Ortaokul müdürlerinin çatışmalara ilişkin görüşleri ve çatışma yönetimi stratejileri
Özet
Bu araştırmanın amacı ortaokul müdürlerinin çatışmalara ilişkin görüşlerini ve çatışma yönetimi stratejilerini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunun belirlenmesinde ölçüt örnekleme ve maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemleri bir arada kullanılmıştır. Çalışma grubuna 7 ortaokul müdürü dahil edilmiştir. Araştırmada kullanılan veri toplama araçları araştırmacı tarafından hazırlanmış 1 adet yarı yapılandırılmış görüşme formu ile 4 adet örnek olay formundan oluşmaktadır. Bu araştırmada veriler bireysel görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Veriler nitel veri analizi yöntemlerinden birisi olan tematik içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Ortaokul müdürlerinin çatışma ve çatışma yönetimine ilişkin görüşleri incelendiğinde ortaokul müdürlerinin çoğunlukla çatışmayı bir iletişim problemi olarak gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. Ortaokullarda genellikle okul yöneticileri ile öğretmenler arasında dikey ve öğretmenlerin kendi arasında ise arasında yatay türde çatışmalar yaşanmaktadır. Ortaokullarda genellikle bireysel farklardan, kaynakların dağıtılması ile ilgili süreçlerden veya kaynak yetersizliğinden, yönetici değişiklerinden kaynaklanan uyum sorunları ve tutarsız yöneticilik davranışları ile MEB'in ve okulların bürokratik yapılarından kaynaklanan çatışmalar yaşanmaktadır. Ortaokullarda yaşanan çatışmalar öğrencileri, öğretmenleri ve okulun genelini olumsuz yönde etkilemektedir. Ortaokul müdürleri taraf oldukları çatışmalarda çoğunlukla hükmetme stratejisini kullanırken, taraf olmadıkları çatışmalarda çoğunlukla uzlaşma stratejisine yönelmektedirler. Yaşanan çatışmaların şiddeti arttıkça hükmetme stratejisi daha çok kullanılmaktadır. Ortaokul müdürlerinin çatışmaya ve çatışma yönetimine ilişkin algıları genel itibariyle olumsuzdur.
The aim of this study is to determine secondary lower school principals' views on organizational conflicts and conflict management strategies. Case study which is among qualitative research methods, was used in the study. Criterion sampling and maximum diversity sampling methods were used together in determining the study group. Seven lower secondary school principals were included in the study group. The data collection tools used in the study consist of 1 semi-structured interview form and 4 case forms prepared by the researcher. In this study, data were collected through individual interviews. The data were analyzed using thematic content analysis method, which is one of the qualitative data analysis methods. When lower secondary school principals' views on conflict and conflict management were examined, it was concluded that lower secondary school principals mostly saw conflict as a communication problem. In lower secondary schools, there are generally vertical conflicts between school administrators-teachers and horizontal conflicts between teachers. In lower secondary schools, conflicts arising from individual differences, processes related to the distribution of resources or resource insufficiency, adaptation problems arising from manager changes and inconsistent managerial behavior, the bureaucratic structures of the Ministry of National Education and schools are generally experienced. Conflicts in lower secondary schools affect students, teachers and the school in general negatively. Lower secondary school principals mostly use the strategy of dominating in the conflicts they are a party to, while they mostly turn to the strategy of compromising in the conflicts they are not a party to. As the violence of the conflicts increases, the domination strategy is used more. Lower secondary school principals' perceptions of conflict and conflict management are generally negative.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [242]