Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorAktaş, Elif
dc.date.accessioned2023-05-26T08:06:25Z
dc.date.available2023-05-26T08:06:25Z
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/432226/akici-okuma-becerisi-bakimindan-turkce-dersi-ogretim-programi-ve-ders-kitaplari-uzerine-elestirel-bir-analiz
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12868/2199
dc.description.abstractTürkçe dersinin öğrenme alanlarından biri olan okuma, öğrencinin yaşamboyu kullanacağı temel becerilerden biridir. Bu anlayıştan hareketle, Türkçedersine ait öğretim programları öğrencilerin birinci sınıftan sekizinci sınıfakadar okuma-anlama becerilerini geliştirmeye odaklanmaktadır. Okumadanfarklı olarak akıcı okuma, programlarda ayrı bir öğrenme alanı olarak 2018’ekadar kendine yer bulamamıştır. Okumanın ileri bir boyutu olarakdüşünülen akıcı okuma, bir metin içerisinde anlam ünitelerine dikkat ederekbelli bir hızda, konuşurcasına yapılan okumadır. Akıcı okumanın dört temelbileşeni vardır: Doğru okuma, hız, prozodi ve anlama. Doğru okuma, hız veprozodi sayesinde akıcı bir okuma gerçekleşmekte ve anlama kolaycaulaşılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, akıcı okumanın temel bileşenleriniyansıtma durumu bakımından öğretim programındaki kazanımları ve derskitaplarındaki etkinleri incelemektir. Araştırmada veri toplama aracı olarakilgili literatürün derlenmesiyle belirlenen ‘Akıcı Okumanın Temel BileşenleriFormu’ kullanılmıştır. Araştırmanın inceleme nesnelerini ise 2019 TürkçeDersi Öğretim Programı (TDÖP) ile MEB ve özel yayınevlerine ait (1-8sınıflar) on dört adet Türkçe ders kitabı oluşturmaktadır. Nitel biryaklaşımla desenlenen araştırmada doküman inceleme yöntemikullanılmıştır. Verilerin analizinde ise nitel araştırma tekniklerindenbetimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları, TDÖP’dekikazanımların ve ders kitaplarındaki etkinliklerin akıcı okumanın temelbileşenleri üzerinde yeterince odaklanmadığını ortaya koymaktadır.Programda özellikle prozodi ile ilgili kazanımlara daha fazla yer verildiği,doğru okuma ve hız ile ilgili kazanımların ise ihmal edildiği tespitedilmiştir. Bununla birlikte incelenen ders kitaplarında da özellikle doğruokuma ve hız ile ilgili kazanım ve etkinliklerin yetersiz olduğubelirlenmiştir. Ayrıca ders kitaplarında prozodi ile ilgili etkinlik veyönergelere daha fazla yer verilmiştir. Bunun yanı sıra hem öğretimprogramında hem de ders kitaplarındaki etkinlik ve yönergelerde akıcıokumayla ilgisi bulunmayan unsurlara da yer verildiği görülmüştür.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAkıcı Okumaen_US
dc.subjectAnlamaen_US
dc.subjectHızen_US
dc.subjectProzodien_US
dc.subjectDoğru Okumaen_US
dc.subjectTürkçe Öğretimien_US
dc.subjectFluent Readingen_US
dc.subjectComprehensionen_US
dc.subjectSpeeden_US
dc.subjectProsodyen_US
dc.subjectCorrect Readingen_US
dc.subjectTurkish Lesson Curriculumen_US
dc.titleAkıcı Okuma Becerisi Bakımından Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Ders Kitapları Üzerine Eleştirel Bir Analizen_US
dc.typearticleen_US
dc.contributor.departmentALKÜ, Fakülteler, Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümüen_US
dc.identifier.volume10en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage1140en_US
dc.identifier.endpage1165en_US
dc.relation.journalİnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster