre katılımcılar sosyobilimsel konuların temel
özelliklerini açıklayabilmiş, sınıf düzeyine uygun kazanımı sağlayan sosyobilimsel
konular seçerek öğretim yapmışlardır. Öğretmenlerin sosyobilimsel konuların
öğretiminin öğrencilere kazandırdıkları hakkında farkındalıkları mevcuttur. Öğretim
öncesi hazırlık çalışması yapılmasında hemfikir olan öğretmenler, hazırlamış oldukları
materyali belli amaca yönelik kullanmışlardır. Sosyobilimsel konuların öğretiminde düz
anlatım soru, cevap ve tartışma yöntemi kullandığını belirten öğretmenler, uygulama
sürecinde bu yöntemlerin yanı sıra tartışma yöntemini de yer vermişlerdir. Ancak tartışma
yöntemini uygulamakta zorlanmışlardır. Katılımcılar sosyobilimsel konuların
öğretiminde öğrenci, öğretmen ve müfredat düzeyinde zorluklar yaşayabileceklerini
belirtmişlerdir. Öğretim sürecinde çeşitli zorluklarla karşılaşan öğretmenler
değerlendirmelerinde konu ile ilgili araştırma yapmanın önemine değinmişlerdir.
Sosyobilimsel konuların öğretiminde dikkat edilmesi gereken hususları yaşadıkları
zorluklara paralel olarak belirlemiş ve öğretim sürecinde düşündüklerinden daha az
zorlukla karşılaşmışlardır. Öğretim sürecinde çoğunlukla katılımcı rol üstlenen
öğretmenler, görüşlerini açıklamada genellikle seçtikleri pozisyonda davranış
göstermelerine rağmen pozisyon değiştiren öğretmenler de olmuştur. Öğretmenler,
öğrencilerden konuyla ilgili fikirlerini ifade etmelerini beklemişlerdir. Öğrenciler konu
ile ilgili farklı görüşlerini sınıf ortamında rahatlıkla paylaşmışlardır. Öğretmenler
sosyobilimsel konuların öğretimini yapmanın öğrencilerin dikkatini arttırarak derse
katılımlarını arttırdığını düşünmektedir. Katılımcıların sosyobilimsel konular ve
öğretimine yönelik farkındalıkları mevcuttur. Ancak bu konuların öğretimine dair
bilgilerinin yüzeysel olduğu söylenebilir. Sahip oldukları alan ve alan öğretimi bilgilerini
kullanarak bu konuların öğretimini gerçekleştirmektedirler. Sosyobilimsel konuların
öğretim modelleri, uygun öğretim yöntem/teknikleri ve materyaller hakkında
derinlemesine bilgilere ihtiyaç duydukları düşünülmektedir. Araştırmanın sonuçlarına
dayalı olarak öğretmenlere, öğretmen eğitimcilerine ve araştırmacılara öneriler
sunulmuştur.
Derleme Alanya çocuk masallarının okunabilirlik ile değerler eğitimi yönünden analizi ve çocuk masallarının ilkokul 2. sınıf seviyesine uyarlanması
(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Demirdöğen, Elif; Bulut, Serdar
Sözlü kültür bir milletin bütün kültürel değerlerini ve sosyal yaşantısını ortaya
çıkaran, milletin inançlarını ve ortak noktalarını sansürsüz bir şekilde aktardığı yazısız
belgelerdir. Kültürel çalışmaların kent değerlerini özgün olarak şekillendirdiği
günümüzde yerel noktaları konu edinen değerler ön plana çıkmaktadır. Çalışmada
derlenen Alanya masallarının, Alanya’nın hızlı gelişimi, etkileşimiyle kültürel
çalışmaların kaybolmasına zemin oluşturmaktadır. Bu bağlamda araştırma kültürel
çalışmalara katkı sağlamaktadır. Araştırmanın amacı; Alanya’da sözlü gelenek unsuru
olarak belirlenen Alanya masallarının derlenerek ilkokul 2. sınıf öğrencilerine uygunluğu
ve değerler eğitimi açısından incelenmesinin sağlanmasıdır. Yörük göçebe kültürünün
hâkim olduğu bu toplumda kuşaktan kuşağa aktarılan masallar çalışmamızın konusunu
oluşturmaktadır. Sözlü ve yazılı gelenek unsuru olan masallardan 147 Alanya masalına
ulaşılmıştır. Bu masallar nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi ile analiz
edilmiş ve betimsel içerik analizi ile çalışma gerçekleştirilmiştir. 24 masal içinde kaynak
kişilere ulaşılmış ve görüşme tekniği kullanılarak masallar dinlenmiştir. Masal İnceleme
Formu oluşturularak bu masallardan uyarlanabilir olanlar belirlenmiştir. Toplamda
belirlenen 32 masal uyarlanarak ilkokul 2. sınıf öğrencileri için uygun düzeye
getirilmiştir. Uyarlanabilen her bir masalın özgün hali, masalın özgün halinin Masal
İnceleme Formu’na göre puanı, masalın özgün halinin Ateşman ve Çetinkaya-Uzun’a
göre okunabilirlik puanları, masalın uyarlanmış hali, masalın uyarlanmış halinin Masal
İnceleme Formu’na göre puanı, masalın uyarlanmış halinin Ateşman ve ÇetinkayaUzun’a göre okunabilirlik puanları, masalın özgün masal ve uyarlanan masal halinin
gösterimi, masal uyarlamada kullanılan tekniklerin örneklerle gösterimi, masalda yer alan
v
değerler ve bu değerlerin örnek cümlelerle gösterimi ve masalda öğretilmek istenen
kelimeler verilmiştir
Fen bilimleri öğretmenlerinin lise türüne ve meslek seçimine yönelik rehberlik rollerine ilişkin görüşleri
(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Şahin, Bilal; Bilen, Kadir
Fen Bilimleri öğretmenleri tarafından öğrencilerin meslek seçim süreçlerine yönelik sağlanan rehberlikte, ailevi, toplumsal ve ekonomik faktörlerin etkilerinin dikkate alınması önemli bir unsur olarak değerlendirilmektedir. Bu rehberlik faaliyetleri, öğrencilerin bireysel yetenek ve ilgilerinin yanı sıra çevresel koşulların da analiz edilmesini sağlamaktadır. Özellikle lise türü seçiminde ve gelecekteki meslek tercihlerini şekillendirme sürecinde, öğretmen rehberliğinin yönlendirici bir rol oynadığı görülmektedir. Fen bilimleri öğretmenleri tarafından öğrencilerin bilinçli meslek seçimleri yapmalarına katkı sunulurken, karşılaşılan zorluklar ve sınırlamaların bu sürecin etkinliğini azalttığı görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, fen bilimleri öğretmenlerinin öğrencilerin meslek seçimi süreçlerinde rehberlik yaparken dikkate aldıkları faktörleri ve bu süreçte karşılaştıkları zorlukları anlamaktır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni ile yürütülmüştür. Çalışma grubu için; Antalya ilinin Alanya ilçesinde görev yapan 15 fen bilimleri öğretmen amaçlı örneklem yöntemi ile seçilmiştir. Görüşlerine başvurulan fen bilimleri öğretmenlerine, demografik özelliklerin sorulduğu form doldurtulmuştur ve araştırmacı tarafından uzman görüşü alınarak geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formundaki açık uçlu sorular görüşlerine başvurulan fen bilimleri öğretmenlerine yöneltilmiştir. Katılımcıların izinleri dâhilinde ses kaydı alınmış ve notlar tutulmuştur. Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler içerik analizine tabi tutularak kodlar ve temalar oluşturulmuştur. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; öğretmenlerin, öğrencilerin ilgi ve becerilerini dikkate alarak yönlendirme yapmaları, öğrencilerin meslek seçimlerinde etkili olabileceği, fen bilimleri dersleri; öğrencilerin bilimsel kariyerlere olan ilgilerini artırabildiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Bununla birlikte, öğretmenlerin bilgi eksiklikleri ve aile/toplum baskıları, rehberlik süreçlerinin verimliliğini sınırlamaktadır. Branşlar arasıv işbirliği ve öğretmenlerin meslek liseleri gibi alternatif okul türlerine yönelik daha fazla farkındalık yaratmaları, öğrencilerin meslek seçimlerinde daha bilinçli tercihler yapmalarına yardımcı olabileceği araştırmamız sonucunda ortaya konmuştur. Araştırmaya katkı sunan öğretmen görüşlerine göre; öğretmenlerin rehberlik sürecinde daha aktif rol oynamaları, öğrencilerin daha sağlıklı meslek seçimleri yapmalarını sağlayacaktır. Öğrencilerin kişisel ve akademik gelişimlerini göz önünde bulundurarak daha kapsamlı rehberlik sunulması, eğitimde fırsat eşitliğini güçlendirecek ve meslek seçiminde daha bilinçli kararlar alınmasına katkı sağlayabilecektir.
Matematik öğretmen adaylarının matematik öğrenme alanlarına ilişkin metaforik algılarının belirlenmesi ve karşılaştırılması
(Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Güven, Hakan; Uygun, Tuğba
Araştırmanın amacı matematik öğretmen adaylarının matematik öğrenme
alanlarına ilişkin metaforik algılarının belirlenip, karşılaştırılmasıdır. Araştırmada
fenomenolojik (olgu-bilim) desen tercih edilmiştir. Bu kapsamda Akdeniz Bölgesi’ndeki
YÖK’e bağlı bir devlet üniversitesinde 2023-2024 eğitim-öğretim yılında 1., 2., 3. ve 4.
sınıfa kayıtlı 25’er matematik öğretmen adayı olmak üzere toplam 100 matematik
öğretmen adayı araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Çalışmada farklı sınıf
düzeyinde eğitim gören eşit sayıda matematik öğretmen adayları tercih edilmiş ve bu
öğretmen adayları not ortalamaları çeşitlilik oluşturacak şekilde belirlenmiştir. Bu
doğrultuda araştırmada maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma
grubuna araştırmacı tarafından hazırlanan anket soruları yöneltilmiştir. Veri toplama
aracından elde edilen bulgular içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmadan
elde edilen bulgular doğrultusunda tema-kod tablosu oluşturulmuştur. Araştırma sonucu
ortaya çıkan bulgular ışığında ‘‘eğlence’’, ‘‘çeşitlilik’’, ‘‘sonsuzluk’’, ‘‘parça-bütün
ilişkisi’’, ‘‘belirsizlik’’, ‘‘düzenlilik’’, ‘‘değişken’’ ve ‘‘ilişki’’ gibi temalar öne çıkmıştır